Als U een STOFZUIGER ©YKON NKLUKEÏ^ 5T00MUJA5SCHERÜ DE TOER VAN DEN GOOCHELAAR DROGISTERIJ SCHULTE THIEME IN HET HUIS MET DE ROODE PILAREN Lange Delft A 94, Middelburg ELECTR. STOFZUIGER MERK 9S PROTOS" TflvIKI 1742 OPGERICHT „yElHU AUG.BiERENS DORDRECHT VRA^GTTARiEF Afhaaldiensten te Goes, Zierikzee, Middelburg, enz. Bij het schrijven op advertentiën wordt men beleefd verzocht Ons Zeeland te vermelden ONS ZEELAND 19 Wie zal me uit het huis gooien, wie, U, hij. Moedige kerel, sta je man. In boksende houding kwam hij op John toe. Deze hief zijn vuist op en sloeg den zwarte in het gelaat. De slag kwam zoo aan, dat deze wankelde. Toen kroop hij in een hoek en schreide. John ging naar hem toe en legde zijn hand op den schou der van den weenenden knaap. Kom Hassan, zeide hij, met een stem, waaruit mede lijden naar voren kwam. Kom, ga nu heen. We zullen maar net doen, alsof er niets gebeurd is. Hassan liet zich gewillig uit den salon voeren, Wat zou die jongen hebben, vroeg Olive, toen ze weer met John alleen was. Hij is jaloersch op me, dat is alles en dat is mede jouw schuld, Olive. Mijn schuld? Ja kind, in het naïeve onschuldige gemoed van dezen negerknaap heb je onwillekeurig gevoelens opgewekt, die daar even tot uiting zijn gekomen. Je hebt met vuur ge speeld. Je hebt er geen rekening mede gehouden, dat levend speelgoed gevaarlijk is. Wat zullen we met hem doen, John, vroeg Olive. Zul len we hem weer naar zijn land terug sturen? Het is te beproeven, maar of hij er nu aarden zal, is een andere vraag. Je hebt hem vervreemd van zijn land, hem onttrokken aan een omgeving, waar hij beter paste dan hier Olive heeft Hassan nooit weer gezien. Onmiddellijk na de scène in haar salon met John had hij het huis verlaten. New York is groot en daar is altijd wel plaats voor een negerjongen. Naar „il giocolatore" door Guido Lucciano.) Nadruk Verboden. Als Claudio Piscatore, de beroemde Magiër optrad, in welk gedeelte van Italië hij zich ook bevond, was hij ver zekerd van ziin succes. Zijn, toeren grensden aan het boven natuurlijke en de wijze, waarop hij op het tooneel verscheen was zoo geheimzinnig, dat men vaak huiverde om zijn ver richtingen. Hij scheen wel met den duivel in verbinding te staan. Hij tooverde uit een smalle vaas een grooten aap, die allerlei kunsten vertoonde. Hij vroeg aan een der toe schouwers een speld, waarmede hij zich in den arm prikte, zoodat een bloeddroppel te voorschijn kwam en, o, wonder, uit dien druppel rees langzaam een jonge vrouw op, in de kleedij van een Indische bajadère. Over haar zijden gewaad droeg zij groote lange gouden kettingen als versieringen en heel haar verschijning was er op ingericht om het geheel nog geheimzinniger te maken. Zij leek veel jonger dan den ma- gier, die een grooten grijzen baard droeg, doch die baard kon wel een valsche zijn om meer indruk te maken en om een meer mysterieuze stemming te krijgen. Met den goochelaar, die zich den wijdschen naam van magiër had gegeven, werkte een jonge man, die door zijn patroon altijd als een zoon werd voorgesteld, wat altijd ietwat verbijsterend werkte op de toeschouwers, die zich niet konden voorstellen, dat die vrouw al zulk een grooten zoon had. Doch dan overwoog men, dat men in Britsch-Indië al heel jong trouwt, vooral de vrouwen, die vaak reeds op hun veertiende jaar moeder zijn. In werkelijkheid was hij een rijke jongen, die, gechar meerd op de lieve vrouw van den magiër, bij hem in betrek king was gekomen, om dichter bij zijn geliefde te zijn, die hij geducht het hof maakte, zonder succes evenwel. Om die vrouw liet hij zich allerlei dingen van den goochelaar wel gevallen, deed de vernederendste werkjes en was de fac totum van Signora Piscatore, die onder den Indischen naam wenscht te koopen, komt U dan eens kijken in de Wij demonstreeren U gaarne den bekenden Ook kunnen wij U de werking laten zien van een ELECTR. BOENMACHINE, die in enkele minuten Uw parketvloer of linoleum fraai glanzend maakt. Wij hebben Boenmachines voor middelmatige en groote vloeren. van Wiweka optrad. Gustavo, zoo heette de jonge man, werkte ook in eenige nummers mede, want onder de door den magiër uitgevoerde toeren waren er enkele, waarbij de hulp van een ingewijde niet kon worden ontbeerd. Gustavo kende al tal van trucs, die hem door Wiweka waren geleerd om, desnoods te kunnen optreden als de patroon verhinderd was. Gustavo was een der medehoofdfiguren bij de bekende verdwijning uit een kist van een vrouw. Mevrouw Piscatore ging ten aanschouwe van het publiek in een kist, die op schragen stond. De kist werd gesloten door lieden uit de toeschouwers, daartoe door den magiër uitgenoodigd, met touwen omsloten en werd na vijf minuten de kist geopend, dan kwam, in plaats van de vrouw, Gustavo uit de kist. Dit nummer had altijd veel succes en men ging 't dikwerf zien, om toch eindelijk eens achter de geheimzinnige ver dwijning en verschijning te komen. Het geheimzinnige trekt het'publiek altijd aan en daarop rekende altijd de magiër Wiweka, die overigens een gewone goochelaar uit Genua was. Beroemd was ook de toer ,,de moord in de kist De vrouw werd in een kist gelegd, een smalle kist, zoodat er nauwelijks plaats voor haar was en waarin zij zich onmo gelijk kon bewegen. Een scènetje ging altijd vooraf. Men zag een kamer, waarin de vrouw op een rustbank, de kist, was gezeten, naar het scheen de liefdeswoorden aan-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 17