mmw* No. 8 VRIJDAG 9 MEI 1930 149 Buster Keaton en Anitu Page be- studeeren in de studio hun „partij fJen Dei/ers legt een spreekproef af. welke aan de „oude"artisten werden gesteld, noodig. Doch zij kan deze laatsten niet productief ma ken, indien zij de eerste mist. Een groote moeilijkheid is er bovendien gelegen in het feit, dat de microfoon het helderste en meest geschoolde stemgeluid geheel anders, ja zelfs valsch weergeeft. Het is een meer dan eens waar genomen feit, dat artisten van de zwijgende film en van het tooneel volkomen ongeschikt zijn voor de sprekende film. Het zal duidelijk zijn, dat het zoodoende van te voren vrijwel onmogelijk is, iemand te voorspellen, of hij (of zij) kans heeft bij de sprekende film te worden aangenomen. De regisseurs zijn verplicht steeds nieuwe proe ven te nemen met allerlei personen. Over het alge meen geven zij de voorkeur aan degenen, die èn niet bij de zwijgende film èn niet aan het tooneel zijn werkzaam geweest, aan geheel nieuwe krachten dus. Deze experimenten kosten veel geld en veel tijd en zijn steeds een groot risico. Is eenmaal komen vast te staan, dat de candi- daat voldoende eigenschappen van gelaat en spel heeft, dan wordt overgegaan tot de stemkeuring. Is deze door middel van een gramofoonplaat opgenomen en geschikt geoordeeld, dan wordt een De droom oerould: het contract wordt geteekend. ilproef genomen. Deze bestaat gewoonlijk hierin, dat persoon in kwestie een gewoon scènetje uit het dage- lijksch leven krijgt te speleneerst zwijgend, daar na hetzelfde met geluid. Vallen de beide hiervan opgenomen films naar wensch uit, dan moet de beginneling nog toonen, dat zij tege lijk spreken en spelen kan. Daartoe worden de be- noodigde apparaten gelijktijdig in werking gesteld. Daarna wordt eerst een definitief oordeel geveld. Uit 't bovenstaande blijkt wel voldoende, dat de moei lijkheden, die een filmartist bij de sprekende film heeft te overwinnen, heel wat grooter zijn dan bij de zwijgende. Slechtszeerenkelen kunnen aan degesteldeopgaven voldoen Het publiek zal dan ook spoedig leeren de ware kunste naars van de menschen, die „wel talent" hebben, te onderscheiden. En dat kan de filmkunst niet anders dan ten goede komen. „Proefdraaien". In bijzijn nan speelster en regisseur wordt een eerste uitnoering nan de nieuwe film gegeven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1930 | | pagina 9