WO 00 RINGERS VAN RIJN S d'b"uMOSTERD AtEEDEimilH ^IDDELBJté !tËL:34ö Let op c/en naam! Een BONTMANTEL Een chique WINTERMANTEL Een mooie AVONDJAPON Practische St. Nicolaas-Cadeaux ONS ZEELAND AVONDJAPONNEN. Nos. 403 en 404. In het begin van den winter heeft naast den mantel de avondjapon de grootste belangstelling. Dan zetten de thea ters hun deuren weer open, de groote concerten vangen weer aan en na de groote vacantie heeft de vrouw weer nieuwen lust zich voor zulke gelegenheden extra te kleeden. Iedereen is vol belangstelling voor wat een ander draagt (a 1 s het tenminste van belang is) en het eigenaardige feit doet zich voor, dat er heel wat heeren zelfs hun belangstelling toonen voor de etalages van voorname modemaga zijnen, zoodra deze de op het oogenblik dan ook zeer bijzon dere avondmodellen hebben uitgestald. We hebben reeds eerder geschreven, dat de rokken der nieuwe avond-mode zeer lang zijn, zoo lang zelfs, dat ze den grond raken of min stens op de schoen vallen. Echter geven niet alle modehuizen de voorkeur aan den rok, die aan alle zij den deze ongewone lengte heeft, maar ziet men modellen, die van voren wat korter zijn dan van achteren, wat echter wil zeggen, dat ze van voren toch nog al tijd bijna halverwege het onderbeen reiken. We zien een dergelijk model op de teeke- ning aangeduid met no. 403. De japon is van crêpe georgette en kant, beiden in lila tint. De georgette is voor den onderrok, maar tevens aangewend voor de godets in den rok, zoomede voor het aardige jasje met kantincrus taties. Zoo'n jasje is een nieuw element in de avondmode, waarvoor de belangstelling gestadig groeiende is. Model 404 Iaat ons een robe zien van grijze taftan en dito tule. De wijde rok geeft hier eenigszins de impressie van een robe de style en tevens kan men het belangrijke feit constateeren, dat sommige japonnen nog den vroegeren korten rok hebben, maar door een overtrek met een door zichtige stof, zooals tulle en sommige georgettes, eerst de lange modernen lijn gekregen hebben. LIEGEN. ,,De leugen wordt door het kind geleerd van den volwas sene," zegt een Fransch ge leerde, die zich vooral en bij na uitsluitend met de psyche van het kind bezighoudt. I l Lie£en- dat wil zeggen met L/IVJ^4I I V» Vlw een vooropgezet doel, bewust onwaarheid spreken, doet een kind niet uit aanleg. Veeleer is een kind al te oprecht, naar den zin van den volwassene, als het gaat om een onaange name waarheid aan te moe ten hooren, dan dat een kind veinzen kan om iemand te sparen. Het beste en zekerste wat ouders en opvoeders het kind kunnen meegeven voor het latere leven, is zelf oprecht en eerlijk zijn. Het rotsvaste vertrouwen wat een kind stelt in de op rechtheid der ouders is een sterke basis voor de waarheids liefde van het kind. Maar laat niet dit devoot geloof in de kinderziel ver stoord worden, dan heeft het kind z'n houvast verloren en daarmede zijn eerste illusie. Angélique. 1 I Te veel woorden aanwenden om eene schoone gedachte uit te drukken, is als een goudstuk in centen omwisselen. Jan Goedhart vroeg zich zelver. steeds af, als er kwestie was een ongelukkige te hel pen: „Wat kan hij gebrui ken?" Piet Harteloos daar entegen die dacht: „Wat kan ik het best missen?" Een Fransche variatie op de Hollandsche kersenbonbon Niet alleen het atelier, ook de kunstenaar moet Bovenlicht hebben. Zie in eiken mensch zijn voortreffelijkheden, en gij zult zijn gebreken vergeten. Er is geen onteerende arbeid; alleen niets doen is ont- eerend. De wijsheid van velen bestaat daarin, dat mij uit hen niet wijs kan worden. met prima bontgarneering zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 6