Bericht.
In dit nummer treffen onze lezeressen en
lezers geen feuilleton omdat het vorige
afliep en omdat het nieuwe eenige dagen
te laat in ons bezit kwam. De volgende
week vangt evenwel reeds het nieuwe
feuilleton aan. We waren ditmaal zoo ge
lukkig de hand te kunnen leggen op
„VLAMMENDE KATCHEN", een spannende
roman van de hand van den bekenden
Duitschen schrijver Paul Oskar Hoeker. Dit
feuilleton zal bij onze getrouwe lezers onge
twijfeld een allergunstigst onthaal vinden.
4
ONS ZEELAND
De Prov. Staten over een middagdienst
op Zondag tusschen Vlissingen en Bres-
kensgoed nieuws voor de Noord-
Bevelanders electriciteit boven of
onder den grond Breskens badplaats.
De leden van Provinciale Staten zijn de vorige week in
vergadering bijeen gekomen, en als te doen gebruikelijk
zullen we dus hier het voornaamste van het daar behandelde
memoreeren en zoo noodig toelichten.
X
Zooals bekend had de heer Adriaanse Ged. Staten, naar
aanleiding van de veelbesproken kwestie met den Fransch-
man die op Zondag van Breskens naar Vlissingen wilde
varen, gevraagd op Zondagen een middagdienst te willen
inlasschen. Ged. Staten bleken het nut van een betere ver
binding in te zien en ze stelden de Prov. Staten dus voor
om voorloopig alleen gedurende de zomermaanden tot een
middag-dienst op Zondag over te gaan. Aldus geschiedde
ook. Echter niet met algemeene stemmen. Een gedeelte der
rechtsche fracties weigerde n.l. goedkeuring aan het voor
stel te geven omdat zij den nieuwen middagdienst niet be
vorderlijk voor de Zondagsrust achten. Een dezer recht
sche leden gaf zelfs te kennen dat hij het liefst al het ver
keer op Zon- en feestdagen zou willen stil leggen.
De meerderheid der Statenleden bleek evenwel den nieu
wen dienst een goed hart toe te dragen en zoo zal men
gedurende den zomer op Zondagen een verbinding met Z.
Vlaanderen en met de Belgische badplaatsen meer hebben.
Tevens zullen de Belgen en Zeeuwsch-Vlamingen gemakke
lijker Walcheren en andere, meer Noordelijk gelegen stre
ken, kunnen bezoeken.
We zullen het hier niet meer over de aloude en in ons
land nog steeds opgeld doende kwestie der Zondagsrust
hebben. Men is er voor of men is er tegen. Een streek, die
evenwel op het vreemdelingenverkeer speculeert en die aan
de bevordering van dat verkeer groote verwachtingen stelt,
kan niet naar algeheele doorvoering der Zondagsrust streven.
In dit licht gezien moeten we de invoering van een middag
dienst op Zondag dan ook een zeer verstandigen maatregel
noemen.
Behalve de verbinding VlissingenBreskens had een
andere dienst te water de aandacht der Statenleden. N.l. de
veerdienst KortgeneWolphaartsdijk, voor onze lezers ook
al een goede bekende. Een aantal bewoners van Noord-
Beveland en de twee middenstandsvereenigingen waren
weer eens tegen de hooge tarieven ten strijde getrokken en
hadden G. St. verzocht deze te verlagen. Dit is dan ook ge-
Ged. Staten verzocht deze te verlagen. Dit is dan ook ge
schied, hoewel niet geheel aan de geuite verlangens tegemoet
werd gekomen. Voor personen werd het tarief met 20 pCt.
verlaagd, voor goederen, rijtuigen, rijwielen en vee met
30 pCt. Voor auto's zal voortaan 5 cent per 100 K.G. worden
berekend. Hopenlijk gaat van deze tarieven in de toekomst
nog eens wat af, want ook thans vormt de verbinding voor
reizigers naar en van en voor handeldrijvenden met Noord-
Beveland nog een extra-belasting, die niet voor de poes is.
Uit den boezem van de Prov. Staten was ook den wensch
gekomen om dezen veerdienst niet meer te verpachten doch
om tot provinciale exploitatie over te gaan. Hoewel we pro
vinciale exploitatie over het algemeen niet toejuichen geloo-
ven we dat zij voor dit veer als de juiste oplossing mag wor
den beschouwd. De Staten hebben evenwel in dezen nog geen
beslissing genomen. Wellicht komt dit punt later nog eens
aan de orde.
X
De geleerden zijn het nog niet eens over de vraag welk
soort net bij den aanleg van electriciteit om technische
redenen voorkeur verdient het bovengrondsche of het on-
dergrondsche net. Storingen onder den grond komen niet
zoo vaak voor als boven den grond, doch zijn ze er eenmaal
dan kost het zeer veel moeite veelal om ze op te sporen en
op te heffen. Een ondergrondsch net is duurder dan een
bovengrondsch, doch het laatste kost weer heel wat aan
onderhoud. Bij iedere electrificatie komt de vraag boven of
onder den grond weer aan de orde. Dus ook bij de electrifi
catie van de Midden- en van de Noordgroep van ons ge
west. Zelfs de Statenleden hebben hun licht over deze zaak
laten schijnen. Ged. Staten stelden n.l. voor om aan de P.
Z. E. M. ten behoeve van de Noordgroep een nader crediet
te verleenen van 35.000.en ten behoeve van de Midden
groep een van 55.000.teneinde de N.V. in de gelegen
heid te stellen 25 bij te dragen in het verschil in kosten
tusschen het maken van boven- en ondergrondsche netten
door gemeenten. De gemeenten zullen eventueel 75 in
de meerdere kosten moeten bijpassen. Zooals gezegd, ver
schillende leden van Prov. Staten voerden over dit voorstel
het woord. Sommigen vonden het niet noodig, dat de P. Z.
E. M. voor de hoogare kosten van een ondergrondsch net
aansprakelijk werd gesteld, anderen oordeelden de bijdragen
door de gemeenten te hoog. Het slot was evenwel dat de
gevraagde credieten de P. Z. E. M. werden toegestaan. Of
dit besluit veel bovengrondsche netten, die ware natuur-
bedervers zijn, zal weren, blijft de vraag. Want de gemeen
ten zijn er ook nog. En deze zullen niet alle bereid zijn
om een flinke som te offeren teneinde den kabel voor het
oog te verbergen. Hoeveel gemeenteraden zullen er boven
dien niet met het bovengrondsche net willen pralen omdat
de buitenwacht van de electrificatie van het dorp kennis zal
kunnen nemen. De P. Z. E. M. had eigenlijk alles voor eigen
rekening in den grond moeten werken, zooals zij in Goes
gedaan heeft. Maar voor geheel Zeeland zou een dergelijk
royaal gebaar wel te duur geworden zijn. Goes blijkt intus-
schen al weer eens een zeer sterke positie tegenover de
P. Z. E. M. in te nemen.
X
Van de overige voorstellen en besluiten, in de vergadering
van Prov. Staten aan de orde gekomen en genomen, zullen
we hier verder niet gewagen. Niet van de subsidies aan scho
len en andere instellingen, niet van beslissingen in verband
met wegverbeteringenDit wil natuurlijk niet zeggen,
dat slechts de drie hierboven gemelde zaken belangrijk wa-