2
ONS ZEELAND
VRIENDELIJK VERZOEK AAN ONZE LEZERESSEN
EN LEZERS.
Natuurlijk hebt U familieleden en kennissen buiten de Pro
vincie, van Zeeuwsche afkomst of wel volbloed Zeeuwen.
Voor ons is het van belang hun adressen eens te weten opdat
wij hen eens een proefnummer van ons blad kunnen zenden.
Voor hen zal het prettig zijn een blad te ontvangen waarin
zij van hun geboortelandje juist dat vinden, waarin zij belang
•tellen.
Doet U even de kleine moeite en schrijf ons hun adressen.
Wij zorgen voor de rest.
Bij voorbaat dank.
DE ADMINISTRATIE.
LINNEN STEMPELBANDEN.
Verkrijgbaar bij de Fa. Gebrs. Ritter, Nieuwe Molstraat 26
te Den Haag en bij de Administratie van dit blad
Fraaie linnen stempelbanden voor den 3den Jaargang van
ons blad a f 1.85.
Linnen stempelbandjes voor den roman „Liefde's Jeugd
droom" a f 0.90.
Franco toezending na ontvangst van postwissel.
Hoe een Franschman, die op Zondag
van Breskens naar Vlissingen wilde,
gedupeerd werd een en ander over
Zeeuwsch-Vlaamsche kwesties; post
en verkeers-verbeteringen in 't zicht.
Een kwestie die momenteel de belangstelling van velen
heeft, is het gebeurde met de provinciale boot tusschen
Breskens en Vlissingen.
Zondag 31 Maart, te ongeveer twaalf uur, arriveerde te
Breskens een Franschman, die met zijn auto naar Vlis
singen overgezet wilde worden. Hem werd toen medege
deeld, dat, aangezien de dienst der provinciale booten op
Zondag zeer beperkt is, dit onmogelijk voor 18.55 kon. Hij
verzocht daarop kosten noch moeite te sparen en te willen
zorgen, dat hij ten spoedigste met zijn auto Vlissingen be
reikte. Na telefonische oproeping kreeg men vanuit Vlis
singen de toezegging, dat tegen betaling van 75.een
expresse-boot zou varen. Dit aanbod werd aangenomen
en na ongeveer een uur lag de ferryboot in de Breskensche
haven. De vreugde was echter van korten duur. Op het
moment dat de auto zou vertrekken, belde de directeur van
den prov. stoombootdienst uit Vlissingen op, die verzocht
aan den kapitein mede te deelen, dat niets, noch auto noch
personen overgezet mochten worden, daar dit ten gevolge
zou hebben, dat de walkapitein, op wiens order de reis
was ondernomen, zou worden ontslagen. De boot moest
onmiddellijk terugvaren, zonder dat er één passagier mee
mocht komen. Er waren wel passagiers met auto van Vlis
singen naar Breskens met de expresse-boot meegebracht.
Aan dit geval is in de pers ruchtbaarheid gegeven en
verschillende bladen gaven hun meening over het gebeurde
te kennen. Ook in de Prov. Staten trok het de aandacht.
Een lid van dit college, Mr. J. Adriaanse, richtte zich
met een brief tot Ged. Staten. In dit schrijven werd te
kennen gegeven, dat de heer Adriaanse gaarne van Ge
deputeerden zou vernemen
le. of de toedracht der zaak juist is
2e. indien niet, of het dan voor de eer van het provin
ciaal bestuur niet wenschelijk zou zijn, deze berichten, welke
door publiciteit in de bladen, wijd en zijd zijn verspreid, te
logenstraffen
3e. indien de gestelde feiten wel juist zijn, of de direc
teur heeft gehandeld krachtens hem verstrekte opdracht
4e. zoo neen, of dan de noodige maatregelen zijn ge
nomen om te voorkomen een dergelijke met alle redelijk
heid strijdende opvatting van dezen publieken function-
naris, waardoor de provinciale stoombootdienst voor pu
bliek verkeer (zelfs internationaal) in de bestaande om
standigheden, nu de provincie het monopolie bezit, het
eenig mogelijke vervoermiddel, in een slechte reputatie
komt
5e. indien onverhoopt de directeur krachtens zijn in
structies heeft gehandeld of het college deze instructies
dan wil mededeelen, en of het niet van oordeel is, dat
wegens het publiek belang deze instructies óf ingetrok
ken óf wel gewijzigd dienen te worden, opdat feiten als
de bedoelde niet meer kunnen voorkomen, en toch zeker
niet door de autoriteit van het college gedekt worden
6e. of het college, indien het dergelijke instructies
heeft gegeven en meent daarbij te moeten blijven, als in
overeenstemming met de door enkele politieke partijen in
de Staten naar voren gedragen beperking van den Zon
dagsdienst, niet van oordeel is, dat in het belang van
het publieke verkeer zoo spoedig mogelijk behoort te
worden aangestuurd op een buiten de politiek staande
particuliere exploitatie van den dienst BreskensVlis
singen, daar deze dienst voldoende oplevert om zonder
overheidssubsidie te worden geëxploiteerd
7e. of het juist is, dat de order van den directeur om
noch auto, noch personen met de reeds daarvoor aan
gekomen boot over te zetten, gepaard is gegaan met de
bedreiging, dat anders de walkapitein, op wiens order de
reis was ondernomen, zou worden ontslagen, en zoo dit
juist is, of het college deze gevolgtrekking als juist kan
erkennen, of wel van oordeel is, dat daarmede ten onrechte
is beschermd.
Met belangstelling wordt naar beantwoording der vragen
op deze niet onbelangrijke kwestie uitgezien.
X
Zooals bekend is onlangs een commissie ter bestudee
ring van Zeeuwsch-Vlaamsche vraagstukken gevormd. In
de commissie hebben zitting leden van de R. K. centrale
vereeniging van werkgevers, boeren, middenstanders en
arbeiders. Dezer dagen kwam de commissie in Den Haag
bijeen teneinde tal van kwesties te bespreken.
Bij de behandeling der vracht- en personentarieven op
den veerdienst TerneuzenVlissingen werd opgemerkt, dat
ofschoon door den Minister een belangrijke verlaging der
vrachttarieven zal worden voorgesteld, de tarieven voor
personenvervoer eveneens aanzienlijk verlaagd moeten wor
den, temeer daar Zeeuwsch-Vlaanderen reeds genoeg na
deel ondervindt van zijn isolement- De aangewezen weg in
deze is, dat er tusschen boot-, tram- en spoorwegen een
goede samenwerking heerscht. De aandacht der Commissie
blijft in de eerste plaats gevestigd op het kanaal Axel
Hulst, waarvan het overleg thans in een vergevorderd sta
dium verkeert. Bij de behandeling der waterleidingkwestie
bleek, dat de verplichte aansluiting een der groote struikel
blokken was en de totstandkoming dezer onontbeerlijke
instelling in den weg staat. Er is een zeer uitgebreide,
dikwijls zeer persoonlijke agitatie gevoerd tegen de water
leiding, een agitatie welke de Commissie in veel opzichten
zeer moet afkeuren. Door deze bestrijding, grootendeels
door geheel ondeskundigen gevoerd, is toch een zoodanig
wantrouwen tegen de waterleiding in den op het oogenblik
voorgestanen vorm gezaaid, dat, naar het oordeel der Com
missie, misschien alleen redding is te verwachten van een
en bloc aftreden van den Raad van Commissarissen en
Raad van Toezicht.
Mocht ook daarna de zaak niet te redden blijken, dan