WO
00
RINGERS
VAN RIJN S
d'b"uMOSTERD
AtEEDEimilH
^IDDELBJté
!tËL:34ö
Let op c/en naam!
Een BONTMANTEL
Een chique WINTERMANTEL
Een mooie AVONDJAPON
Practische St. Nicolaas-Cadeaux
ONS ZEELAND
AVONDJAPONNEN.
Nos. 403 en 404.
In het begin van den winter heeft naast den mantel de
avondjapon de grootste belangstelling. Dan zetten de thea
ters hun deuren weer open, de groote concerten vangen
weer aan en na de groote vacantie heeft de vrouw weer
nieuwen lust zich voor zulke gelegenheden extra te kleeden.
Iedereen is vol belangstelling voor wat een ander draagt
(a 1 s het tenminste
van belang is) en het
eigenaardige feit doet
zich voor, dat er heel
wat heeren zelfs hun
belangstelling toonen
voor de etalages van
voorname modemaga
zijnen, zoodra deze
de op het oogenblik
dan ook zeer bijzon
dere avondmodellen
hebben uitgestald.
We hebben reeds
eerder geschreven,
dat de rokken der
nieuwe avond-mode
zeer lang zijn, zoo
lang zelfs, dat ze den
grond raken of min
stens op de schoen
vallen. Echter geven
niet alle modehuizen
de voorkeur aan den
rok, die aan alle zij
den deze ongewone
lengte heeft, maar
ziet men modellen,
die van voren wat
korter zijn dan van
achteren, wat echter
wil zeggen, dat ze
van voren toch nog al
tijd bijna halverwege
het onderbeen reiken.
We zien een dergelijk
model op de teeke-
ning aangeduid met
no. 403. De japon is
van crêpe georgette
en kant, beiden in lila
tint. De georgette is
voor den onderrok, maar tevens aangewend voor de godets
in den rok, zoomede voor het aardige jasje met kantincrus
taties. Zoo'n jasje is een nieuw element in de avondmode,
waarvoor de belangstelling gestadig groeiende is.
Model 404 Iaat ons een robe zien van grijze taftan en dito
tule. De wijde rok geeft hier eenigszins de impressie van
een robe de style en tevens kan men het belangrijke feit
constateeren, dat sommige japonnen nog den vroegeren
korten rok hebben, maar door een overtrek met een door
zichtige stof, zooals tulle en sommige georgettes, eerst de
lange modernen lijn gekregen
hebben.
LIEGEN.
,,De leugen wordt door het
kind geleerd van den volwas
sene," zegt een Fransch ge
leerde, die zich vooral en bij
na uitsluitend met de psyche
van het kind bezighoudt.
I l Lie£en- dat wil zeggen met
L/IVJ^4I I V» Vlw een vooropgezet doel, bewust
onwaarheid spreken, doet een
kind niet uit aanleg. Veeleer
is een kind al te oprecht, naar
den zin van den volwassene,
als het gaat om een onaange
name waarheid aan te moe
ten hooren, dan dat een kind
veinzen kan om iemand te
sparen.
Het beste en zekerste wat
ouders en opvoeders het kind
kunnen meegeven voor het
latere leven, is zelf oprecht
en eerlijk zijn.
Het rotsvaste vertrouwen wat een kind stelt in de op
rechtheid der ouders is een sterke basis voor de waarheids
liefde van het kind.
Maar laat niet dit devoot geloof in de kinderziel ver
stoord worden, dan heeft het kind z'n houvast verloren en
daarmede zijn eerste illusie.
Angélique.
1 I
Te veel woorden aanwenden om eene schoone gedachte
uit te drukken, is als een goudstuk in centen omwisselen.
Jan Goedhart vroeg zich zelver. steeds af, als er kwestie
was een ongelukkige te hel
pen: „Wat kan hij gebrui
ken?" Piet Harteloos daar
entegen die dacht: „Wat kan
ik het best missen?"
Een Fransche variatie
op de Hollandsche
kersenbonbon
Niet alleen het atelier, ook de kunstenaar moet Bovenlicht
hebben.
Zie in eiken mensch zijn voortreffelijkheden, en gij zult
zijn gebreken vergeten.
Er is geen onteerende arbeid; alleen niets doen is ont-
eerend.
De wijsheid van velen bestaat daarin, dat mij uit hen
niet wijs kan worden.
met prima bontgarneering
zijn