TUMI1KM Aïf'VE ONS ZEELAND 15 Origineele Schetsen van den Brand te Middelburg HET SIJSJE vervaardigd door onzen teekenaar M. BOLL zijn verkrijgbaar bij den KUNSTHANDEL MiNDERHOUD, Lange Burg B 18, MIDDELBURG PRIJS f 5.-. INGELIJST f 7.50. rj i-"^.auuw< MISTLETOE. Wanneer over enkele dagen de kerstklokken hun vreugde uitluiden over het feest, dat gekomen is, stijgt over de ver somberde aarde een lied van juichende klanken, en in de onmetelijke ruimte hoog boven ons verbinden zich die tot een guirlande van vreugde, die in haar weldadige golving de verscheurde wereld vereenigd. Hoe wij ook tegenover het Kerstfeest staan, als feest van vrede en licht brengt het ons samen en inniger dan anders voelen wij de waarheid dezer woorden: 'n Bloempje hoort in elk.gezin, het brengt er vreugd' en vrede in. Verblijdend is de telkenjare grooter wordende behoefte naar bloemen en planten, die voor decorateive doeleinden bij het Kerstfeest worden gebezigd, en wij kunnen welhaast zeggen, dat ze voor goed zijn ingeburgerd en elk voor zich met eigen traditie en symboliek tot in verre toekomst de attributen van het Kerstfeest zullen zijn en blijven. Hulst en Mistletoe zullen, zoolang geen alles vernieti gende nuchterheidskilte de luister van het feest volkomen dooft, altijd aanwezig zijn met nog zooveel anderen, die wij echter niet zullen noemen, omdat we ditmaal de Mistletoe die in dit geval zeker door haar eerstgeboorterecht daarop aanspraak mag maken wat nader zullen beschouwen. De Mistletoe ook bekend als Maretak en Vogellijm be hoort in ons land niet tot de meest bekende. En toch is er moeilijk een plant aan te wijzen, die in groeiwijze en voor komen meer de aandacht kan trekken dan deze wonderlijke verschijning, die in plaats van er 's winters dor en kaal uit te zien, zich siert met besjes en bladeren, en die er de voor keur aan geeft niet in de aarde te wortelen, maar uit andere boomen haar levenskracht put. Geen- wonder dat de oude volkeren haar een groote tooverkracht toekenden. Maar bij die volken is de beteekenis der Mistletoe nogal uiteenloopend. Roemden de Germanen haar om de voor spoed en vruchtbaarheid, die ze bracht, in Noorsche sagen is het de verderf brengende tak, die als pijl door den blin den Hodur naar zijn broer Baldur werd geworpen, waardoor hij gedood werd. Echter diende dit toch den menschheid tot zegen, daar uit zijn doodsslaap ontwaakt en met hem een nieuw godengeslacht, waarmede een betere tijd aanbreekt. De Mistletoe wordt nog wel in Limburg gevonden en tegenwoordig worden ze zelfs langs kunstmatigen weg (en ting) vermenigvuldigd, waartoe vaak een jong boompje van de lijsterbes wordt gebruikt. Zij behoort tot de woekerplan ten (parasieten) dat zijn de klaploopers uit het plantenrijk, die geheel of gedeeltelijk ten koste van andere leven. We zouden ze dus in twee groepen kunnen verdeelen: gevaar lijke (die geheel ten koste van anderen leven en hen dan ook te gronde richten) en de minder-gevaarlijke. Daartoe behoort de Mistletoe, haar wortels dringen naar boven of zijdelings in de stam of takken van den gastheer, maar haar groene blaadjes geven gelegenheid om zelf organisch voedsel te bereiden, zij is dus niet geheel een klaploopster. Men vindt haar op Eiken, Populier, Appel en Peer en een enkele maal heeft men ze op dennen aangetroffen. Het is altijd een interessante verschijning, vooral ook omdat de eigenaardige gaffel-vormige vertakkingen haar een geheel apart voor komen geeft. Met het oude bijgeloof is ook het vertrouwen in de kracht der Mistletoe verdwenen, maar zij heeft er haar aanzien niet geheel en al bij verloren. Telken jare wordt haar een weinig meer plaats geschonken en zij verdient dat ten volle. Immers de gelig-witte besjes die zoo eigenaardig afsteken tegen het groen der blaadjes zijn'voor onze kamerdecoratie een waardevol materiaal. En al evenmin mogen ze ontbre ken, omdat hun groen ons doet denken aan nieuw leven, waarover men toch zeker op het Kerstfeest in velerlei vor men denkt. Daarom mogen ze er niet ontbreken en zoolang het feest van licht zich in deze wereld van vergankelijkheid zal hand haven, zoolang moge er ruimte zijn en grooter verlangen naar zinrijke bloemen en planten, waaronder de Maretak om haar symboliek en artistiek vermogen een eere-plaats inneemt. Maretakken, die er kil en onaandoenlijk uitzien, maar voor zoo heel vele eenzamen de ontroerende herinnering brengen van het thuis gevierde Kerstfeest, en voor 'n enkeling de droomschoone herleving van het lange wachten in een don kere kamer dat veel, veel te lang duurde, voordat de deur wijd opengeworpen werd en het stralende licht der Kerst boom doordrong tot in de uiterste hoeken. G. BUDDE. door JOHAN KONING. Het was Zaterdagavond in de steeg, de Zaterdagavond vóór Kerstmis. Een luidruchtig orgel had zijn steigerende walstonen tusschen de nauwe huizenrijen gejaagd en de vensters tot op de hooge zolderverdiepingen waren even geopend om wat hortend orgelgeluid naar binnen te laten komen. Op bouwvallige stoeltjes in duistere kamertjes zaten vrouwen in slordige blauwe jakken en groenzwarte onder rokken, een enkele met een bleeke zuigeling aan de zwakke borst, luisterend naar het kreunend geluid van het orgel. Een groepje slecht gekleede kinderen beschouwden aan dachtig het instrument op wielen, ze keken met ernstige gezichtjes en gesloten mondjes als gold het een plechtigheid en verderop dansten de meiden van de steeg met de kerels van buiten. Het was goed dansen in de kou, men voelde op het laatst het bloed heet door het lichaam jagen. Daar danste ook het Sijsje van de water- en vuurnering, dat gewoon was iederen avond voor het venstertje, boven den tusschenvloer van het winkeloptrekje te zingen met een eentonigheid en onaandoenlijkheid van een vierdehandsche grammafoon. Zij had den trek van den avond, heur gulle eerlijke oogen brach ten onrust in de harten der kerels en ze vloekten tegen elkaar onder den dans wanneer een hunner al te begeerig zijn blikken wierp op het dansende Sijsje. Zij hield er niet van met het manvolk te dansen, dat zij lomp en vierkant vond en ook dezen avond, waarin de rust reeds van het nabije Kerstfeest lag, danste zij den eenen wals na den anderen met Sarofientje van den schoenen-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1929 | | pagina 13