4 ONS ZEELAND de buitenlandsche steden Antwerpen, Brugge, Londen, Ham burg, Bremen en Dantzig. Men voer zelfs naar Spanje en Venetië. De handelsartikelen waren in de 16e eeuw voornamelijk haring, bier, wijn, laken, wol, garen, zout, huiden, zeep, ijzer, koper en granen, waarbij in de 17e en 18e eeuw kwamen de koloniale waren, door de Oostindievaarders aangebracht. Ook de visscherij, voornamelijk de haringvangst, is be langrijk geweest. Middelburg schonk aan de haringvisschers vele gunsten, zooals kosteloos poorterschap, vrijdom van accijns van zout of bier, om maar de visschers tot zich te trekken en met succes. De visscherij was zoodanig toegenomen, dat de stad een tijd lang een oorlogsschip uitrustte tot het convooien (begeleiden) der haringvloot, daar de zee onveilig was door de vele kapers. Middelburg bereikte in 16501660 haar hoogsten bloei. Daar er toen nog geen burgerlijken stand was, is het niet mogelijk het juiste aantal inwoners in dien tijd te melden. Men schat het wel eens op meer dan 30.000 zielen. Een Onderstaande plaat laat niet alleen zien, hoe het sterke kasteel Rammekens aan de zeezijde er vroeger uitzag, maar geeft ook een duidelijk beeld van de drukke scheepvaart op de reede van Rammekens in dien tijd. Over het kasteel Rammekens hebben wij reeds eenige bijzonderheden gemeld. Het lag aan 't begin van de Wel- zinge, het vaarwater, waarin het Middelburgsch haven kanaal uitkwam. Het kasteel was voornamelijk gebouwd tot bescherming der stad (1547). Bij dit kasteel lagen soms meer dan honderd schepen, die op hoog water wachtten om met meer gemak de haven van Middelburg te bereiken, of op een gunstigen wind, ten einde het ruime sop te kiezen. Op deze reede van Ram mekens was het dus altijd druk. Wat moet het een prachtig gezicht geweest zijn, die vele schepen daar voorbij te zien zeilen De steden Middelburg, Vlissingen en Veere hadden, zelfs reeds op het eind der 15e eeuw, een uitgebreiden handel en scheepvaart, grooter dan doorgaans wel gedacht wordt. Daarbij kwam nog de vischvangst. Langs den geheelen oostrand van Walcheren, vanaf Veere tot Vlissingen, samen ook wel de Walchersche reede ge noemd, meerden de schepen of voeren door de Arne, later (na 1535) door de Welzinge 'en het nieuwe havenkanaal binnenwaarts om in de haven van Middelburg een los- of laadplaats te zoeken. Vooral toen pas de nieuwe haven was gegraven (de tegenwoordige polder langs den Nieuw- landschen weg), nam de scheepvaart zoodanig toe, dat er geen genoegzame ligplaats aan de kaden was. Om hierin te voorzien werd de haven in de stad verder doorgetrokken. Niet alleen waren het Zeeuwsche schepen, maar ook vele buitenlandsche schepen kwamen op de reede van Ram mekens, waar elke natie haar eigen ligplaats had. Er werd handel gedreven met de Hollandsche steden Am sterdam, Rotterdam, Dordrecht, Delft, Gouda e. a. en met 70-tal jaren later werden wel de huizen geteld. Toen waren er 3885. De handel begon te kwijnen door de laatste Engelsche oorlogen en door het verzanden van het vaarwater de Wel zinge, totdat de Fransche overheersching den genadestoot gaf. R. B. J. d. M. VRIENDELIJK VERZOEK AAN ONZE LEZERESSEN EN LEZERS. Natuurlijk hebt U familieleden en kennissen buiten de Pro vincie, van Zeeuwsche afkomst of wel volbloed Zeeuwen. Voor ons is het van belang hun adressen eens te weten opds wij hen eens een proefnummer van ons blad kunnen zenden. Voor hen zal het prettig zijn een blad te ontvangen waarh zij van hun geboortelandje juist dat vinden, waarin zij belang stellen. Doet U even de kleine moeite en schrijf ons hun adressen Wij zorgen voor de rest. Bij voorbaat dank. DE ADMINISTRATIE.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 2