WO
3
VAN RIJN S
"'seal; MOSTERD
LAMSEDELmm ZOMER-OPRUIMING
NjIDDELDJtó
ItËL:34Ö
8
ONS ZEELAND
EEN JACKET-ENSEMBLE, No 313.
Ze staan nu volop in het teeken der mode deze aardige
'aponnen-met-een-jasje. Men kan ze ten allen iijde dragen,
zoowel 's morgens als 's middags, tenzij het model te inge
wikkeld is of het jasje tot de lengte van een driekwart mantel
is uitgegroeid.
Bijgaand model is van
crêpe de chine, oranje be
drukt op ivoorkleurig fond.
Het lijfje der japon is ef
fen ivoorkleurig en heeft
onder de halsopening een
grooten strik het jasje
langs de zoomen een breede
strook oranje.
ORDE EN REGELMAAT.
In de maatschappij zoo
wel als in het huisgezin be-
hooren orde en regelmaat
tot de noodzakelijke belan
gen, welke leiden tot in
standhouding en bloei. De
voornaamste factoren om
tot een goede ontwikkeling
te geraken, zijn orde en
vastgestelden regel. Om nu
mede te werken tot de be
vordering ervan, moeten de
opvoeders van het kind, zich
een gewoonte eigen maken,
welke tot een goed voor
beeld strekt.
Zij kunnen niet vroeg ge
noeg beginnen het kind een
idee van orde bij te bren
gen door hetzelf verant
woordelijk te stellen voor
de zaken uit zijn kleine we
reld.
Juist de dagelijks terug-
keerende kleinigheden, zoo
als speelgoed netjes oprui
men en op de daarvoor be
stemde plaats brengen, hoed
of pet ophangen, handen
wasschen voor eiken maal
tijd voor het slapen gaan de kleertjes netjes opvouwen,
schoentjes naast elkaar zetten, tanden poetsen enz., enz.,
't Is oneindig veel makkelijker een kind goede gewoonten
bij te brengen, dan ze slechte af te leeren.
Bij sommige kinderen kost het den opvoeders soms ein
deloos veel moeite en geduld, doch wie volhardt, zal over
winnen.
Het goede voorbeeld doet veel, maar niet alles. Telkens
moet het kind aan zijn plicht herinnerd worden, doch nooit
mag een toon van wrevel en ongeduld de overhand hebben.
Met zachtheid en beleid wint men in 't algemeen véél meer
dan met bruuskheid. Het kind zal dan gehoorzamen, maar
een gevoel van boosheid en onwil zal hem somtijds ver-
ing-3/3l
vullen en waar het nog te jong is om te begrijpen, dat dit
alles geschiedt voor zijn bestwil, zal het eerder een wrok
gaan koesteren tegen zijn strenge opvoeders. En dan is
alles vergeefsche moeite. Als een kind gehoorzaamt met
een verbitterd en morrend hart, zal het vermoedelijk zijn
eigen zin doen als er niemand is om hem te verbieden.
Maar als er een paar vriendelijke ocgen vragen en een
zachte stem iets beveelt, niet weifelend of half, maar drin
gend en onontkoombaar, dan is het kinderhartje gewonnen
en zal ten laatste de mond niet meer behoeven te gebieden,
zullen de oogen voldoende zijn om hem aan zijn plicht te
herinneren.
Is dit eigenlijk met ons, volwassenen ook niet zoo? Komt
het er niet méér op aan hoe het verzoek gedaan wordt, dan
welk verzoek het is?
Vriendelijkheid, zachtheid, overwint het meest ontoegan
kelijke hart. ADELE.
LASTER EN KWAADSPREKEN.
Neen, we willen geen onware dingen zeggen van onze
medemenschen. Laster is in ons aller oogen verachtelijk.
Maar vertellen we de zoogenaamde waarheid niet al te
gretig? Is er nu wel zooveel verschil in als we met genoegen
de zwakste zijde van onze medemenschen belichten en zijn
fouten en gebreken uitpluizen, om er onze afkeuring en
verfoeiing over uit te storten?
Ja, laster is kwaad van anderen vertellen dat niet waar
is, kwaadspreken is kwaad vertellen, hetgeen waar, doch
niet bekend is.
Maar zijn wij er wel zoo zeker van, dat wij de waarheid
weten? Kan iets wat wij afkeuren, niet gebeurd zijn met
edele bedoelingen? Kunnen de omstandigheden bij een
slechte daad niet zóó overweldigend zijn geweest, dat er
méér reden is tot medelijden dan tot verachting? Hoe zouden
we ten opzichte van ons-zelf oordeelen als we in dezelfde
omstandigheden verkeerden?
Ach kwaad kan nóóit goedgekeurd worden want
wat zwart is kunnen we
onmogelijk wit noemen,
maar we kunnen een beetje
mild oordeelen, als men ons
kwaad vertelt. De verteller
er voorzichtig op wijzen,
dat het niemand voordeel
doet den kwaden kant van een ander te zien en dat het
edeler is, het stilzwijgen te bewaren als we niets anders te
vertellen hebben, dan de ondeugden van onze medemen
schen op te sommen. Ziedaar wat we doen kunnen en.
moeten PRIX.
Het valt voor sommigen veel moeilijker vergiffenis te
vragen, dan ze te schenken.
Natuurlijk verstand kan in zekere mate beschaving ver
vangen, maar geen beschaving vervangt natuurlijk verstand.
-A i Jfcffcj
IN ONZE
vindt U nog chique MANTELS
en JAPONNETJES in alle genres
en prijzen.
DC Prima modellen -m