2 ONS ZEELAND VRIENDELIJK VERZOEK AAN ONZE LEZERESSEN EN LEZERS. Natuurlijk hebt U familieleden en kennissen buiten de Pro vincie, van Zeeuwsche afkomst of wel volbloed Zeeuwen. Voor ons is het van belang hun adressen eens te weten opdat wij hen eens een proefnummer van ons blad kunnen zenden. Voor hen zal het prettig zijn een blad te ontvangen waarin zij van hun geboortelandje juist dat vinden, waarin zij belang •tellen. Doet U even de kleine moeite en schrijf ons hun adressen. Wij zorgen voor de rest. Bij voorbaat dank. DE ADMINISTRATIE. LINNEN STEMPELBANDEN. Verkrijgbaar bij de Fa. Gebrs. Ritter, Nieuwe Molstraat 26 te Den Haag en bij de Administratie van dit blad Fraaie linnen stempelbanden voor den 3den Jaargang van ons blad a f 1.85. Linnen stempelbandjes voor den roman „Liefde's Jeugd droom" a f 0.90. Franco toezending na ontvangst van postwissel. Hoe een Franschman, die op Zondag van Breskens naar Vlissingen wilde, gedupeerd werd een en ander over Zeeuwsch-Vlaamsche kwesties; post en verkeers-verbeteringen in 't zicht. Een kwestie die momenteel de belangstelling van velen heeft, is het gebeurde met de provinciale boot tusschen Breskens en Vlissingen. Zondag 31 Maart, te ongeveer twaalf uur, arriveerde te Breskens een Franschman, die met zijn auto naar Vlis singen overgezet wilde worden. Hem werd toen medege deeld, dat, aangezien de dienst der provinciale booten op Zondag zeer beperkt is, dit onmogelijk voor 18.55 kon. Hij verzocht daarop kosten noch moeite te sparen en te willen zorgen, dat hij ten spoedigste met zijn auto Vlissingen be reikte. Na telefonische oproeping kreeg men vanuit Vlis singen de toezegging, dat tegen betaling van 75.een expresse-boot zou varen. Dit aanbod werd aangenomen en na ongeveer een uur lag de ferryboot in de Breskensche haven. De vreugde was echter van korten duur. Op het moment dat de auto zou vertrekken, belde de directeur van den prov. stoombootdienst uit Vlissingen op, die verzocht aan den kapitein mede te deelen, dat niets, noch auto noch personen overgezet mochten worden, daar dit ten gevolge zou hebben, dat de walkapitein, op wiens order de reis was ondernomen, zou worden ontslagen. De boot moest onmiddellijk terugvaren, zonder dat er één passagier mee mocht komen. Er waren wel passagiers met auto van Vlis singen naar Breskens met de expresse-boot meegebracht. Aan dit geval is in de pers ruchtbaarheid gegeven en verschillende bladen gaven hun meening over het gebeurde te kennen. Ook in de Prov. Staten trok het de aandacht. Een lid van dit college, Mr. J. Adriaanse, richtte zich met een brief tot Ged. Staten. In dit schrijven werd te kennen gegeven, dat de heer Adriaanse gaarne van Ge deputeerden zou vernemen le. of de toedracht der zaak juist is 2e. indien niet, of het dan voor de eer van het provin ciaal bestuur niet wenschelijk zou zijn, deze berichten, welke door publiciteit in de bladen, wijd en zijd zijn verspreid, te logenstraffen 3e. indien de gestelde feiten wel juist zijn, of de direc teur heeft gehandeld krachtens hem verstrekte opdracht 4e. zoo neen, of dan de noodige maatregelen zijn ge nomen om te voorkomen een dergelijke met alle redelijk heid strijdende opvatting van dezen publieken function- naris, waardoor de provinciale stoombootdienst voor pu bliek verkeer (zelfs internationaal) in de bestaande om standigheden, nu de provincie het monopolie bezit, het eenig mogelijke vervoermiddel, in een slechte reputatie komt 5e. indien onverhoopt de directeur krachtens zijn in structies heeft gehandeld of het college deze instructies dan wil mededeelen, en of het niet van oordeel is, dat wegens het publiek belang deze instructies óf ingetrok ken óf wel gewijzigd dienen te worden, opdat feiten als de bedoelde niet meer kunnen voorkomen, en toch zeker niet door de autoriteit van het college gedekt worden 6e. of het college, indien het dergelijke instructies heeft gegeven en meent daarbij te moeten blijven, als in overeenstemming met de door enkele politieke partijen in de Staten naar voren gedragen beperking van den Zon dagsdienst, niet van oordeel is, dat in het belang van het publieke verkeer zoo spoedig mogelijk behoort te worden aangestuurd op een buiten de politiek staande particuliere exploitatie van den dienst BreskensVlis singen, daar deze dienst voldoende oplevert om zonder overheidssubsidie te worden geëxploiteerd 7e. of het juist is, dat de order van den directeur om noch auto, noch personen met de reeds daarvoor aan gekomen boot over te zetten, gepaard is gegaan met de bedreiging, dat anders de walkapitein, op wiens order de reis was ondernomen, zou worden ontslagen, en zoo dit juist is, of het college deze gevolgtrekking als juist kan erkennen, of wel van oordeel is, dat daarmede ten onrechte is beschermd. Met belangstelling wordt naar beantwoording der vragen op deze niet onbelangrijke kwestie uitgezien. X Zooals bekend is onlangs een commissie ter bestudee ring van Zeeuwsch-Vlaamsche vraagstukken gevormd. In de commissie hebben zitting leden van de R. K. centrale vereeniging van werkgevers, boeren, middenstanders en arbeiders. Dezer dagen kwam de commissie in Den Haag bijeen teneinde tal van kwesties te bespreken. Bij de behandeling der vracht- en personentarieven op den veerdienst TerneuzenVlissingen werd opgemerkt, dat ofschoon door den Minister een belangrijke verlaging der vrachttarieven zal worden voorgesteld, de tarieven voor personenvervoer eveneens aanzienlijk verlaagd moeten wor den, temeer daar Zeeuwsch-Vlaanderen reeds genoeg na deel ondervindt van zijn isolement- De aangewezen weg in deze is, dat er tusschen boot-, tram- en spoorwegen een goede samenwerking heerscht. De aandacht der Commissie blijft in de eerste plaats gevestigd op het kanaal Axel Hulst, waarvan het overleg thans in een vergevorderd sta dium verkeert. Bij de behandeling der waterleidingkwestie bleek, dat de verplichte aansluiting een der groote struikel blokken was en de totstandkoming dezer onontbeerlijke instelling in den weg staat. Er is een zeer uitgebreide, dikwijls zeer persoonlijke agitatie gevoerd tegen de water leiding, een agitatie welke de Commissie in veel opzichten zeer moet afkeuren. Door deze bestrijding, grootendeels door geheel ondeskundigen gevoerd, is toch een zoodanig wantrouwen tegen de waterleiding in den op het oogenblik voorgestanen vorm gezaaid, dat, naar het oordeel der Com missie, misschien alleen redding is te verwachten van een en bloc aftreden van den Raad van Commissarissen en Raad van Toezicht. Mocht ook daarna de zaak niet te redden blijken, dan

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 2