De electrische centrale heeft haar eigen werkplaats,waarin kleine herstellingen kun nen plaats vinden. Een der bankwerkers aan den arbeid aan een schaafmachine. op dit gebied nog weggelegd is in de toekomst, weet niemand. Reeds thans neemt de elec- triciteit een plaats in in onze samenleving, die wel niemand zich eenige tientallen jaren ge leden gedroomd zal hebben. En nog altijd gaan de onder zoekingen voort, raken we meer bekend met de „geheime kracht, die alles drijft" en die onze ingenieurs zoo vernuftig weten uit te buiten ten bate van den mensch. FRANS VAN BERGHE. No. 48 bestuurder zich demonstreert, waar men zelfs den aard van het incident ongeveer kan vast stellen en dus naar behoefte stroom afsluiten om ongelukken te voorkomen, schakelborden voor de regeling van alles en nog wat te zamen vormend een zoo uiterst ingewikkeld mechanisme, dat het den leek slechts in diep ontzag kan bren gen. Want van hieruit wordt de'stroom over 2600 K.M. ka belnet geleid om de tiendui zenden verbruikers te Rotter dam en de 27 buitengemeenten rond deze stad te voorzien. En ook hier moeten wij ons zelf eenige beperking opleggen. Hoe interessant de stof is, hoe buitengewoon belangwekkend de constructie van een kabel hoe vernuftig de werking der trans formatoren in de verschillende transformator-gebouwen in onze stad dit alles zou ons veel te ver voeren en wij zouden het doel van onze beschrijving voor bij schieten. Wat er trouwens geschiedt met den stroom, die eenmaal binnen onze woning is, weten we allemaal, al begrijpen we 't niet precies en wat voor ons VRIJDAG 14 FEBRUARI 1930 Een der turbine-generatoren, zooals er zeven staan in de electrische centrale aan de Schie- haven. Sommige van deze machines hebben een capaciteit van 16.000 tot 20.000 K. W. van de krachten, die hier op deze wijze aan het werk zijn, wanneer men weet, dat hier sprake is van 5000 omwentelingen per minuut, en dat de beide grootste van de zeven machines, die hier staan, ieder een vermogen hebben van 20.000 K.W. of 27.000 P.K. f Inmiddels wordt de stoom, na tal van schoepen in de turbine tot rotatie te hebben gebracht, naar den condensor gevoerd, waar hij afgekoeld wordt tot water. Uit een con densor wordt het water weer door de voedings waterpomp naar den ketel geperst en zoo is dan deze permanente kringloop, wat water en stoom betreft, gesloten. Wat electriciteit betreft waren wij dus aan het moment, waarop de stroom wordt opgewekt door middel van den sneldraaienden rotor in den metalen cylinder, dien men stator noemt. Aan de binnenzijde van dezen cylinder vindt men de zware koper draden, waarom het dan eigenlijk begonnen is. Rotor en stator samen vormen den generator en turbine met generator zijn dus eigenlijk één ma chine, die turbine-generator heet. De stroom nu, opgewekt onder een spanning van 5000 volt, wordt verzameld door z.g. ver- zamelrails en via voedingskabels naar de „voedings- punten" gebracht, waar de spanning van 5000 volt wordt getransformeerd tot 220 volt. Inmiddels is het voor het overbrengen langs groote afstanden wenschelijk, want goedkooper, dat de spanning nog aanzienlijk wordt opgevoerd, n deze centrale tot 25000 volt, om dan weer in hoofdvoedings-punten getransformeerd te worden tot 5000 volt. toestellen, die men van tijd tot tijd in de nabijheid houdt van een gat in den wand, dat geopend en gesloten kan worden. Water wordt natuurlijk eveneens automatisch in de juiste hoeveelheden aangevoerd en de stroom, met een spanning van phn. 14 K.G., gaat door enorme buizen naar de tweede afdeeling een electrische centrale is in groote lijnen in tweeën te splitsen, de afdeeling stoom en de afdeeling elec triciteit waar dan de turbines zijn opgesteld, die het eigenlijke werk doen, dat we „opwekken van electriciteit" noemen. Men weet, dat electriciteit in bijna alle dingen aanwezig is, het menschelijk lichaam inbegrepen, en dat wij deze electriciteit door middel van mag neten tot een zekere spanning kunnen brengen. De stoom nu dient dus om deze magneten tot roteerende, draaiende, beweging te krijgen. Door nauwe straalpijpen bereikt de stoom de schoepen van de schijven, die met elkaar de as doen draaien, waarop de magneten zitten, te zamen vor mend den „rotor", en men kan zich eenig denkbeeld vormen Hier ziet men hel schakelbord, vanwaar speciaal de Rotterdamsche tram wordt be diend. De wijzer onder den rechterarm van den beambte toont de gebeurtenissen op het tramnet met verrassende duidelijkheid aan. Wordt hier een ernstig incident ge constateerd, dan kan onmiddellijk uitschakeling van stroom met een enkele hand beweging plaats vinden op het betrokken netgedeelte. En nu rest ons nog slechts iets te vertellen van wat er met den stroom gebeurd, die, onderbroken door olie schakelaars, verdeeld wordt over de verschillende kabels, die de centrale ondergronds verlaten. Ook in deze kabels bevinden zich olie-schakelaars, die van het hoofdschakelbord naar be hoefte kunnen worden in- of uitgeschakeld. En dan zijn we aan het „handle-stadium" van het elec- triciteits-bedrijf toe. Schakel borden, schakel-lessenaars, in bijna onafzienbare rijen. Scha kelborden, speciaal voor de tram, waarop iedere „stofing", ieder „wild-aanzetten" door een

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1930 | | pagina 9