WmwtR. 3_ No i VRIJDAG 21 MAART 1930 PiKHUIS m Vele pakhuizen slaan langs de kade te Zieriky.ee, maar het ondanks de drukte toch rustig is. üe /.mare vracht. Achter de hoog opgestapelde zakken aan de kade 'vinden de jongens altijd nog iets van liun gading. stad daar vindt men de mooie ophaalbrug, die nog dagelijks wordt gebruikt op neer, met haar rammelende kettingen en dof gedreun. Tijdens den oorlog lag heel de Zierikzeesche haven vol met Belgische schuiten. Dat is wel de meest schilderachtige indruk, dien ik van Zierikzee heb bewaard. Momenteel echter ziet men in de binnenhaven haast geen schepen. Het water is er stil en troebel straatjongens van gen krabben met een touw, waaraan een stuk vleesch is gebonden dat is wel de heele bedrijvig heid Maar het mooist vind ik de Veersche haven. Daar is het beeld volkomen. De uitgebouwde Kampveersche toren met zijn aanlegplaats voor de veerboot naar Noord-Beveland ligt er als een 'n:i de rust rondom onze Zeeuivsche havens spreken ook de droomerige paardenkoppen, die machten tul de lading is gelost. miniatuur-rotonde. Een wijde entrée aan de overzijde de oude werf met het heerenhuis. Smalle bruggetjes, een breed plankier en de mooie, bonte Veersche schuiten. Hier vindt men het eenige leven in het Walcherensche stadje. En toch is het ook meestal düèr stil. Het Schotsche huis troont er, en er zijn meer mooie ge vels. Er is een stemming, die men nergens elders vindt. Na Veere Middelburg. Deze stad is voor het grootste ge deelte kade. Prachtige hoekjes vindt men daar trotsche heerenhuizen naast leuke trap- niets tegen. De kade is overigens toch een beetje verschoppeling slecht bestraat, vol kuilen, is zij geen ideale verkeersweg. Maar het is alles zoo ty pisch oud'. De hooge kaaimuur met den molen er achter de oude woon- en pakhuizen, zwart van ouderdom', en de talrijke visschersschuiten geven een typische bekoring en maken er een leuk too- neeltje van De kade loopt tot in het hart van de burg er zijn. Daar komen nog de grootere schepen, meest met houtladingen ook ziet men er veel ranke jachtjes. Het kadeleven is er druk en ge moedelijk. En de heerenhuizen staan er, alsof ze met dit alles niets te maken hebben en het een beet je beneden hun waardigheid vinden, zich er mee te bemoeien. Ten slotte Vlissingen. Daarvan zou heel wa' te zeggen zijn, indien we de ruimte hadden. Maar die hebben we thans niet. Vlissingen is eigenlijk geen echte Zééuwsche haven meer. 't Is er alles te grootscheepsch. Een Zeeuwsch karakter had hel nog in de tijden van de mooie schoeners dat is nog niet zoo lang geleden. Maar nu is het een „gewone" drukke haven plaats mei veel vertier en een zakelijke drukte, die in contrast is met de Zeeuwsche langzaamheid. Het kadeleven is er iets aparts, het staat in wezen buiten de stadsbedrijvigheid is daarmee niet samengesmolten zooals elders in Zeeland. Het geveltjes met groene luiken en deuren. Natuurlijk haalt dat alles niet bij de Amsterdamsche kaden en grachten. Deze wor den door geen andere over troffen. Maar toch mag Middel- Zeeuwsche kadeleven, dat hier in diverse foto s werd vastgelegd, kenmerkt zich door gemoedelijk heid en rustigheid, die weldoen. Over het algemeen is de snelheid er nog geringer dan in de eerste de beste straat van een niet-Zeeuw- sche stad. En daar zijn we blij om, want het leven is warempel al druk en nerveus genoeg. B.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1930 | | pagina 3