ONS ZEELAND 3 er komt geen enkele industrieel opdagen, dan zou men het immers nog een andere bestemming kunnen geven. Ook uit het oogpunt van werkverschaffing valt het tweede besluit van den Middelburgschen gemeenteraad van harte toe te juichen X De Belgen brommen gaarne. Vooral over zaken welke zij met Nederland moeten deelen. Het kanaal GentTerneu- zenZuid-Beveland betrekken ze bij voorkeur bij hun brom- partijen en ook Vlissingen geniet nogal eens menigmaal de twijfelachtige eer. De jongste we schreven bijna laatste grieven der Belgen betreffen de loodsen op de Schelde, en een enkel anti-Nederlandsch blad heeft al kans gezien de Nederlanders over het gebrek aan loodsen leelijke dingen te zeggen. Achteraf is gebleken dat wij met de zaak niets uitstaande hadden, doch dat de klachten alleen van toepas sing waren op het Belgische loodswezen. Vóór den oorlog waren er in Vlissingen n.l. 112 Belgische loodsen en nu terwijl het havenverkeer is toegenomen nog maar 91. Door dit tekort moesten de loodsen te zwaren dienst ver richten en menigmaal schoten hun rustdagen er bij in. De Belgische regeering heeft intusschen verbetering toe gezegd en de klacht over Vlissingen, dat toch geen Vlis- singsche klacht was, zal wel weer spoedig tot het verleden behooren. Het is maar goed dat we de Belgen op den duur leerden kennen en dat we hun brom-partijen niet meer au serieux nemen. Als we anders deden, zou het Nederlandsche hu meur er dikwijls ongemotiveerd onder lijden. ZEEUWSCH VERLEDEN Zoo'n Novemberstorm brengt dan weer in gedachten de vroegere rampen, welke de zee in haar titanische kracht aan ons Zeeland toebracht. Veel is nog bekend van deze gebeurtenissen en het is mogelijk tot leering, te weten, welke maatregelen werden genomen, om ons mooie land te behou den en welke ongelukken toch nog gebeurden. De middelen, welke onze voorouders ter beschikking hadden, waren be perkt ook waren de kosten der werken, in verband met de waarde der landerijen enz., zeer hoog te noemen, waar bij dan nog kwam de ellende der oorlogen en twisten. Zoo veel in Zeeland is ten onder gegaan, dat dankbaarheid ons moet vervullen, als we zien, dat de laatstverloopen tijd onze Provincie voor ernstige innundaties is bespaard gebleven. In de laatste stormen hebben de werken het gehouden, ofschoon veel materieele schade is toegebracht, o. a. aan Zeeland's grootste zeewering de Westkappelsche dijk. Aan dezen dijk en de plaats is veel geschiedenis ver bonden oudtijds lag Westkapelle niet op de tegenwoordige plaats de zee heeft de stad Westkapelle verwoest en het dorp van thans is afkomstig van de geretireerde bevolking van weleer. Een stad van beteekenis is dit geweest, waarvan te ver melden is, dat omstreeks 1200, een uitgebreide handel werd gedreven met verschillende landen 36 haringbuizen al daar afvoeren, met fabricage van allerlei benoodigdheden ter plaatse. In 1223 werden deze stad door Graaf Floris verscheidene Keuren en vrijgevigheden toebedeeld. Op 24 Juli 1491 werd dit oude Westcappel uitgeplunderd en grootelijks verbrand, doch herstelde zich weer echter waren de aanvallen der zee reeds dermate, dat de bewoners zich achteruit moesten Pieter Molhoek en E. v. d. Perel te 's Heer-Arendskerke zullen 7 Februari a.s. 45 jaren in den echt vereenigd zijn verplaatsen zoo was de Kerk reeds in 1470 op den tegen- woordigen stand gezet met den toren, welke reeds als licht- opstand werd gebruikt. De visschers brachten hun bedrijf over naar Vlissingen, terwijl vele gegoede inwoners zich naar elders begaven mede in verband met de risico's, welke de niet beschermde en versterkte woonplaats meebracht in dien tijd van twis ten en oorlogen. Steeds werd getracht door allerhande middelen de zee terug te dringen paalhoofden werden aangelegd het over schot der duinen werd met klei versterkt, waarover dan stroomatten, doch men begrijpt, dat dit op den duur niet bestand was meermalen werd dan ook de thans aanwe zige dijk verzwaard en versterkt zoo werd op 14 Juli 1540 het eerste staketwerk aangebracht, waarbij Keizer Karei V persoonlijk aanwezig was. Het belang van dezen dijk werd toen reeds zoo gewichtig geacht, aangezien met de vernieling van deze sterkte heel Walcheren en een groot deel van Zeeland ten onder zou gaan. Op 26 Januari 1684 brak de dijk door aan de Zuidzijde, doch kon het eiland gered worden door dichting der door braak, welke de lage duinen ter plaatse nog niet geheel doorbroken had. Omstreeks 1700 bedroegen de jaarlijksche kosten aan die werken 60 a 70.000 gld. veel kapitaal vroeg het ver nieuwen der paalwerken, welke door paalworm waren ver nield. Na het ondergaan van Westkapelle heeft de bevol king zijn bestaan gevonden hoofdzakelijk in de dijkwerken. Een gedicht, gewijd aan dezen strijd tegen de golven, zegt ons dit WESTCAPPEL. Ik was een moederstadt, al in voorleden tijden, Ik was, soo gij hier hoort, ik was, na mijn belijden, Maar wat ik worden sal en weet men ganschlijk niet. Daarom een ieder doch, vrij op zijn zeiven ziet, Want het heeft God geliefd, mij. die daer plach te wezen, Een wijdberuchte Stad, te kleinen, zoo wij lezen. Denkt dat het uwe beurt eens noch wel worden kan Die eens verbannen is, raakt wel een uit den ban Veracht haar niet, die eens gedwongen is te vallen, Door 'd oproer van de Zee en daardoor mist haar wallen Van 't water word ik noch bestreden dag bij dag, Ik kan maar weere doen, en blijven dat ik mag. HET NATUURLIJK EMSER-ZOUT is alleen verkrijgbaar in vierkante glazen flacons Prijs per flacon f 1.20

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 3