ONS ZEELAND X De Kerk en de Toren te Ritthem. 3 zou, naar de Commissie verneemt, de gemeente Hulst trachten met Regeeringssteun een eigen waterleiding tot stand te brengen. In onze provincie werden, dank zij de bemiddeling van enkele voorstanders van goed verkeer, weer eenige ver beteringen verkregen, die hier gememoreerd dienen te worden. Allereerst is in de postverzending naar Zeeuwsch- Vlaanderen een verbetering ten goede gekomen. Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 15 Mei a.s. zal nl. de boot die 21.35 uur te Walzoorden aankomt nog terugvaren naar Hansweert, daar overnachten en dan des morgens de postzending te Walsoorden, aanbrengen met de eerste gelegenheid, zoodat deze met de eerste tram uit Walsoorden ongeveer half 8 uur te Hulst zal worden aan gebracht. Tegelijk zal ook een verbetering worden gebracht in de verzending van de post voor het Westelijk deel van Zeeuwsch-V laanderen. Aangezien op de eerste boot uit Vlissingen te Breskens geen tram rijdt, wordt met de maat schappij BreskensMaldeghem daaromtrent onderhandeld. Mochten deze onderhandelingen geen resultaat hebben, dan bestaat het voornemen de met de eerste boot te 6.20 aan gebrachte post naar de verschillende plaatsen in dat deel van Zeeuwsch-Vlaanderen over te brengen per auto. Dank zij deze verbeteringen zal men aan den overkant dus weldra eerder post hebben dan vroeger het geval was. Een andere verbetering betreft een verzoek van de mid- denstandsvereenigingen te Goes. Deze hadden de directie der Ned. Spoorwegen verschillende wenschen doen toeko men. Een dezer wenschen hield een vroege morgentrein van Goes naar Vlissingen in, welke aan de reizigers naar Z.- Vla.anderen ten goede zou komen. Aan dezen wensch nu zullen de spoorwegen tegemoet komen. Met de dienstregeling, aanvangende 15 Mei a.s., zal op Woensdagen, bij wijze van proef, een motortrein worden ingelegd van Goes naar Vlissingen en terug, (vertrek van Goes 6 u. 42, aankomst te Vlissingen 7 u. 20, in aansluiting aan de boot naar Breskens, welke ten 7 u. 30 vertrekt). De terugkeerende trein vertrekt van Vlissingen ten 7 u. 30, aankomst Goes 8 u. 7. Op de overige dagen wordt geen voldoende verkeer ver wacht, om het dagelijks inleggen van bovengenoemden trein te wettigen. Ook aan andere verlangens van de twee Goesche midden- standsvereenigingen kon de directie der spoorwegen niet tegemoet komen. Hoe de eerste kerken op Walcheren na de invoering van 't Christendom (8001000) er hebben uitgezien, is niet bekend. Zeer waarschijnlijk waren zij, evenals alle andere gebouwen, van hout, en dus niet duurzaam. Toen de bewo ners niet meer de invallen van andere volken te duchten hadden en zij zich achter de opgeworpen dijken ook tegen de zee meer beveiligd achtten, nam hun aantal toe. In de eerste en grootste kerkelijke gemeenten of parochies werden kerken van steen gebouwd. De 5 hoofd- of moeder kerken van Walcheren waren de West- en Oostmonsterkerk te Middelburg, de kerken van Oost-Souburg, Westkapelle en Oostkapelle. De later gestichte kerken heetten dochter kerken. Zoo was de kerk te Ritthem een dochterkerk van de moederkerk te Oost-Souburg. v\l is in 1271 in een charter van Jan van Nassau, bisschop van Utrecht, sprake van een kerk te Ritthem, dan is deze niet het tegenwoordige gebouw. Het rijksbureau voor monumentenzorg schat den bouw der kerk uit het midden der 15e eeuw. Ik meen dien tijd een eeuw vroeger te stellen. De steenen, zoogen. Zeeuwsche moppen, hebben een lengte van 30 tot 33 c.M., afmetingen van een steensoort, die reeds op 't eind der 12de eeuw werden gebruikt, b.v. de kerk van Hoogelande 1188. Evenals alle oude Roomsche kerken, is de kerk georiën teerd, d.w.z. het altaar ligt op 't Oosten. De nog aanwezige nissen (zie foto) duiden aan, dat zij vroeger een Roomsch bedehuis is geweest. Zij was gewijd aan de H. Maagd Maria. Bij 't beleg van Middelburg door Oranje in 1572 vertrok de laatste pastoor Johannes Milleville. Tijdens die Spaan- sche troebelen hebben kerk en toren veel van den oorlog geleden. Eerst in 1612 werd de Hervormde gemeente ge sticht met als eerste predikant Wouter Buis, later predikant te Arnemuiden en te Middelburg. In den loop der tijden kwamen kerk en toren in verval. De toren begon over te hangen en leverde gevaar op voor de omgeving. Met steun van rijk en provincie werd in de jaren 1919, 1920 en 1921 onder toezicht van den heer H. van Heeswijk de toren gerestaureerd en zooveel mogelijk in zijn oorspronkelijken vorm teruggebracht.. De toren staat nog wel scheef, maar verdere overhelling is gestuit. De kerk eischte ook een grondige herstelling. Dank zij het onvermoeid ijveren der kerkvoogdij, financiëél gesteund door de Synode en de gemeenteleden, werd in 1925 de kerk gerestaureerd. Nieuwe ramen met glas in lood, overeenkomende met den

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 3