irRt'iin
„PROTOS" APPARATEN
Electrische Apparaten Maatschappij
Hoofdkantoor: AMSTERDAM, Nieuwe Doelenstraat 6
uit de SIEMENS-SCHUCKERT fabrieken
Vraag demonstratie Stofzuigers, Zeilwrijvers,
Strijkijzers, Strijkmachines
Verkoop eventueel Huurkoop Billijke prijzen
LANGE LEVENSDUUR
WAS CH AU TO MATEN
VAN RIJN'S
ocre"u MOSTERD
8
ONS ZEELAND
DRIE MANTELS.
No. 241.
Het zijn niet alleen fluweelen mantels, dip men te
genwoordig ziet. Het goede ouderwetsche velours de
laine, warm en sterk, wordt voor tallooze der beste
modellen gebruikt. Ter illustratie geven we hier dezen
mantel van groene velours de laine, georneerd met ner-
vures schuin over de taille en voorzien van een grijze
vosse bont, garneering aan den kraag, de mouwen en
het grootste gedeelte van den onderrand. We vestigen
nog speciaal de aandacht op de mouwen, die zak
vormig eindigen, met een vrij warme opening op de
hand, zoodat de koude hier bijna geen toegang heeft.
De voering bestaat uit beige satijn.
No. 242.
Als stof voor dezen mantel diende grijze drapella,
die georneerd werd met appliquaties beginnend in
schouder- en zijnaad van dezelfde stof. De voor
kant heeft een zeer ruimen, eenigszins opgetrokken
overslag, gesloten op één knoop. Grijze astrakan in
iets donkerder tint, vormt de garneering van kraag
Ins 2.<v/
TELEFOON 49281
en mouwen, terwijl voor voering, witte, grijs gebloemde
crêpe de chine is aangewend.
No. 243.
Een eenvoudige mantel van beige, fantasie wollen
stof met schuine versterkingsribben. De min of meer
sportieve soberheid van dit model wordt slechts ver
broken door een losse manchon (handmof) en een
kraag, beiden van beverbont. Een geincrusteerde pijl
met stiksel geeft een aanduiding der taille, die ove
rigens door niets gememoreerd wordt. Als voering
diende een beige crêpe de chine.
JAPANSCHE PARELS.
De tijd, dat alleen echte parels
gedragen werden door de vrouw
die zich goed weet te kleeden, is
reeds lang voorbij. Geen vrouw
van goeden smaak geneert zich nog
om een parelsnoer te dragen van
imitatie-parelen en terecht. Hoe
veelvuldig hoorden we niet van door
de fortuin begunstigden, dat zij
haar kostbare parelen zorgvuldig
achter slot en grendel bewaren,
niet alleen uit bezorgdheid, maar
ook omdat, als zij ze droegen, bijna
niemand meer het zéér bijzondere
ervan zou weten te waardeeren.
De producten van glas- en was
fabrieken zullen we buiten beschou
wing laten en onze aandacht even
concentreeren op de z.g. cultuur
parelen, waarvan Japan het vader
land is.
Mikimoto is de „parel-koning"
van Japan. Zoo wordt hij in zijn
vaderland genoemd. Deze man,
die thans schatrijk is, was jaren
lang venter in vruchten en boonen-
purée. Hij is een self-made-men
hoe of wanneer hij op het denk-