N°- 50 VRIJDAG 28 FEBRUARI 1930 983 Kortom een haven aan de kust in diep water is voor velen noodig en heeft een goede kans, wanneer zooals te Viissingen de wegen en de spoor- en waterverbindingen met het achterland aan wezig zijn. Uitwisseling van menschen en goederen tusschen Europa en de andere werelddeelen zal niet af- maar toenemen, want de behoeften der steeds aangroeiende bevolkingen worden steeds grooter. Groote schepen zijn economischer in den wereld handel dan kleine. Gelukkig dus die haven, die over diep water beschikt. Hare kansen voor de toekomst staan gunstig. Het bunkerstation in de haven. medehelpen, want juist doordat de groot scheepvaart in de provincie Zeeland zoo goed als verdwenen is, moet zij weder daarheen worden gelokt, waartoe de zeer gunstige ligging van Viis singen aan de Schelde en aan de kust, gepaard gaande aan andere op nautisch gebied bijzonder aantrekkelijke voorwaarden, alleszins een goede gelegenheid biedt. Bij den bouw van de verbeterde buitenhaven is in de eerste plaats gedacht aan aanloopschepen, die slechts voor zeer korten tijd in de haven zullen vertoeven om passagiers, mails en eenig stukgoed in te nemen of te debarkeeren. Om een voorbeeld te geven het is geenszins ondenkbaar, dat schepen, komende uit de Oostzee op weg naar Zuid- of Noord-Amerika, Afrika, Azië of Australië nog op het laatste oogenblik pas sagiers, mails en goederen uit het achterland te Viissingen zullen innemen of ook wel op de thuis reis zullen afgeven, want achterland bezit Viissin gen wel degelijk in de Zuidelijke provinciën van ons land en in Centraal Europa trouwens Viis singen werd indertijd aan- geloopen door de Union Castle Line en de Oost- Afrika booten. Ook in de latere jaren zijn er ver schillende aanloopsche pen geweest, niettegen staande zij ter reede moesten ankeren en het em- en debarkement al daar veelal zeermoeilijkis. Als bunkerplaats voor het innemen van steenkolen en stookolie ligt Viissingen bijzonder gunstig. De Steenkolen Handels Vereeniging trok dan ook in de enkele jaren, dat zij in de buitenhaven van Viissingen gevestigd is, talrijke schepen. Toegegeven moet echter worden, dat op dit oogenblik van de zijde van België geen medewerking op deze gebieden wordt ondervonden, doch zal dit altijd zoo blijven We moe ten bedenken, dat de nieuwe haven van Viissingen niet alleen voor de behoeften van dit oogenblik gebouwd wordt, maar dat over 10, 25, 50 jaar die haven nog bestaat en dan de wereldtoestanden en onze verhouding met België wel eens heel anders zullen kunnen wezen. Zoolang Viissingen geen goed brukbare haven bezat, moch ten wij niet klagen, dat de duizenden schepen, die jaarlijks passeeren op weg naar- of komende van Antwerpen, Viissingen voorbijloopen, maar zoekt Antwerpen niet voortdurend naar een practische voorhaven Laat ons vertrouwen, dat er eenmaal een tijd zal komen, dat de oevers van de Schelde tusschen Antwerpen en de zee een even levendig schouwspel zullen bieden als thans de mond van de Thames, de Waterweg, het Kanaal van Ymuiden en de mondingen der Duitsche rivierert vanaf Bremen en Hamburg. Als overslaghaven van massagoederen is de haven van Viissingen tusschen Rotterdam en Antwerpen niet noodig, maar heeft de provincie Zeeland zelf geen locale behoeften Is het niet absurd, dat de aldaar in groote quanta benoodigde kunstmest van de andere havens, b.v. Rotterdam moet komen? Ook voor opslag van massagoederen voor locale be hoeften is dan ook nu in de nieuwe haven gelegen heid geschapen. Als eindpunt van een Kanaaldienst wordt de haven reeds door de maatschappij „Zeeland" ge bezigd, doch ook voor dat doel biedt de nieuwe haven ook aan anderen de beste voorwaarden. Voorts is het volstrekt niet onmogelijk, dat zich aan de buitenhaven met haar prachtig diep water een grootindustrie vestigt hetzij een petroleum- onderneming als de Koninklijke of de Standard- Oil of eenige andere. Ook voor een automobielenfabrikant, die zijn halffabrikaten van overzee betrekt, geeft die haven de gunstigste gelegenheid. De buizen worden van een verlengstuk voorzien, wat lang geen gemakkelijke karwei is. Het transport van een heimachine met de „Hercules", een der grootste bokken, die bij het werk in gebruik zijn. Zeeuwen, neemt uw kans waar en doet uw best om de nieuwe haven van Viissingen te doen slagen. De gelegenheid ertoe is gunstig, al is de verbetering, die thans op het punt staat gereed te komen slechts bedoeld om de levensvatbaarheid van die haven te toonen. De haven is in vergelijking met die van Rotterdam en Antwerpen nog maar zeer beschei den, de kademuur voor zeeschepen van de alge- meene vaart is maar 300 M. lang, dus geeft slechts ligplaats aan twee groote zeeschepen, doch er kan thans alles in plaats vinden en er liggen nog ter reinen voor uitbreiding beschikbaar. Zeeuwen, gebruikt uw kans B. De aanlegsteiger der mailbooten in het oud als men 111 gedeelte van de haven zal wel spoedig een andere plaats krijgen et de werkzaamheden klaar is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1930 | | pagina 3