LINNEN STEMPELBANDEN.
Wij verwijzen onze abonné's naar de ad
vertentie der Firma Gebr. Ritter, Nieuwe
Molstraat 26, Den Haag, waar voor onzen
roman „Het Procrustus-Bed" wederom fraaie
linnen stempelbandjes verkrijgbaar zijn. Ook
de Administratie van dit blad neemt gaarne
bestellingen aan.
Vooral geen haast met de beveiliging
van den overweg bij Rilland de ver
betering van den verkeersweg Zee
landNoord-Brabant.
Onze wenschen ten opzichte van den onbewaakten over
weg bij Rilland-Bath hebben we in ons vorige nummer
kenbaar gemaakt. Men herinnert zich dat we met klem
aandrongen op afbraak van de voormalige baanwachters
woning, welke ter plaatse het uitzicht belemmert, en dus
gevaar oplevert. Nog voordat ons vorige nummer ter perse
was, ging de directie der Nederlandsche Spoorwegen echter
reeds tot een daad over. Schrik niettot een daad.
Zij kondigde n.l. per advertentie aan, de aanbesteding van
de afbraak van gemelde woning, en wel tegen 27 Augustus.
Ongeveer een maand na het jongste ongeval zal dus de
slooping der gevaarlijke woning wordenaanbesteed.
Is de gegadigde aannemer een actief en ondernemend man,
dan kan vermoedelijk in het begin van September het huis
met den grond gelijk gemaakt zijn. Heeft hij evenwel van
spoed-zaken eenzelfde opvatting als de directie der Ned.
Spoorwegen, dan zal tusschen aanbesteding en afbraak nog
wel een slordig tijdje waar te nemen zijn.
We zijn geen ambtenaar. Misschien ligt het daaraan dat
we niet begrijpen waarom de Spoorwegen een zoo klein
werk als het afbreken van de wachterswoning inderdaad
toch per se moesten aanbesteden. Zou het zulke geweldige
finantieele gevolgen voor de rekening der Spoorwegen heb
ben gehad, als de directie onmiddellijk na het jongste on
geval een ploeg werklieden naar Rilland had gezonden,
teneinde het huis neer te halen We gelooven van niet
en in verband daarmede zien we de daad van de Spoor
wegen, de veel te late aanbesteding, als een misselijk staal
van zeer slechte ambtenarij, die in niet geringe mate aan
sabotage doet denken.
Bovendien is ze practisch ongeveer van geen nut meer.
In September n.l. zal de nieuwe verkeersweg bij Rilland
in gebruik worden genomen. Deze zal de spoorbaan bij
Rilland niet meer kruisen, en de onbewaakte overweg wordt
dus volgende maand al automatisch aan het groote verkeer
onttrokken.
De wachterswoning zal worden afgebroken zoodra zij
practisch op het interland en interprovinciaal verkeer geen
invloed meer kan uitoefenen.
Is t niet iets om over te gieren, dit practisch beleid van
de directie der Ned. Spoorwegen
Intusschen blijft gedurende de geheele drukke Augustus
maand de Dood bij Rilland achter het huis loeren.
Men zij gewaarschuwd
Verheugend is t dat de dwaze daad der Spoorwegen
ook in de groote pers gesignaleerd werd en dat Mr. Boon,
lid der Tweede Kamer, er aanleiding in vond tot eenige
schriftelijke vragen aan den Minister. Deze luiden als
volgt
1. Is de minister bereid mede te deelen, welke de reden
is, dat nog steeds geen gevolg is gegeven aan het geruimen
tijd geleden aangekondigde voornemen om wachthuis 20A
bij den onbewaakten spoorwegoverweg te Rilland-Bath te
amoveeren, door welke uitzicht-belemmering 3 Augustus
wederom een auto is verpletterd, niettegenstaande de be
stuurder die bekend was met den gevaarlijken toestand
de uiterste voorzichtigheid had betracht
2. Is de minister bereid thans onverwijld te bevorderen,
dat dit wachthuis onmiddellijk worde gesloopt
Een groot practisch effect kunnen deze vragen weliswaar
niet meer sorteeren, daar 27 Aug. de aanbesteding van de
afbraak der woning plaats vindt. Maar toch zijn we zeer
nieuwsgierig naar het antwoord van Zijne Excellentie.
X
Terloops is hierboven gesproken van de ingebruikneming
van den nieuwen verkeersweg bij Rilland-Bath. Deze weg
is een onderdeel van de verbeteringen aan de verbinding
van Zeeland met Noord-Brabant, welke verbetering meer
malen onze aandacht had. Nu het werk ten deele ongeveer
gereed is, moge hier op de verbeteringen de aandacht nog
eens gevestigd worden. In September komt in gebruik het
wegvak van den Kreekrakpolder tot aan het station Ril
land. Deze weg loopt evenwijdig aan de spoorbaan en
is 3 K.M. lang.
In aanleg is verder een weg,, lang 2500 M., van het sta
tion Rilland tot de oostpunt van Krabbendijke bij den Mei
boom. Deze mooie rechte weg zal tegen het begin van
den winter in gebruik genomen worden. In dit wegvak
komt de spoorwegovergang, die momenteel onbewaakt is,
doch de spoorwegen hebben toegezegd dezen overgang!,
zoodra hij onderdeel van den hoofdweg is geworden, te
doen bewaken.
Alle nieuwe wegvakken krijgen een mooi glad dek van
asphalt-beton, worden 54 M. breed, en aan beide zijden
van den weg worden asphalt-rijwielpaden van 75 c-M.
breedte aangelegd.
Van het derde wegvak is het bestek reeds ingezonden
Het komt dezen winter in uitvoering en het zal in het begin
van den volgenden zomer gereed zijn.
Dit vak loopt van de oostpunt van Krabbendijke, om
het dorp heen, tot den Lavendeldijk (in den volksmond
Luxemburg geheeten), die nu Oostdijk met den bestaanden
hoofdweg verbindt. Dus ongeveer tot Kruiningen.
Al de grond die voor den aanleg noodig is, heeft de rijks
waterstaat reeds aangekocht.
De plannen voor de verbetering van den weg tusschen
de Schorebrug en Goes moeten van hoogerhand nog worden
goedgekeurd. Vast staat evenwel thans reeds dat deze
weg door een viaduct zal leiden, teneinde een kruising van
de spoorbaan te voorkomen.
Men verwacht dat binnen 2 jaar de verbetering van den
hoofdverkeers-ader Goes-Brabantsche grens geheel gereed
zal zijn.
De weg GoesMiddelburg dient op sommige plaatsen
ook nog verbeterd, o. a. tusschen Wissekerke en 's Heer
Arendskerke. Voor dit gedeelte is eveneens een viaduct
ontworpen. Vermoedelijk zal de verbetering daar ter plaatse
in den zomer van 1930 tot stand komen.
Uit bovenstaande mededeelingen blijkt dat niet alle
staatsdiensten het begrip spoed opvatten als de Nederl.
Spoorwegen doen. De haast, bij de verbetering van den
hoofdverkeersweg door Zeeland betracht, kan niet anders
dan ieder's goedkeuring wegdragen. Eer we twee jaar
verder zijn, zullen we van Vlissingen tot bij de Brabantsche
grens kunnen rijden over een weg die aan hoog gestelde
eischen zal voldoen.