Zeekmd op de
142 VRIJDAG 9 MEI 1930 No.
Er wordt in Zeeland peel gefietst
Langs Walcherens
landwegenZeelands welvaren op de fiets.
De fiets is nog een betrekkelijk jong vervoer
middel. Voor ons, menschen van de twin
tigste eeuw, lijkt dit niet zoo, omdat de tech
niek zich de laatste 50 jaren zoo ontzaglijk snel
ontwikkeld heeft, en de eene uitvinding de andere
heeft opgevolgd, en verdrongen.
Voor ons is een fiets niets meer dan een heel
gewoon en onontbeerlijk vervoermiddelmen kan
haar niet meer missen. Liepen de Germanen op
bloote voeten, hun nakomelingen droegen, eerst
als luxe, schoenen daarna kon men ér niet meer
buiten. Zoo ging het ook met de fiets. Maar wel is
het bijna ontstellend, te denken, dat voor den eer-
Er stond een hoorn op,zooals som
mige ouderwetsche motorfietsen,
die we nu nog hebben. Het was
in den tijd, dat de luchtbanden nog
zeldzaam warenmen zag meest
massieve, dunne banden, zooals nu
onze kinderwagens die hebben. Maar
de techniek ging vooruit. De lucht
banden veroverden de geheele we
reld, en daarmee ontstond de moderne
fiets.
Zooals ik zei, was de fiets vroe
ger een luxevervoermiddel. Men
ging niet „even op de fiets" naar
de post, en men ging niet met de
fiets naar zijn werk.
De fabriek fietst leeghet rywiel krijgt
op onzen luieren leeftijd mede een ern
stiger beteekenis dan voor de jeugd.
sten overgang honderden
jaren noodig waren, en
voor den tweeden nog
geen vijftig. Onze ouders
kunnen zich nog herinne
ren, dat 'n fiets luxe en
een fietstocht 'n gebeurte
nis was. De eerste fietsen
waren die stelt-achtige
instrumenten met het
reusachtige voorwiel, het
miniatuur-achterwiel en
't belachelijk kleine stuur-
tje. Men kon er niet hard
mee rijden, en zeer moei
lijk mee uit de voeten,
want het instrument was
lastig te besturen. Er wa
ren exemplaren, waarbij
men met een ladder in
het zadel moest trachten
te komen. Deze fiets
hield het echter niet lang
uit. We kregen de fiets
met de even groote wielen
en de houten spatborden.
liet fietspad langs het kanaal.