HETOUDE rhe Radijs
Zeeuwse lie
f\-
Vil i
KRUNENGSE MART
1 -V*
c.. i - j
362 VRIJDAG 25 JULI 1930 No. 19
De aloude Krunengsche kermis heeft van haar
vroegere beteekenis reeds niet veel meer overge
houden maar als 't dan nog baksteenen regent,
levert de Markt roei een heel troosteloos tafereel
Ook een honderd jaren geleden gold het Oostelijk gedeelte van
Goes voor het Zeeuwsche Paradijs. Niet alleen om de aardige
boerinnetjes en de beroemde Kruiningsche Kermis, maar ook
om het land zelf, dat niet half zoo ongezond was, als waarvoor het
werd versleten wegens de „Zeeuwsche koorts". Wie in dien tijd
rond Juni op voor ons primitieve wijze daar het land bereisde en
in een herberg afstapte, kon het strijk en zet beleven, dat de her
bergierster, na een welgemeend „Goeijen dag "eeren" niet zonder
andere bedoeling de vraag stelde „Motte je nedde stad Er werd
dan nog de vraag aan verbonden of je niet e'n pupe rooken wilde.
Zoodra had zij niet begrepen, waar de tocht om te doen was, of het
klonk in de kort-gezegde taal„Ei, kiik 1 gèjje Krunengse mart
oüe En het schalksche lachje gaf te kennen, dat het de moeite
waard was, en dat zij, ofschoon wel moeder van een schot kinders,
ook wel naar de Kruiningsche markt of kermis zou willen gaan. Als
het dan zoo uitkwam, dan kreeg je ook onmiddellijk goed Zeeuwsch
en goed rond het aanbod: „Dan mojje merge gèè en as je goed rituug
ew-wilt, dan zam-men vijnt der wev-voor zurgeIn dien
tijd kocht je in de herberg, terwijl je een pint bier zat te drinken
en een pijp zat te rooken, van het lieve boerin
netje, dat met een mand kersen binnenkwam,
groote vleeschkleurige kersenvoor een piitje
kocht je een „dop", oftewel een pondje voor zeven
d'halfje, wat je tegenwoordig niet meer gebeuren
In het oude Zeeurvsche Paradijs:
een schilderachtig hoekje van
een der melvarende boerderijen.
kan. Wanneer je met de Zeeuwen sprak, zelden
zij evenmin als nu gauw een woord te veel. „Goed
rond, goed Zeeuwsch 1" is een uitdrukking, welke
niet van den nieuwen tijd is. Het teekent de Zeeu
wen, die weinig toeschietelijk schijnen, wat niet
aan mindere beleefdheid of mindere beschaving mag
worden toegeschreven. De ronde Zeeuw verzwijgt
slechts, wat niet gezegd behoeft te worden, maar
wanneer het gaat om waarheid en recht, vreezen
zij niet, voor hun ware gevoelen uit te komen. Even-
min aarzelen zij, als het noodig is, waarheden on- i,
omwonden toe te bijten, met een rondheid, welke
den Zeeuw kenmerkt.
Kapelle en het dorp Biezelinge waren in het
oude Zeeuwsche Paradijs moederplaatsen van Slo- w
ten, Huizen en Kloosters. Daar stonden de Huizen
Gistellis, Poucques, Vronenburg en Eliwere. Als
staaltje van naamsverbastering diene, dat dit
laatste ontaardde in Duivelsberg. Te Kapelle
woonde in ouden tijd veel adel, waarvan de graven
in de kerk tot het nageslacht hebben gesproken.
Met dien adel houdt wellicht verband, dat er voor
heen de lakenweverij sterk bloeide. De Kapelle-
naars mochten hunne lakens zelfs in Goes binnen
brengen en verkoopen, ofschoon niet minder dan
De vele en groote boomgaarden en tuinderijen maken dit plekje
van Zuid-lleveland nog a Is van ouds tot een Zeeuivsch Paradijs.
Boomen en tuinen geven aan deze Kruiningsche Dorpsstraat
roei een bekoorlijk uitzicht. Maar veel lenen kent men er niet.