ONS ZEELAND
W E L ZIN G E.
emser-pastilles
3
Een goed mensch en een kundig journalist is Zeeland Zon
dag ontvallen.
Zijn nagedachtenis zal bij zijn collega's en lezers in eere
blijven.
Rust zacht, Deibel.
X
Zeeland heeft in den Senaat weer de aandacht gehad. N.l.
in de memorie van antwoord op het voorloopig verslag van
de afdeelingen der Eerste Kamer over de begrooting van
waterstaat. Van belang is wel hetgeen daarin over de spoor
wegverbindingen met Zeeland wordt, gezegd
„Het vervoer van en naar Zeeland wordt met de bestaan
de verbindingen niet onvoldoende bediend. Behalve de boot
treinen loopen in elke richting drie a vier snelle verbindin
gen ZeelandRotterdam, Den Haag en Amsterdam. Het
niet omvangrijke verkeer wettigt voorloopig geen uitbreiding
van het aantal treinen. Het materieel van die snelle ver
bindingen loopst steeds door voorbij Roosendaal,
Naar en van welke richting te Roosendaal de Zeeuwsche
treinen moeten worden doorgevoerd, wordt beinvloed door
het samenvallen van het Fransch-Belgisch verkeer met dat
van Zeeland. De hoofdverbindingen tusschen Amsterdam
Rotterdam en BelgiëFrankrijk zijn de vrucht van inter
nationaal overleg en kunnen niet aangepast worden aan den
treinenloop op de Zeeuwsche lijn, terwijl evenmin, in ver
band met het sterk overwegende binnenlandsche verkeer
van Zeeland, de regeling van de treinen aldaar gericht kan
worden op de genoemde internationale verbindingen.
Het is niet duidelijk, in welk opzicht de treinverbindingen
in aansluiting aan de booten der maatschappij „Zeeland"
te wenschen zouden overlaten. Naar de meening van den Mi
nister zijn de verbindingen hier te lande snel en goed".
Voorloopig kunnen we dus de hoop op betere verbindingen
met Holland en België wel weer laten varen. We begrijpen,
dat het niet loonend wordt geacht meer en snellere treinen
van en naar ons gewest in te leggen. Niet begrijpen evenwel
kunnen we het standpunt, dat de verbindingen aan hoogere
eischen voldoen.
Dat is evenwel weer een kwestie van opvatting
X
Een ander geluid over verbindingsmiddelen als in de
Eerste Kamer werd dezer dagen gehoord in de derde ver-
keersconferentie, die door Gedeputeerden te Middelburg
bijeen was geroepen en bijgewoond werd door verschillen
de maatschappijen en organisaties die belang hebben bij het
verkeer in Zeeland. De aanwezigen waren er minder en
thousiast over de verkeersmiddelen dan de Minister in den
Senaat.
Alvorens men tot bespreking van allerlei wenschen over-
de voorzitter der bijeenkomst, de Commissaris der
Koningin, een overzicht van de verbeteringen, die in den
loop der jaren tot stand kwamen en nog tot stand zullen
komen. Men moppert nogal gaarne en veel over de Zeeuw
sche verkeersmiddelen en daarom is het wel goed dit over
zicht van den heer Quarles van Ufford hier weer te geven.
Wellicht leidt het tot eenige dankbaarheid. Spr. noemde
allereerst de motorveerboot, die, aldus spr., zeker bewezen
heeft een degelijk vervoermiddel te zijn, dit gedurende den
geheel en zomer. Zeer mooie toegangswegen tot deze boot
zijn gemaakt en daarvoor bracht spr. hulde aan den Rijks
waterstaat. Dan is er de nieuwe boot voor Wolphaartsdijk
Kortgene, en het plan voor den bouw van een tweede boot,
hie f 70.000. zal kosten. Dan het verbeteren en verbreeden
van de aanlegsteigers te Kamperland en Kortgene en de
plannen voor verbetering van die te Walzoorden en te Sta-
venisse. Plannen zullen worden ontworpen voor een ponton
m de haven van Zierikzee. Hulde brengt spr. aan de gemeen-
te Tholen, die geheel alleen de brug deed bouwen. Dan is
er de totstandkoming van de Zuid-Bevelandsche spoorwe-
gen, de uitbreiding van de landbouwlijnen van de Zeeuwsch-
Vlaamsche Tramwegmaatschappij en wellicht spoedig een
electrische tram Breskens—Knocke. Veel wordt er ook aan
de wegenverbetering gedaan en de provincie stort daarvoor
jaarlijks minstens 70 000.in het wegenfonds.
