'We^^
Tlci^
m
e s
r^r-v^.
Vincent van Gogh:
-
•»mc
(BOYMANS MUSEUM,
ROTTERDAM)
In het Boymans Museum te Rotterdam kan
men prachtige schilderijen bewonderen van
oude en nieuwe meesters. Ook treft men er
enkele waardevolle werken aan van den
modernen, Nederlandschen schilder Vincent
van Oogh. Het leven van dezen thans (nu
hij goed en wel dood is) wereldberoemden
meester is wel zeer tragisch geweest. Hij werd
steeds miskend en verkocht, maar zeer zelden
een van zijn werken. Eerst heeft hij in
Nederland geschilderd, daarna vertrok hij
naar het Zuiden van Frankrijk, waar hij op
den jeugdigen leeftijd van circa veertig jaar
is overleden. De schilder, die veel ontberingen
heeft geleden, omdat hij arm was, werd door
zijn broer Theo, die kunsthandelaar te Parijs
was, voortdurend geholpen. Was Theo er niet
geweest, dan had Vincent niet zijn meesterlijken
arbeid aan de wereld kunnen vermaken. Ont
roerend is dan ook deze broederliefde en
broedertrouw. Mocht men nog eens een stand
beeld voor den grooten kunstenaar willen
oprichten in het land, dat hem voortbracht,
dan zou men dit het treffendst kunnen doen,
door de broeders samen te beeldhouwen,
zóódat hun trouw en liefde levendig werden
weergegeven. De schilderkunst van Van Gogh
heeft een groote waarde, omdat zij geheel
nieuwe wegen insloeg en afgedaan had met
het impressionisme, dat destijds zeer prachtig
was, maar op den duur te zoetelijk werd.
Vincent gaf zijn kunst aan de menschen.
niet op de eerste plaats om hun aardige,
mooie schilderijen te brengen, maar om de
waarde en den ernst van het leven te laten
zien, te doen voelen, met groote kracht en
overtuiging. Door zijn werk worden wij on
bewust opgevoed in de deugd, in de naasten
liefde vooral, in de sociale eerlijkheid. Zijn
schilderijen zijn niet alleen meer om de
schoonheid alléén gegeven, er schuilt een
diepe diepte achter, er huivert een zuivere
menschelijkheid doorheen, die ons aangrijpt
en ons nadenken doet. Dit is de waarde van
zijn geweldig ernstig en grootsch werk, dat
nog beter begrepen zal worden, naarmate de
menschheid vooruitgaat. Straks zal men
Vincent in Nederland gaan huldigen. Goed
kunnen we niet meer maken, wat we aan
erkenning en waardeering te kort schoten.
We staan min of meer schuldig tegenover
hem, zooals onze voorvaderen dit deden
tegenover een Rembrandt, Frans Hals,
Hobbema, Brouwer en zooveel anderen, zoodat
de Duitsche kunstcriticus Bode in een van zijn
boeken de niet scherpe, doch daarom voor
ons des te pijnlijker opmerking maakte:
InderdaadNederland had zijn groote kun
stenaars meer kunnen eeren en waardeeren
Officieel Nederland deed en doet zulks niet
voldoende. Werd niet nog onlangs door onzen
tegenwoordigen minister van Kunsten, den
heer Terpstra, een jaarlifksche subsidie ge
geven aan den grooten Nederlandschen dich
ter en schrijver Frederik van Eeden van
500, zegge vijfhonderd gulden Doch ter
zakeVincent van Gogh heeft voor zijn kunst
gestreden en vooral geleden. Uit eerbied en
waardeering voor den grooten mensch en kun
stenaar reproduceeren we hierbij, voor de
lezers van Groot Rotterdam"zijn bekenden
Weo bij Nuenen", een doek, dat destijds
zeer weinig zou hebben opgebracht, doch
waarvan thans de verkoop een onbezorgd
leven aan den schilder zou hebben geschon
ken, al was hij honderd jaar oud geworden.
Wie meer van zijn arbeid wil zien, bezoeke
het Museum Boymans te Rotterdam, waar
men o.m. ook zijn beroemde „Aardappeleters"
en nog veel meer schoons, ook oan andere
schilders, kan bewonderen en make een reisje
naar Amsterdam, waar in Rijks- en Stedelijk
Museum verschillende stukken van hem te zien
zijn. Wellicht, dat men straks, bij zijn her
denking, een zoo volledig mogelijk overzicht
van zijn zeldzaam oeuvre kan verkrijgen.
We hopen het en vlassen er opK. de H.