4 ONS ZEELAND Nijtengo IV te Goes wegen, wegen verbetering en onderbeplanting wat Dr. van Rijn van de nieuwe tram lijn BreskensKnocke zegt. In Goes is in de afgeloopen week een electriciteits- en nijverheidstentoonstelling gehouden, kortweg Nijtengo IV gcheeten, In menig opzicht was deze tentoonstelling een belangrijke. Eerstens waren er ongekend veel inzendingen op allerlei gebied en vervolgens was groote plaats ingeruimd aan artikelen, met de op handen zijnde electrificatie der middengroep. Vele firma's hadden de nieuwste snufjes op electriciteitsgebied naar Goes gezonden, teneinde de Beve landers op het gemak van electriciteit en van electrische apparaten in de huishouding en in het bedrijf te wijzen. De electrificatie van die streek is dus wel op nuttige manier in geluid. Dit kon o. m. omdat de P. Z. E. M. een vroeger gedane belofte was nagekomen en de tentoonstelling van electriciteit had voorzien. Terecht hebben bij de opening der expositie de voorzitter van Nijtengo en de burgemees ter van Goes het bestuur der P. Z. E. M. daarvoor warme hulde gebracht. Het is hier niet de plaats om over de geëxposeerde arti kelen in bijzonderheden te treden en om de lijst van adver teerders, zooals dat bij de dagbladen te doen gebruikelijk is, met fantasie te verwerken. Laten we slechts constateeren, dat Nijtengo IVbelangrijker was dan de eerste drie zusjes en dat deze belangrijkheid in hoofdzaak ontleend werd aan de electriciteit. X Het is een prettige gewaarwording op te merken, dat in dezen tijd zooveel zorg wordt besteed aan de Zeeuwsche wegen, die maar al te lang het kind van de rekening zijn geweest, Aan den weg ZeelandNoord-Brabant o. a. wordt flink gewerkt en in de toekomst zullen we daar de beschik king krijgen over een verkeersader welke de toets der kri tiek zal kunnen doorstaan. Ook elders ziet men de wegen verbeteren en veranderen. Tusschen Middelburg en Goes is men bezig met verbetering van den Sloe-dam, in Zeeuwsch Vlaanderen is men aan den arbeid aan de wegen getrokken, bij Middelburg kreeg de Nieuwe Vlissingscheweg al een beurt. En zelfs de Oude Vlissingsche Weg, de oudste ver keersweg van Zeeland, zal niet geheel in den vroegeren toestand gelaten worden. Met het zeer ongelijke wegdek zal men zich weliswaar niet inlaten (terecht, want deze mooie weg wordt te weinig gebruikt om een duren aanleg te motiveeren) maar het fietspad zal een verbetering ondergaan. Vermoedelijk tot groote vreugde van alle wielrijders, die oog voor natuur schoon hebben. De Oude Vlissingsche Weg biedt dit laatste in niet geringe mate. Als het rijwielpad geheel hersteld zal zijn, zullen honderden uit de naaste omgeving de voorkeur geven aan den ouden boven den nieuwen Vlissingschen Weg. Aan het snelverkeer op den laatsten komt dit ten goede. Nu we toch over wegenverbetering schrijven, willen we de aandacht vestigen op de meer en meer toegepaste me thode van onderbeplanting. Deze lijkt ons niet overal op de plaats. Het lage houtgewas bederft n.l. op den duur het uitzicht op de omgeving. Wint de onderbeplanting overal veld, dan zal Zeeland binnen afzienbaren tijd niet meer van de rijwegen af te zien zijn. Een groote bekoring van ons gewest dreigt door de onderbeplanting verloren te gaan, De tramverbinding BreskensKnocke, waarover we reeds eerder schreven, is de vorige week officieel geopend. Belgi sche en Nederlandsche autoriteiten zijn bij elkaar gekomen, hebben de gebruikelijke toespraken gehouden en daarna werd de nieuwe dienst voor geopend verklaard. Men kan nu in Breskens