mmw*
No. 8 VRIJDAG 9 MEI 1930
149
Buster Keaton en Anitu Page be-
studeeren in de studio hun „partij
fJen Dei/ers legt een spreekproef af.
welke aan de „oude"artisten werden gesteld, noodig.
Doch zij kan deze laatsten niet productief ma
ken, indien zij de eerste mist.
Een groote moeilijkheid is er bovendien gelegen
in het feit, dat de microfoon het helderste en meest
geschoolde stemgeluid geheel anders, ja zelfs
valsch weergeeft. Het is een meer dan eens waar
genomen feit, dat artisten van de zwijgende film en
van het tooneel volkomen ongeschikt zijn voor de
sprekende film. Het zal duidelijk zijn, dat het
zoodoende van te voren vrijwel onmogelijk is,
iemand te voorspellen, of hij (of zij) kans heeft bij
de sprekende film te worden aangenomen.
De regisseurs zijn verplicht steeds nieuwe proe
ven te nemen met allerlei personen. Over het alge
meen geven zij de voorkeur aan degenen, die èn
niet bij de zwijgende film èn niet aan het tooneel
zijn werkzaam geweest, aan geheel nieuwe krachten
dus. Deze experimenten kosten veel geld en veel
tijd en zijn steeds een groot risico.
Is eenmaal komen vast te staan, dat de candi-
daat voldoende eigenschappen van gelaat en spel
heeft, dan wordt overgegaan tot de stemkeuring.
Is deze door middel van een gramofoonplaat
opgenomen en geschikt geoordeeld, dan wordt een
De droom oerould: het contract wordt geteekend.
ilproef genomen. Deze bestaat gewoonlijk hierin, dat
persoon in kwestie een gewoon scènetje uit het dage-
lijksch leven krijgt te speleneerst zwijgend, daar
na hetzelfde met geluid.
Vallen de beide hiervan opgenomen films naar wensch
uit, dan moet de beginneling nog toonen, dat zij tege
lijk spreken en spelen kan. Daartoe worden de be-
noodigde apparaten gelijktijdig in werking gesteld.
Daarna wordt eerst een definitief oordeel geveld.
Uit 't bovenstaande blijkt wel voldoende, dat de moei
lijkheden, die een filmartist bij de sprekende film heeft te
overwinnen, heel wat grooter zijn dan bij de zwijgende.
Slechtszeerenkelen kunnen aan degesteldeopgaven voldoen
Het publiek zal dan ook spoedig leeren de ware kunste
naars van de menschen, die „wel talent" hebben, te
onderscheiden.
En dat kan de filmkunst niet anders dan ten goede
komen.
„Proefdraaien". In bijzijn
nan speelster en regisseur wordt een
eerste uitnoering nan de nieuwe film gegeven.