Als U een
STOFZUIGER
©YKON NKLUKEÏ^
5T00MUJA5SCHERÜ
DE TOER VAN DEN GOOCHELAAR
DROGISTERIJ
SCHULTE THIEME
IN HET HUIS MET DE ROODE
PILAREN
Lange Delft A 94, Middelburg
ELECTR. STOFZUIGER
MERK 9S PROTOS"
TflvIKI 1742 OPGERICHT
„yElHU AUG.BiERENS
DORDRECHT VRA^GTTARiEF
Afhaaldiensten te Goes, Zierikzee,
Middelburg, enz.
Bij het
schrijven op
advertentiën
wordt men
beleefd
verzocht
Ons Zeeland
te vermelden
ONS ZEELAND
19
Wie zal me uit het huis gooien, wie, U, hij. Moedige
kerel, sta je man.
In boksende houding kwam hij op John toe. Deze hief zijn
vuist op en sloeg den zwarte in het gelaat. De slag kwam
zoo aan, dat deze wankelde.
Toen kroop hij in een hoek en schreide.
John ging naar hem toe en legde zijn hand op den schou
der van den weenenden knaap.
Kom Hassan, zeide hij, met een stem, waaruit mede
lijden naar voren kwam. Kom, ga nu heen. We zullen
maar net doen, alsof er niets gebeurd is.
Hassan liet zich gewillig uit den salon voeren,
Wat zou die jongen hebben, vroeg Olive, toen ze weer
met John alleen was.
Hij is jaloersch op me, dat is alles en dat is mede
jouw schuld, Olive.
Mijn schuld?
Ja kind, in het naïeve onschuldige gemoed van dezen
negerknaap heb je onwillekeurig gevoelens opgewekt, die
daar even tot uiting zijn gekomen. Je hebt met vuur ge
speeld. Je hebt er geen rekening mede gehouden, dat levend
speelgoed gevaarlijk is.
Wat zullen we met hem doen, John, vroeg Olive. Zul
len we hem weer naar zijn land terug sturen?
Het is te beproeven, maar of hij er nu aarden zal, is
een andere vraag. Je hebt hem vervreemd van zijn land,
hem onttrokken aan een omgeving, waar hij beter paste dan
hier
Olive heeft Hassan nooit weer gezien. Onmiddellijk na
de scène in haar salon met John had hij het huis verlaten.
New York is groot en daar is altijd wel plaats voor een
negerjongen.
Naar „il giocolatore" door Guido Lucciano.)
Nadruk Verboden.
Als Claudio Piscatore, de beroemde Magiër optrad, in
welk gedeelte van Italië hij zich ook bevond, was hij ver
zekerd van ziin succes. Zijn, toeren grensden aan het boven
natuurlijke en de wijze, waarop hij op het tooneel verscheen
was zoo geheimzinnig, dat men vaak huiverde om zijn ver
richtingen. Hij scheen wel met den duivel in verbinding te
staan. Hij tooverde uit een smalle vaas een grooten aap,
die allerlei kunsten vertoonde. Hij vroeg aan een der toe
schouwers een speld, waarmede hij zich in den arm prikte,
zoodat een bloeddroppel te voorschijn kwam en, o, wonder,
uit dien druppel rees langzaam een jonge vrouw op, in de
kleedij van een Indische bajadère. Over haar zijden gewaad
droeg zij groote lange gouden kettingen als versieringen en
heel haar verschijning was er op ingericht om het geheel nog
geheimzinniger te maken. Zij leek veel jonger dan den ma-
gier, die een grooten grijzen baard droeg, doch die baard
kon wel een valsche zijn om meer indruk te maken en om
een meer mysterieuze stemming te krijgen.
Met den goochelaar, die zich den wijdschen naam van
magiër had gegeven, werkte een jonge man, die door zijn
patroon altijd als een zoon werd voorgesteld, wat altijd
ietwat verbijsterend werkte op de toeschouwers, die zich
niet konden voorstellen, dat die vrouw al zulk een grooten
zoon had. Doch dan overwoog men, dat men in Britsch-Indië
al heel jong trouwt, vooral de vrouwen, die vaak reeds op
hun veertiende jaar moeder zijn.
In werkelijkheid was hij een rijke jongen, die, gechar
meerd op de lieve vrouw van den magiër, bij hem in betrek
king was gekomen, om dichter bij zijn geliefde te zijn, die
hij geducht het hof maakte, zonder succes evenwel. Om die
vrouw liet hij zich allerlei dingen van den goochelaar wel
gevallen, deed de vernederendste werkjes en was de fac
totum van Signora Piscatore, die onder den Indischen naam
wenscht te koopen, komt
U dan eens kijken in de
Wij demonstreeren U
gaarne den bekenden
Ook kunnen wij U de
werking laten zien van
een ELECTR. BOENMACHINE,
die in enkele minuten Uw
parketvloer of linoleum
fraai glanzend maakt.
Wij hebben Boenmachines
voor middelmatige en
groote vloeren.
van Wiweka optrad. Gustavo, zoo heette de jonge man,
werkte ook in eenige nummers mede, want onder de door
den magiër uitgevoerde toeren waren er enkele, waarbij de
hulp van een ingewijde niet kon worden ontbeerd. Gustavo
kende al tal van trucs, die hem door Wiweka waren geleerd
om, desnoods te kunnen optreden als de patroon verhinderd
was.
Gustavo was een der medehoofdfiguren bij de bekende
verdwijning uit een kist van een vrouw. Mevrouw Piscatore
ging ten aanschouwe van het publiek in een kist, die op
schragen stond. De kist werd gesloten door lieden uit de
toeschouwers, daartoe door den magiër uitgenoodigd, met
touwen omsloten en werd na vijf minuten de kist geopend,
dan kwam, in plaats van de vrouw, Gustavo uit de kist.
Dit nummer had altijd veel succes en men ging 't dikwerf
zien, om toch eindelijk eens achter de geheimzinnige ver
dwijning en verschijning te komen. Het geheimzinnige trekt
het'publiek altijd aan en daarop rekende altijd de magiër
Wiweka, die overigens een gewone goochelaar uit Genua
was.
Beroemd was ook de toer ,,de moord in de kist De
vrouw werd in een kist gelegd, een smalle kist, zoodat er
nauwelijks plaats voor haar was en waarin zij zich onmo
gelijk kon bewegen. Een scènetje ging altijd vooraf.
Men zag een kamer, waarin de vrouw op een rustbank, de
kist, was gezeten, naar het scheen de liefdeswoorden aan-