LINNEN STEMPELBANDEN. Wij verwijzen onze abonné's naar de ad vertentie der Firma Gebr. Ritter, Nieuwe Molstraat 26, Den Haag, waar voor onzen roman „Het Procrustus-Bed" wederom fraaie linnen stempelbandjes verkrijgbaar zijn. Ook de Administratie van dit blad neemt gaarne bestellingen aan. Vooral geen haast met de beveiliging van den overweg bij Rilland de ver betering van den verkeersweg Zee landNoord-Brabant. Onze wenschen ten opzichte van den onbewaakten over weg bij Rilland-Bath hebben we in ons vorige nummer kenbaar gemaakt. Men herinnert zich dat we met klem aandrongen op afbraak van de voormalige baanwachters woning, welke ter plaatse het uitzicht belemmert, en dus gevaar oplevert. Nog voordat ons vorige nummer ter perse was, ging de directie der Nederlandsche Spoorwegen echter reeds tot een daad over. Schrik niettot een daad. Zij kondigde n.l. per advertentie aan, de aanbesteding van de afbraak van gemelde woning, en wel tegen 27 Augustus. Ongeveer een maand na het jongste ongeval zal dus de slooping der gevaarlijke woning wordenaanbesteed. Is de gegadigde aannemer een actief en ondernemend man, dan kan vermoedelijk in het begin van September het huis met den grond gelijk gemaakt zijn. Heeft hij evenwel van spoed-zaken eenzelfde opvatting als de directie der Ned. Spoorwegen, dan zal tusschen aanbesteding en afbraak nog wel een slordig tijdje waar te nemen zijn. We zijn geen ambtenaar. Misschien ligt het daaraan dat we niet begrijpen waarom de Spoorwegen een zoo klein werk als het afbreken van de wachterswoning inderdaad toch per se moesten aanbesteden. Zou het zulke geweldige finantieele gevolgen voor de rekening der Spoorwegen heb ben gehad, als de directie onmiddellijk na het jongste on geval een ploeg werklieden naar Rilland had gezonden, teneinde het huis neer te halen We gelooven van niet en in verband daarmede zien we de daad van de Spoor wegen, de veel te late aanbesteding, als een misselijk staal van zeer slechte ambtenarij, die in niet geringe mate aan sabotage doet denken. Bovendien is ze practisch ongeveer van geen nut meer. In September n.l. zal de nieuwe verkeersweg bij Rilland in gebruik worden genomen. Deze zal de spoorbaan bij Rilland niet meer kruisen, en de onbewaakte overweg wordt dus volgende maand al automatisch aan het groote verkeer onttrokken. De wachterswoning zal worden afgebroken zoodra zij practisch op het interland en interprovinciaal verkeer geen invloed meer kan uitoefenen. Is t niet iets om over te gieren, dit practisch beleid van de directie der Ned. Spoorwegen Intusschen blijft gedurende de geheele drukke Augustus maand de Dood bij Rilland achter het huis loeren. Men zij gewaarschuwd Verheugend is t dat de dwaze daad der Spoorwegen ook in de groote pers gesignaleerd werd en dat Mr. Boon, lid der Tweede Kamer, er aanleiding in vond tot eenige schriftelijke vragen aan den Minister. Deze luiden als volgt 1. Is de minister bereid mede te deelen, welke de reden is, dat nog steeds geen gevolg is gegeven aan het geruimen tijd geleden aangekondigde voornemen om wachthuis 20A bij den onbewaakten spoorwegoverweg te Rilland-Bath te amoveeren, door welke uitzicht-belemmering 3 Augustus wederom een auto is verpletterd, niettegenstaande de be stuurder die bekend was met den gevaarlijken toestand de uiterste voorzichtigheid had betracht 2. Is de minister bereid thans onverwijld te bevorderen, dat dit wachthuis onmiddellijk worde gesloopt Een groot practisch effect kunnen deze vragen weliswaar niet meer sorteeren, daar 27 Aug. de aanbesteding van de afbraak der woning plaats vindt. Maar toch zijn we zeer nieuwsgierig naar het antwoord van Zijne Excellentie. X Terloops is hierboven gesproken van de ingebruikneming van den nieuwen verkeersweg bij Rilland-Bath. Deze weg is een onderdeel van de verbeteringen aan de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant, welke verbetering meer malen onze aandacht had. Nu het werk ten deele ongeveer gereed is, moge hier op de verbeteringen de aandacht nog eens gevestigd worden. In September komt in gebruik het wegvak van den Kreekrakpolder tot aan het station Ril land. Deze weg loopt evenwijdig aan de spoorbaan en is 3 K.M. lang. In aanleg is verder een weg,, lang 2500 M., van het sta tion Rilland tot de oostpunt van Krabbendijke bij den Mei boom. Deze mooie rechte weg zal tegen het begin van den winter in gebruik genomen worden. In dit wegvak komt de spoorwegovergang, die momenteel onbewaakt is, doch de spoorwegen hebben toegezegd dezen overgang!, zoodra hij onderdeel van den hoofdweg is geworden, te doen bewaken. Alle nieuwe wegvakken krijgen een mooi glad dek van asphalt-beton, worden 54 M. breed, en aan beide zijden van den weg worden asphalt-rijwielpaden van 75 c-M. breedte aangelegd. Van het derde wegvak is het bestek reeds ingezonden Het komt dezen winter in uitvoering en het zal in het begin van den volgenden zomer gereed zijn. Dit vak loopt van de oostpunt van Krabbendijke, om het dorp heen, tot den Lavendeldijk (in den volksmond Luxemburg geheeten), die nu Oostdijk met den bestaanden hoofdweg verbindt. Dus ongeveer tot Kruiningen. Al de grond die voor den aanleg noodig is, heeft de rijks waterstaat reeds aangekocht. De plannen voor de verbetering van den weg tusschen de Schorebrug en Goes moeten van hoogerhand nog worden goedgekeurd. Vast staat evenwel thans reeds dat deze weg door een viaduct zal leiden, teneinde een kruising van de spoorbaan te voorkomen. Men verwacht dat binnen 2 jaar de verbetering van den hoofdverkeers-ader Goes-Brabantsche grens geheel gereed zal zijn. De weg GoesMiddelburg dient op sommige plaatsen ook nog verbeterd, o. a. tusschen Wissekerke en 's Heer Arendskerke. Voor dit gedeelte is eveneens een viaduct ontworpen. Vermoedelijk zal de verbetering daar ter plaatse in den zomer van 1930 tot stand komen. Uit bovenstaande mededeelingen blijkt dat niet alle staatsdiensten het begrip spoed opvatten als de Nederl. Spoorwegen doen. De haast, bij de verbetering van den hoofdverkeersweg door Zeeland betracht, kan niet anders dan ieder's goedkeuring wegdragen. Eer we twee jaar verder zijn, zullen we van Vlissingen tot bij de Brabantsche grens kunnen rijden over een weg die aan hoog gestelde eischen zal voldoen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 2