in de tram stappen, tot aan de grens rijden, daar overstappen in de electrische tram en aldus in onge veer vijf kwartier te Knocke zijn. Een heele verbetering voor Zeeuwsch-Vlaanderen, maar een nog grootere verbetering voor de bewoners en bezoekers der Belgische badplaatsen. Het is interessant te lezen, wat Dr. Greta van Rijn, een bekende Zeeuwsche publiciste, hierover in het ,,Vad." schreef. Aan haar artikel ontleenen we „Komt de tramlijn ook Nederland ten goede Misschien een heel klein beetje. Het Zeeuwsche land wordt door deze tram alleen geëxploiteerd ten bate van de Belgische bad plaats. Wil men de tram voor den landbouw exploiteeren, dan moet de lijn over Oostburg verbeterd worden, Ook denkt men zich de tram voorloopig als zomerlijn. Daaruit blijkt duidelijk, dat niet de bevolking maar de bad gasten allereerst worden geriefd. Vier of vijf jaar geleden toen was er al sprake van die lijn is in het Alg. Hdbl. tegen die tram gewaarschuwd en ze als „antinationaal" gekenschetst. Men moest meer Z. Vlaanderen naar het Noorden trekken over de Schelde en niet met spoorlijnen naar het Zuiden. Het heeft aanbevolen den vierhoek VlissingenBreskensNeuzenEllewouts- dijkGoesMiddelburgVlissingen tot snelverbinding te maken, een plan, dat mij altijd onuitvoerbaar blijft schij nen, omdat we zitten met het haventje van Ellewoutsdijk, waarvan we door het groote verschil in hoog en laag water plus de verzanding nimmer een eenigszins geoutilleerde pro vinciale haven zullen kunnen maken. Ik heb altijd gestreden voor Vlissingen provinciale aan loophaven, en voer daar alles heen, maar dan ook eerste klas, VlissingenBreskens heeft nu een ferryboot met een breed rijdek waar alles op kan. Maar rails ligt er niet in. Lokaaltreintjes en trammen voor bietenvervoer, voor den export van de zwarte bessen (een wekenlange en zeer winst gevende oogst in Zeeland) kunnen er niet op, Altijd gaat er nog veel te veel tijd en geld in Nederland aan transport verloren. ZeebruggeHarwich heeft een ferryboot, waar de trei nen wèl op kunnen. Bijgevolg verscheept Zeeuwsch-Vlaanderen al veel land bouwproducten over Zeebrugge. Nu zal door de tramlijn BreskensKnocke ook Walcheren en Zuid-Beveland via Vlissingen naar België kunnen vervoeren. We klagen dat de haven van Vlissingen niet rendeert, en werken mee om het bereikbare „Vlissingen provinciale aanloop-haven" ons te laten ontfutselen. Men wiegt zijn geweten in slaap met te wijzen op het voordeel, dat Zeeuwsch-Vlaanderen als badplaats zal heb ben in Cadzand en Breskens. In Breskens heeft zelfs de gemeenteraad duizend gulden gevoteerd om tot exploitatie der badplaats te geraken. Daar doen we niet veel mee Zeeuwsch-Vlaanderen moet het van de badplaatsen niet hebben, maar van den landbouw en vooral, als de grond er zich toe leent, tuinbouw en fruitteelt. Een regeering die ter wille van eenige zomergasten een bevolking dwarsboomt, doet verkeerd. Het laatste punt van deze Knocke tramlijn is het gevaar voor Belgische eigendommen, langs de Nederlandsche kust op het meest betwiste en bedreigde punt de Wielingen. Heel Zeeuwsch-Vlaanderen weet de historie van „den grond van Fokker", de Nederlandsche Regeering en Volks vertegenwoordiging schijnen die nog altijd niet te kennen. Een lange kuststrook juist bij Cadzand aan de grenzen is in handen van één familie de Fokkers, die hier vrijwel een monopoliepositie innemen. De broeder, die hierin de groote stem heeft, is de bekende oud-advocaat uit Leiden, thans

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 2