N°- 50 VRIJDAG 28 FEBRUARI 1930 983
Kortom een haven aan de kust in diep water
is voor velen noodig en heeft een goede kans,
wanneer zooals te Viissingen de wegen en de spoor-
en waterverbindingen met het achterland aan
wezig zijn.
Uitwisseling van menschen en goederen tusschen
Europa en de andere werelddeelen zal niet af-
maar toenemen, want de behoeften der steeds
aangroeiende bevolkingen worden steeds grooter.
Groote schepen zijn economischer in den wereld
handel dan kleine. Gelukkig dus die haven, die
over diep water beschikt. Hare kansen voor de
toekomst staan gunstig.
Het bunkerstation in de haven.
medehelpen, want juist doordat de groot
scheepvaart in de provincie Zeeland zoo goed als
verdwenen is, moet zij weder daarheen worden
gelokt, waartoe de zeer gunstige ligging van Viis
singen aan de Schelde en aan de kust, gepaard
gaande aan andere op nautisch gebied bijzonder
aantrekkelijke voorwaarden, alleszins een goede
gelegenheid biedt.
Bij den bouw van de verbeterde buitenhaven
is in de eerste plaats gedacht aan aanloopschepen,
die slechts voor zeer korten tijd in de haven zullen
vertoeven om passagiers, mails en eenig stukgoed
in te nemen of te debarkeeren. Om een voorbeeld
te geven het is geenszins ondenkbaar, dat schepen,
komende uit de Oostzee
op weg naar Zuid- of
Noord-Amerika, Afrika,
Azië of Australië nog op
het laatste oogenblik pas
sagiers, mails en goederen
uit het achterland te
Viissingen zullen innemen
of ook wel op de thuis
reis zullen afgeven, want
achterland bezit Viissin
gen wel degelijk in de
Zuidelijke provinciën van
ons land en in Centraal
Europa trouwens Viis
singen werd indertijd aan-
geloopen door de Union
Castle Line en de Oost-
Afrika booten. Ook in de
latere jaren zijn er ver
schillende aanloopsche
pen geweest, niettegen
staande zij ter reede
moesten ankeren en het
em- en debarkement al
daar veelal zeermoeilijkis.
Als bunkerplaats voor het innemen van steenkolen en
stookolie ligt Viissingen bijzonder gunstig. De Steenkolen
Handels Vereeniging trok dan ook in de enkele jaren, dat zij
in de buitenhaven van Viissingen gevestigd is, talrijke schepen.
Toegegeven moet echter worden, dat op dit oogenblik
van de zijde van België geen medewerking op deze gebieden
wordt ondervonden, doch zal dit altijd zoo blijven We moe
ten bedenken, dat de nieuwe haven van Viissingen niet alleen
voor de behoeften van dit oogenblik gebouwd wordt, maar
dat over 10, 25, 50 jaar die haven nog bestaat en dan de
wereldtoestanden en onze verhouding met België wel eens heel
anders zullen kunnen wezen.
Zoolang Viissingen geen goed brukbare haven bezat, moch
ten wij niet klagen, dat de duizenden schepen, die jaarlijks
passeeren op weg naar- of komende van Antwerpen, Viissingen
voorbijloopen, maar zoekt Antwerpen niet voortdurend naar
een practische voorhaven
Laat ons vertrouwen, dat er eenmaal een tijd zal komen,
dat de oevers van de Schelde tusschen Antwerpen en de zee
een even levendig schouwspel zullen bieden als thans de mond
van de Thames, de Waterweg, het Kanaal van Ymuiden en
de mondingen der Duitsche rivierert vanaf Bremen en Hamburg.
Als overslaghaven van massagoederen is de haven van
Viissingen tusschen Rotterdam en Antwerpen niet noodig,
maar heeft de provincie Zeeland zelf geen locale behoeften
Is het niet absurd, dat de aldaar in groote quanta benoodigde
kunstmest van de andere havens, b.v. Rotterdam moet komen?
Ook voor opslag van massagoederen voor locale be
hoeften is dan ook nu in de nieuwe haven gelegen
heid geschapen.
Als eindpunt van een Kanaaldienst wordt de
haven reeds door de maatschappij „Zeeland" ge
bezigd, doch ook voor dat doel biedt de nieuwe
haven ook aan anderen de beste voorwaarden.
Voorts is het volstrekt niet onmogelijk, dat zich
aan de buitenhaven met haar prachtig diep water
een grootindustrie vestigt hetzij een petroleum-
onderneming als de Koninklijke of de Standard-
Oil of eenige andere.
Ook voor een automobielenfabrikant, die zijn
halffabrikaten van overzee betrekt, geeft die
haven de gunstigste gelegenheid.
De buizen worden van een verlengstuk voorzien, wat lang geen gemakkelijke karwei is.
Het transport van een heimachine met de „Hercules", een
der grootste bokken, die bij het werk in gebruik zijn.
Zeeuwen, neemt uw kans waar en doet uw best
om de nieuwe haven van Viissingen te doen slagen.
De gelegenheid ertoe is gunstig, al is de verbetering,
die thans op het punt staat gereed te komen slechts
bedoeld om de levensvatbaarheid van die haven te
toonen. De haven is in vergelijking met die van
Rotterdam en Antwerpen nog maar zeer beschei
den, de kademuur voor zeeschepen van de alge-
meene vaart is maar 300 M. lang, dus geeft slechts
ligplaats aan twee groote zeeschepen, doch er kan
thans alles in plaats vinden en er liggen nog ter
reinen voor uitbreiding beschikbaar.
Zeeuwen, gebruikt uw kans B.
De aanlegsteiger der mailbooten in het oud
als men 111
gedeelte van de haven zal wel spoedig een andere plaats krijgen
et de werkzaamheden klaar is.