Tot stand zijn in wording verbeterde wegen van Brouwers
haven naar Zierikzee, over den Graaf jansdijk van IJzen-
dijke naar de Belgische grens den Nieuwen Vlissingschen
weg en dan de in verren staat van voorbereiding verkeeren-
de plannen voor den weg naar Westkapelle en Domburg.
Zeer ernstig wordt ook de aandacht gevestigd op de
scheepvaart, wat blijkt uit de pogingen om een kanaal
HulstAxelsche Sassing te krijgen, dat tevens voor de
afwatering kan dienen.
Men ziet alzoo. een heele lijst van goede zaken, welke
we van tijd tot tijd, als we een aansluiting missen, maar
onder oogen moeten nemen ter opwekking.
Nadat de Commissaris der Koningin de zitting met het
noemen der verbeteringen had ingeleid, kwamen tal van
wenschen los, die we hier niet zul'en weergeven. Ze zijn
reeds jaren bekend. Natuurlijk kon de voorzitter niet steeds
een hoopvolle uitkomst in het uitzicht stellen, doch hij
zegde zooveel mogelijk medewerking van Gedeputeerden toe.
Op den duur zal aan de meeste kwesties wel een bevre
digende oplossing gegeven kunnen worden.
Als we bedenken welk een moeilijk verkeers-land Zeeland
van nature is en we kijken naar hetgeen reeds werd bereikt
en naar het streven om het land nog meer aan de eischen
van het moderne verkeer aan te passen, dan kan men niet
anders dan tevreden zijn. Verheugend is het bepaald, dat
Gedeputeerden steeds contact zoeken met de organisaties
die in de eerste plaats bij betere verbindingen gebaat zijn.
Dit wijst op practisch inzicht
Het platteland van Walcheren telde vroeger minder bewo
ners dan thans en toch waren er meer dorpen. Hieruit volgt
dus, dat de dorpen veel kleiner moeten geweest zijn. Toch
had elk dorp, hoe klein ook, zijn eigen kerk en vormde een
afzonderlijke parochie of kerkelijke gemeente.
Tijdens de Spaansche troebelen (15721574), toen geheel
Walcheren het tooneel van den strijd was, zijn vele dier
kerken en ten deele ook de dorpen, verwoest. Daar de be
volking schaarsch was geworden en zeer was verarmd, wer
den verscheidene kerkgebouwen en huizen niet meer opge
bouwd. Tot in t begin der vorige eeuw bleven vele ruïnes
der kerken staan. Thans draagt de omgeving van een boeren
hofstede met een paar arbeiderswoningen nog den ouden
naam.
Zoo zijn op Walcheren een tiental dorpen van den aard
bodem verdwenen, n.l. Welzinge, Nieuwerkerk, Schellach,
Ter Bottinge, Boudewijnskerke, Mariekerke, St. Janskerke,
Hoogelande, Krommenhoeke en Poppendamme. Alleen de
ruïne van Hoogelande staat er nog en op Ter Bottinge een
stuk kerkmuur.
Waar men van genoemde dorpen hun plaats nog kan aan
wijzen, heeft de kerk op het hoogst gelegen terrein gestaan
en wel georiënteerd, d.w.z. 't altaar stond aan de Oostzijde.
het afdoende middel tegen
HOEST, VERKOUDHEID en alle
- aandoeningen der slijmvliezen -
Prijs per aluminium kokertje 60 cent