Bericht. In dit nummer treffen onze lezeressen en lezers geen feuilleton omdat het vorige afliep en omdat het nieuwe eenige dagen te laat in ons bezit kwam. De volgende week vangt evenwel reeds het nieuwe feuilleton aan. We waren ditmaal zoo ge lukkig de hand te kunnen leggen op „VLAMMENDE KATCHEN", een spannende roman van de hand van den bekenden Duitschen schrijver Paul Oskar Hoeker. Dit feuilleton zal bij onze getrouwe lezers onge twijfeld een allergunstigst onthaal vinden. 4 ONS ZEELAND De Prov. Staten over een middagdienst op Zondag tusschen Vlissingen en Bres- kensgoed nieuws voor de Noord- Bevelanders electriciteit boven of onder den grond Breskens badplaats. De leden van Provinciale Staten zijn de vorige week in vergadering bijeen gekomen, en als te doen gebruikelijk zullen we dus hier het voornaamste van het daar behandelde memoreeren en zoo noodig toelichten. X Zooals bekend had de heer Adriaanse Ged. Staten, naar aanleiding van de veelbesproken kwestie met den Fransch- man die op Zondag van Breskens naar Vlissingen wilde varen, gevraagd op Zondagen een middagdienst te willen inlasschen. Ged. Staten bleken het nut van een betere ver binding in te zien en ze stelden de Prov. Staten dus voor om voorloopig alleen gedurende de zomermaanden tot een middag-dienst op Zondag over te gaan. Aldus geschiedde ook. Echter niet met algemeene stemmen. Een gedeelte der rechtsche fracties weigerde n.l. goedkeuring aan het voor stel te geven omdat zij den nieuwen middagdienst niet be vorderlijk voor de Zondagsrust achten. Een dezer recht sche leden gaf zelfs te kennen dat hij het liefst al het ver keer op Zon- en feestdagen zou willen stil leggen. De meerderheid der Statenleden bleek evenwel den nieu wen dienst een goed hart toe te dragen en zoo zal men gedurende den zomer op Zondagen een verbinding met Z. Vlaanderen en met de Belgische badplaatsen meer hebben. Tevens zullen de Belgen en Zeeuwsch-Vlamingen gemakke lijker Walcheren en andere, meer Noordelijk gelegen stre ken, kunnen bezoeken. We zullen het hier niet meer over de aloude en in ons land nog steeds opgeld doende kwestie der Zondagsrust hebben. Men is er voor of men is er tegen. Een streek, die evenwel op het vreemdelingenverkeer speculeert en die aan de bevordering van dat verkeer groote verwachtingen stelt, kan niet naar algeheele doorvoering der Zondagsrust streven. In dit licht gezien moeten we de invoering van een middag dienst op Zondag dan ook een zeer verstandigen maatregel noemen. Behalve de verbinding VlissingenBreskens had een andere dienst te water de aandacht der Statenleden. N.l. de veerdienst KortgeneWolphaartsdijk, voor onze lezers ook al een goede bekende. Een aantal bewoners van Noord- Beveland en de twee middenstandsvereenigingen waren weer eens tegen de hooge tarieven ten strijde getrokken en hadden G. St. verzocht deze te verlagen. Dit is dan ook ge- Ged. Staten verzocht deze te verlagen. Dit is dan ook ge schied, hoewel niet geheel aan de geuite verlangens tegemoet werd gekomen. Voor personen werd het tarief met 20 pCt. verlaagd, voor goederen, rijtuigen, rijwielen en vee met 30 pCt. Voor auto's zal voortaan 5 cent per 100 K.G. worden berekend. Hopenlijk gaat van deze tarieven in de toekomst nog eens wat af, want ook thans vormt de verbinding voor reizigers naar en van en voor handeldrijvenden met Noord- Beveland nog een extra-belasting, die niet voor de poes is. Uit den boezem van de Prov. Staten was ook den wensch gekomen om dezen veerdienst niet meer te verpachten doch om tot provinciale exploitatie over te gaan. Hoewel we pro vinciale exploitatie over het algemeen niet toejuichen geloo- ven we dat zij voor dit veer als de juiste oplossing mag wor den beschouwd. De Staten hebben evenwel in dezen nog geen beslissing genomen. Wellicht komt dit punt later nog eens aan de orde. X De geleerden zijn het nog niet eens over de vraag welk soort net bij den aanleg van electriciteit om technische redenen voorkeur verdient het bovengrondsche of het on- dergrondsche net. Storingen onder den grond komen niet zoo vaak voor als boven den grond, doch zijn ze er eenmaal dan kost het zeer veel moeite veelal om ze op te sporen en op te heffen. Een ondergrondsch net is duurder dan een bovengrondsch, doch het laatste kost weer heel wat aan onderhoud. Bij iedere electrificatie komt de vraag boven of onder den grond weer aan de orde. Dus ook bij de electrifi catie van de Midden- en van de Noordgroep van ons ge west. Zelfs de Statenleden hebben hun licht over deze zaak laten schijnen. Ged. Staten stelden n.l. voor om aan de P. Z. E. M. ten behoeve van de Noordgroep een nader crediet te verleenen van 35.000.en ten behoeve van de Midden groep een van 55.000.teneinde de N.V. in de gelegen heid te stellen 25 bij te dragen in het verschil in kosten tusschen het maken van boven- en ondergrondsche netten door gemeenten. De gemeenten zullen eventueel 75 in de meerdere kosten moeten bijpassen. Zooals gezegd, ver schillende leden van Prov. Staten voerden over dit voorstel het woord. Sommigen vonden het niet noodig, dat de P. Z. E. M. voor de hoogare kosten van een ondergrondsch net aansprakelijk werd gesteld, anderen oordeelden de bijdragen door de gemeenten te hoog. Het slot was evenwel dat de gevraagde credieten de P. Z. E. M. werden toegestaan. Of dit besluit veel bovengrondsche netten, die ware natuur- bedervers zijn, zal weren, blijft de vraag. Want de gemeen ten zijn er ook nog. En deze zullen niet alle bereid zijn om een flinke som te offeren teneinde den kabel voor het oog te verbergen. Hoeveel gemeenteraden zullen er boven dien niet met het bovengrondsche net willen pralen omdat de buitenwacht van de electrificatie van het dorp kennis zal kunnen nemen. De P. Z. E. M. had eigenlijk alles voor eigen rekening in den grond moeten werken, zooals zij in Goes gedaan heeft. Maar voor geheel Zeeland zou een dergelijk royaal gebaar wel te duur geworden zijn. Goes blijkt intus- schen al weer eens een zeer sterke positie tegenover de P. Z. E. M. in te nemen. X Van de overige voorstellen en besluiten, in de vergadering van Prov. Staten aan de orde gekomen en genomen, zullen we hier verder niet gewagen. Niet van de subsidies aan scho len en andere instellingen, niet van beslissingen in verband met wegverbeteringenDit wil natuurlijk niet zeggen, dat slechts de drie hierboven gemelde zaken belangrijk wa-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 2