ONS ZEELAND
3
er komt geen enkele industrieel opdagen, dan zou men het
immers nog een andere bestemming kunnen geven.
Ook uit het oogpunt van werkverschaffing valt het tweede
besluit van den Middelburgschen gemeenteraad van harte
toe te juichen
X
De Belgen brommen gaarne. Vooral over zaken welke zij
met Nederland moeten deelen. Het kanaal GentTerneu-
zenZuid-Beveland betrekken ze bij voorkeur bij hun brom-
partijen en ook Vlissingen geniet nogal eens menigmaal de
twijfelachtige eer. De jongste we schreven bijna laatste
grieven der Belgen betreffen de loodsen op de Schelde, en
een enkel anti-Nederlandsch blad heeft al kans gezien de
Nederlanders over het gebrek aan loodsen leelijke dingen
te zeggen. Achteraf is gebleken dat wij met de zaak niets
uitstaande hadden, doch dat de klachten alleen van toepas
sing waren op het Belgische loodswezen. Vóór den oorlog
waren er in Vlissingen n.l. 112 Belgische loodsen en nu
terwijl het havenverkeer is toegenomen nog maar 91.
Door dit tekort moesten de loodsen te zwaren dienst ver
richten en menigmaal schoten hun rustdagen er bij in.
De Belgische regeering heeft intusschen verbetering toe
gezegd en de klacht over Vlissingen, dat toch geen Vlis-
singsche klacht was, zal wel weer spoedig tot het verleden
behooren.
Het is maar goed dat we de Belgen op den duur leerden
kennen en dat we hun brom-partijen niet meer au serieux
nemen. Als we anders deden, zou het Nederlandsche hu
meur er dikwijls ongemotiveerd onder lijden.
ZEEUWSCH VERLEDEN
Zoo'n Novemberstorm brengt dan weer in gedachten de
vroegere rampen, welke de zee in haar titanische kracht
aan ons Zeeland toebracht. Veel is nog bekend van deze
gebeurtenissen en het is mogelijk tot leering, te weten, welke
maatregelen werden genomen, om ons mooie land te behou
den en welke ongelukken toch nog gebeurden. De middelen,
welke onze voorouders ter beschikking hadden, waren be
perkt ook waren de kosten der werken, in verband met
de waarde der landerijen enz., zeer hoog te noemen, waar
bij dan nog kwam de ellende der oorlogen en twisten. Zoo
veel in Zeeland is ten onder gegaan, dat dankbaarheid ons
moet vervullen, als we zien, dat de laatstverloopen tijd onze
Provincie voor ernstige innundaties is bespaard gebleven.
In de laatste stormen hebben de werken het gehouden,
ofschoon veel materieele schade is toegebracht, o. a. aan
Zeeland's grootste zeewering de Westkappelsche dijk.
Aan dezen dijk en de plaats is veel geschiedenis ver
bonden oudtijds lag Westkapelle niet op de tegenwoordige
plaats de zee heeft de stad Westkapelle verwoest en het
dorp van thans is afkomstig van de geretireerde bevolking
van weleer.
Een stad van beteekenis is dit geweest, waarvan te ver
melden is, dat omstreeks 1200, een uitgebreide handel werd
gedreven met verschillende landen 36 haringbuizen al
daar afvoeren, met fabricage van allerlei benoodigdheden
ter plaatse.
In 1223 werden deze stad door Graaf Floris verscheidene
Keuren en vrijgevigheden toebedeeld. Op 24 Juli 1491 werd
dit oude Westcappel uitgeplunderd en grootelijks verbrand,
doch herstelde zich weer echter waren de aanvallen der
zee reeds dermate, dat de bewoners zich achteruit moesten
Pieter Molhoek en E. v. d. Perel te 's Heer-Arendskerke
zullen 7 Februari a.s. 45 jaren in den echt vereenigd zijn
verplaatsen zoo was de Kerk reeds in 1470 op den tegen-
woordigen stand gezet met den toren, welke reeds als licht-
opstand werd gebruikt.
De visschers brachten hun bedrijf over naar Vlissingen,
terwijl vele gegoede inwoners zich naar elders begaven
mede in verband met de risico's, welke de niet beschermde
en versterkte woonplaats meebracht in dien tijd van twis
ten en oorlogen.
Steeds werd getracht door allerhande middelen de zee
terug te dringen paalhoofden werden aangelegd het over
schot der duinen werd met klei versterkt, waarover dan
stroomatten, doch men begrijpt, dat dit op den duur niet
bestand was meermalen werd dan ook de thans aanwe
zige dijk verzwaard en versterkt zoo werd op 14 Juli 1540
het eerste staketwerk aangebracht, waarbij Keizer Karei
V persoonlijk aanwezig was.
Het belang van dezen dijk werd toen reeds zoo gewichtig
geacht, aangezien met de vernieling van deze sterkte heel
Walcheren en een groot deel van Zeeland ten onder zou
gaan.
Op 26 Januari 1684 brak de dijk door aan de Zuidzijde,
doch kon het eiland gered worden door dichting der door
braak, welke de lage duinen ter plaatse nog niet geheel
doorbroken had.
Omstreeks 1700 bedroegen de jaarlijksche kosten aan
die werken 60 a 70.000 gld. veel kapitaal vroeg het ver
nieuwen der paalwerken, welke door paalworm waren ver
nield. Na het ondergaan van Westkapelle heeft de bevol
king zijn bestaan gevonden hoofdzakelijk in de dijkwerken.
Een gedicht, gewijd aan dezen strijd tegen de golven, zegt
ons dit
WESTCAPPEL.
Ik was een moederstadt, al in voorleden tijden,
Ik was, soo gij hier hoort, ik was, na mijn belijden,
Maar wat ik worden sal en weet men ganschlijk niet.
Daarom een ieder doch, vrij op zijn zeiven ziet,
Want het heeft God geliefd, mij. die daer plach te wezen,
Een wijdberuchte Stad, te kleinen, zoo wij lezen.
Denkt dat het uwe beurt eens noch wel worden kan
Die eens verbannen is, raakt wel een uit den ban
Veracht haar niet, die eens gedwongen is te vallen,
Door 'd oproer van de Zee en daardoor mist haar wallen
Van 't water word ik noch bestreden dag bij dag,
Ik kan maar weere doen, en blijven dat ik mag.
HET NATUURLIJK EMSER-ZOUT
is alleen verkrijgbaar in
vierkante glazen flacons
Prijs per flacon f 1.20