4
ONS ZEELAND
de buitenlandsche steden Antwerpen, Brugge, Londen, Ham
burg, Bremen en Dantzig. Men voer zelfs naar Spanje en
Venetië.
De handelsartikelen waren in de 16e eeuw voornamelijk
haring, bier, wijn, laken, wol, garen, zout, huiden, zeep,
ijzer, koper en granen, waarbij in de 17e en 18e eeuw
kwamen de koloniale waren, door de Oostindievaarders
aangebracht.
Ook de visscherij, voornamelijk de haringvangst, is be
langrijk geweest. Middelburg schonk aan de haringvisschers
vele gunsten, zooals kosteloos poorterschap, vrijdom van
accijns van zout of bier, om maar de visschers tot zich te
trekken en met succes. De visscherij was zoodanig
toegenomen, dat de stad een tijd lang een oorlogsschip
uitrustte tot het convooien (begeleiden) der haringvloot,
daar de zee onveilig was door de vele kapers.
Middelburg bereikte in 16501660 haar hoogsten bloei.
Daar er toen nog geen burgerlijken stand was, is het niet
mogelijk het juiste aantal inwoners in dien tijd te melden.
Men schat het wel eens op meer dan 30.000 zielen. Een
Onderstaande plaat laat niet alleen zien, hoe het sterke
kasteel Rammekens aan de zeezijde er vroeger uitzag, maar
geeft ook een duidelijk beeld van de drukke scheepvaart op
de reede van Rammekens in dien tijd.
Over het kasteel Rammekens hebben wij reeds eenige
bijzonderheden gemeld. Het lag aan 't begin van de Wel-
zinge, het vaarwater, waarin het Middelburgsch haven
kanaal uitkwam. Het kasteel was voornamelijk gebouwd
tot bescherming der stad (1547).
Bij dit kasteel lagen soms meer dan honderd schepen,
die op hoog water wachtten om met meer gemak de haven
van Middelburg te bereiken, of op een gunstigen wind, ten
einde het ruime sop te kiezen. Op deze reede van Ram
mekens was het dus altijd druk. Wat moet het een prachtig
gezicht geweest zijn, die vele schepen daar voorbij te zien
zeilen
De steden Middelburg, Vlissingen en Veere hadden, zelfs
reeds op het eind der 15e eeuw, een uitgebreiden handel
en scheepvaart, grooter dan doorgaans wel gedacht wordt.
Daarbij kwam nog de vischvangst.
Langs den geheelen oostrand van Walcheren, vanaf Veere
tot Vlissingen, samen ook wel de Walchersche reede ge
noemd, meerden de schepen of voeren door de Arne, later
(na 1535) door de Welzinge 'en het nieuwe havenkanaal
binnenwaarts om in de haven van Middelburg een los- of
laadplaats te zoeken. Vooral toen pas de nieuwe haven
was gegraven (de tegenwoordige polder langs den Nieuw-
landschen weg), nam de scheepvaart zoodanig toe, dat er
geen genoegzame ligplaats aan de kaden was. Om hierin
te voorzien werd de haven in de stad verder doorgetrokken.
Niet alleen waren het Zeeuwsche schepen, maar ook vele
buitenlandsche schepen kwamen op de reede van Ram
mekens, waar elke natie haar eigen ligplaats had.
Er werd handel gedreven met de Hollandsche steden Am
sterdam, Rotterdam, Dordrecht, Delft, Gouda e. a. en met
70-tal jaren later werden wel de huizen geteld. Toen waren
er 3885.
De handel begon te kwijnen door de laatste Engelsche
oorlogen en door het verzanden van het vaarwater de Wel
zinge, totdat de Fransche overheersching den genadestoot
gaf.
R. B. J. d. M.
VRIENDELIJK VERZOEK AAN ONZE LEZERESSEN
EN LEZERS.
Natuurlijk hebt U familieleden en kennissen buiten de Pro
vincie, van Zeeuwsche afkomst of wel volbloed Zeeuwen.
Voor ons is het van belang hun adressen eens te weten opds
wij hen eens een proefnummer van ons blad kunnen zenden.
Voor hen zal het prettig zijn een blad te ontvangen waarh
zij van hun geboortelandje juist dat vinden, waarin zij belang
stellen.
Doet U even de kleine moeite en schrijf ons hun adressen
Wij zorgen voor de rest.
Bij voorbaat dank.
DE ADMINISTRATIE.