ONS ZEELAND W E L ZIN G E. emser-pastilles 3 Een goed mensch en een kundig journalist is Zeeland Zon dag ontvallen. Zijn nagedachtenis zal bij zijn collega's en lezers in eere blijven. Rust zacht, Deibel. X Zeeland heeft in den Senaat weer de aandacht gehad. N.l. in de memorie van antwoord op het voorloopig verslag van de afdeelingen der Eerste Kamer over de begrooting van waterstaat. Van belang is wel hetgeen daarin over de spoor wegverbindingen met Zeeland wordt, gezegd „Het vervoer van en naar Zeeland wordt met de bestaan de verbindingen niet onvoldoende bediend. Behalve de boot treinen loopen in elke richting drie a vier snelle verbindin gen ZeelandRotterdam, Den Haag en Amsterdam. Het niet omvangrijke verkeer wettigt voorloopig geen uitbreiding van het aantal treinen. Het materieel van die snelle ver bindingen loopst steeds door voorbij Roosendaal, Naar en van welke richting te Roosendaal de Zeeuwsche treinen moeten worden doorgevoerd, wordt beinvloed door het samenvallen van het Fransch-Belgisch verkeer met dat van Zeeland. De hoofdverbindingen tusschen Amsterdam Rotterdam en BelgiëFrankrijk zijn de vrucht van inter nationaal overleg en kunnen niet aangepast worden aan den treinenloop op de Zeeuwsche lijn, terwijl evenmin, in ver band met het sterk overwegende binnenlandsche verkeer van Zeeland, de regeling van de treinen aldaar gericht kan worden op de genoemde internationale verbindingen. Het is niet duidelijk, in welk opzicht de treinverbindingen in aansluiting aan de booten der maatschappij „Zeeland" te wenschen zouden overlaten. Naar de meening van den Mi nister zijn de verbindingen hier te lande snel en goed". Voorloopig kunnen we dus de hoop op betere verbindingen met Holland en België wel weer laten varen. We begrijpen, dat het niet loonend wordt geacht meer en snellere treinen van en naar ons gewest in te leggen. Niet begrijpen evenwel kunnen we het standpunt, dat de verbindingen aan hoogere eischen voldoen. Dat is evenwel weer een kwestie van opvatting X Een ander geluid over verbindingsmiddelen als in de Eerste Kamer werd dezer dagen gehoord in de derde ver- keersconferentie, die door Gedeputeerden te Middelburg bijeen was geroepen en bijgewoond werd door verschillen de maatschappijen en organisaties die belang hebben bij het verkeer in Zeeland. De aanwezigen waren er minder en thousiast over de verkeersmiddelen dan de Minister in den Senaat. Alvorens men tot bespreking van allerlei wenschen over- de voorzitter der bijeenkomst, de Commissaris der Koningin, een overzicht van de verbeteringen, die in den loop der jaren tot stand kwamen en nog tot stand zullen komen. Men moppert nogal gaarne en veel over de Zeeuw sche verkeersmiddelen en daarom is het wel goed dit over zicht van den heer Quarles van Ufford hier weer te geven. Wellicht leidt het tot eenige dankbaarheid. Spr. noemde allereerst de motorveerboot, die, aldus spr., zeker bewezen heeft een degelijk vervoermiddel te zijn, dit gedurende den geheel en zomer. Zeer mooie toegangswegen tot deze boot zijn gemaakt en daarvoor bracht spr. hulde aan den Rijks waterstaat. Dan is er de nieuwe boot voor Wolphaartsdijk Kortgene, en het plan voor den bouw van een tweede boot, hie f 70.000. zal kosten. Dan het verbeteren en verbreeden van de aanlegsteigers te Kamperland en Kortgene en de plannen voor verbetering van die te Walzoorden en te Sta- venisse. Plannen zullen worden ontworpen voor een ponton m de haven van Zierikzee. Hulde brengt spr. aan de gemeen- te Tholen, die geheel alleen de brug deed bouwen. Dan is er de totstandkoming van de Zuid-Bevelandsche spoorwe- gen, de uitbreiding van de landbouwlijnen van de Zeeuwsch- Vlaamsche Tramwegmaatschappij en wellicht spoedig een electrische tram Breskens—Knocke. Veel wordt er ook aan de wegenverbetering gedaan en de provincie stort daarvoor jaarlijks minstens 70 000.in het wegenfonds. Tot stand zijn in wording verbeterde wegen van Brouwers haven naar Zierikzee, over den Graaf jansdijk van IJzen- dijke naar de Belgische grens den Nieuwen Vlissingschen weg en dan de in verren staat van voorbereiding verkeeren- de plannen voor den weg naar Westkapelle en Domburg. Zeer ernstig wordt ook de aandacht gevestigd op de scheepvaart, wat blijkt uit de pogingen om een kanaal HulstAxelsche Sassing te krijgen, dat tevens voor de afwatering kan dienen. Men ziet alzoo. een heele lijst van goede zaken, welke we van tijd tot tijd, als we een aansluiting missen, maar onder oogen moeten nemen ter opwekking. Nadat de Commissaris der Koningin de zitting met het noemen der verbeteringen had ingeleid, kwamen tal van wenschen los, die we hier niet zul'en weergeven. Ze zijn reeds jaren bekend. Natuurlijk kon de voorzitter niet steeds een hoopvolle uitkomst in het uitzicht stellen, doch hij zegde zooveel mogelijk medewerking van Gedeputeerden toe. Op den duur zal aan de meeste kwesties wel een bevre digende oplossing gegeven kunnen worden. Als we bedenken welk een moeilijk verkeers-land Zeeland van nature is en we kijken naar hetgeen reeds werd bereikt en naar het streven om het land nog meer aan de eischen van het moderne verkeer aan te passen, dan kan men niet anders dan tevreden zijn. Verheugend is het bepaald, dat Gedeputeerden steeds contact zoeken met de organisaties die in de eerste plaats bij betere verbindingen gebaat zijn. Dit wijst op practisch inzicht Het platteland van Walcheren telde vroeger minder bewo ners dan thans en toch waren er meer dorpen. Hieruit volgt dus, dat de dorpen veel kleiner moeten geweest zijn. Toch had elk dorp, hoe klein ook, zijn eigen kerk en vormde een afzonderlijke parochie of kerkelijke gemeente. Tijdens de Spaansche troebelen (15721574), toen geheel Walcheren het tooneel van den strijd was, zijn vele dier kerken en ten deele ook de dorpen, verwoest. Daar de be volking schaarsch was geworden en zeer was verarmd, wer den verscheidene kerkgebouwen en huizen niet meer opge bouwd. Tot in t begin der vorige eeuw bleven vele ruïnes der kerken staan. Thans draagt de omgeving van een boeren hofstede met een paar arbeiderswoningen nog den ouden naam. Zoo zijn op Walcheren een tiental dorpen van den aard bodem verdwenen, n.l. Welzinge, Nieuwerkerk, Schellach, Ter Bottinge, Boudewijnskerke, Mariekerke, St. Janskerke, Hoogelande, Krommenhoeke en Poppendamme. Alleen de ruïne van Hoogelande staat er nog en op Ter Bottinge een stuk kerkmuur. Waar men van genoemde dorpen hun plaats nog kan aan wijzen, heeft de kerk op het hoogst gelegen terrein gestaan en wel georiënteerd, d.w.z. 't altaar stond aan de Oostzijde. het afdoende middel tegen HOEST, VERKOUDHEID en alle - aandoeningen der slijmvliezen - Prijs per aluminium kokertje 60 cent

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 3