ifJakkers ABDIJSIROOP
t Zwakke borst?
2
ONS ZEELAND
VRIENDELIJK VERZOEK AAN ONZE LEZERESSEN
EN LEZERS.
Natuurlijk hebt U familieleden en kennissen buiten de Pro
vincie, van Zeeuwsche afkomst of wel volbloed Zeeuwen.
Voor ons is het van belang hun adressen eens te weten opdat
wij hen eens een proefnummer van ons blad kunnen zenden.
Voor hen zal het prettig zijn een blad te ontvangen waarin
zij van hun geboortelandje juist dat vinden, waarin zij belang
stellen.
Doet U even de kleine moeite en schrijf ons hun adressen.
Wij zorgen voor de rest.
Bij voorbaat dank.
DE ADMINISTRATIE.
Abonné's, welke No. 1 van den 2en jaargang nog in hun
bezit hebben, en dit kunnen missen, zullen de administratie
met toezending daarvan zeer verplichten.
Portokosten worden vergoed. De Administratie.
LINNEN STEMPELBANDEN.
Verkrijgbaar bij de Fa. Gebrs. Ritter, Nieuwe Molstraat 26
te Den Haag en bij de Administratie van dit blad
Fraaie linnen stempelbanden voor den 3den Jaargang van
ons blad a f 1.85.
Linnen stempelbandjes voor den roman „Liefde's Jeugd
droom" a f 0.90.
Franco toezending na ontvangst van postwissel.
De gasvoorziening van Zuid-Beveland
een ander geluid over de bediening van
het Wolphaartsdijksche veer Zeeland
in de Eerste Kamer.
Vroeger hebben we onze lezers reeds een en ander mede
gedeeld over de moeilijkheden in de gasvoorziening van
Oostelijk Z.-Beveland. Men herinnert zich, dat de M.a.b.e.g.,
die voorheen voor het gas in deze streek zorgde, zich terug
trok en dat toen de vraag ,,Hoe zal deze voorziening thans
geschieden?" naar voren kwam.
Aan de oplossing van deze vraag is men vooralsnog niet
toe. De deskundige gas-man uit Dordrecht, de heer Van
Niftrik, heeft er wel op aangestuurd. Hij ontwierp n.l. een
plan om gas te betrekken uit Antwerpen en dit in onze
streken te distribueeren. De Antwerpsche maatschappij bleek
evenwel slechts tot distributie bereid als behalve de Zuid-
Bevelandsche dorpen twee groote afneemsters, n.l. Bergen
op Zoom en Goes, tot de combinatie toetraden. Hoe Bergen
op Zoom over het Belgische gas-aanbod denkt, is ons niet
bekend, het Goesche standpunt echter wel. In de jongste
bijeenkomst van den Goeschen gemeenteraad werd, mede
naar aanleiding van een rapport van den directeur van het
plaatselijk gas-bedrijf, besloten niet tot de combinatie toe te
treden. We kunnen dit standpunt begrijpen. Goes heeft een
gasbedrijf, dat uitstekend geoutileerd is, en goed en goed
koop gas levert. Waarom zou men zich dan tot Antwerpen
wenden
De voorzitter van den Goeschen raad deed over de po
gingen van den heer Van Niftrik tot samenstelling van de
hier bedoelde combinatie nog eenige mededeelingen, die
niet van belang ontbloot zijn. Daaruit bleek, dat ook de
dorpen niet zóó gebrand zijn op het Belgische gas en.
dat de heer Van Niftrik zich als adviseur heeft opgeworpen
zonder dat men om zijn advies vroeg.
M/mmmfiiiii/miiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiti/iiiiiiiimmimiimiii/mii/M
wwmwmmmmimmiiiVoor de Borstmmimm/m
Van Antwerpen blijkt de oplossing der Zuid-Beveland-
sche gaskwestie ook al niet te moeten komen.
Vermoedelijk wel uit Goes.
B. en W. van de hoofdplaats van Zuid-Beveland zullen
n.l. met de gemeentebesturen der betrokken dorpen onder
handelen teneinde tot distributie vanuit Goes te komen.
Waarschijnlijk zal het Goesche initiatief zijn succes wel
afwerpen. Als de dorpen de historische tweedracht eens
laten schieten en als Goes aanstuurt op het produceeren
van gas voor gemeenschappelijke rekening, dan zal ook deze
„kwestie" binnen afzienbaren tijd tot het verleden behooren.
Het is een prettige gedachte te weten, dat men het in
Zuid-Beveland ook zonder hulp van België af kan.
X
Over de bediening van het veer tusschen Wolphaartsdijk
en Kortgene hebben we in deze kolommen nogal eens ge
mopperd. En daar was alle reden toe. Nu echter willen
we ook eens een goed woord over dezen veerdienst spreken.
En niet maar zonder aanleiding Gedurende de vorstperio
de we hebben ons zelf overtuigd heeft men aan het
Wolphaartsdijksche veer buitengewoon hard en verdienste
lijk gewerkt, teneinde de stagnatie te boven te komen. Als
de veerboot geen dienst kon doen, werd de roeiboot ge
bruikt en met het eene of andere verbindingsmiddel slaagde
men er steeds in Noord-Beveland voor een absoluut isole
ment te behoeden. In de afgeloopen weken heeft het per
soneel van het veer uitstekenden arbeid verricht.
Het verheugt ons zulks hierbij te mogen getuigen, omdat
we aan het adres van hetzelfde personeel wel eens minder
gunstige dingen hebben gelanceerd.
Eere echter wien eere toekomt.
X
De leden der Eerste Kamer hebben zich dezer dagen
weer eens met onze provincie geoccupeerd en blijkens de
afdeelingsverslagen hadden diverse provinciale belangen de
aandacht.
Slechts het voornaamste willen we hier naar voren bren
gen. Eenige leden klaagden over de treinverbindingen van
Zeeland. Zij wezen er op, dat goede sneltreinverbindingen
van Zeeland met Rotterdam, Den Haag en Amsterdam en
omgekeerd er nagenoeg niet zijn, terwijl er ook veel te
weinig treinen zijn met doorloopende wagens. Wat de ver
binding met België betreft, achtten zij de aansluiting van
het treinverkeer van Zeeland met België te Roosendaal
alleszins onvoldoende.
Ook werd geklaagd, dat de verbindingen ten behoeve van
den stoombootdienst der maatschappij „Zeeland" te wen-
schen overlaat. Wil men het vervoer over deze nationale
lijn bevorderen, dan dient het spoorwegvervoer zoodanig te
worden geregeld, dat de reizigers niet worden gedwongen
de route VlissingenHarwich te vermijden wegens de lang
durige treinreis.
Door eenige leden werd gevraagd, of tegemoet kan wor
den gekomen aan de bezwaren van de gemeente Breskens
tegen den aanleg van een emplacement voor de Zeeuwsch-
Vlaamsche Tramweg Maatschappij op het plantsoen in het
midden dezer gemeente. Zij waren van meening, dat dit
emplacement kon worden aangelegd op de oude haven
terreinen.
Verder is nog de aandacht gevestigd op het nut van ver
betering van het verkeer te water in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Hopenlijk zal een gedeelte van de vrome wenschen van
de Senaatsleden in de praktijk worden omgezet