No. 19
VRIJDAG 25 JULI 1930
363
bij vijf ellen tegelijk. Men
vond toen zelfs in Goes
een huis met 't opschrift
op een uithangbord
„Lakenen te koop, die ter
Kapelle gemaekt sijn."
Beoosten Biezelinge stond
eertijds een rijk Nonnen
klooster van meestal adel
lijke dames, die de Non
nen van Jerusalem wer
den genoemd, en ook wel
Nonnen ten Haen, welke
laatste naam wordt toe
geschreven aan de om
standigheid, dat er een
hofstede gestaan heeft,
welke aldus heette. Ook
wordt wel gezegd, dat er
een mirakel aan zou zijn
verbonden, waarvan ech
ter de bijzonderheden
niet bekend zijn. Bieze
linge heeft grooten bloei
en welvaart beleefd
door handel en industrie
betwistte het zelfs lan
gen tijd aan steden den
voorrang. De Biezeling-
sche haven was reeds om
streeks 1300 een der
meest gezochte en beste
in den omtrek.
Van Vlake wordt een
eigenaardige geschiedenis verteld. In dagen van weleer hing in de kerk van
Vlake een geschilderde duivel, met pen en inktpot gewapend. Zijn taak
was, de misslagen van de predikers aan te teekenen met het doel, ze in Gods
oordeel te brengen. Nu was er een jong predikant, wiens vader schoenmaker
was, die van zijn zoontje een dominee had willen maken. Het kieken pikte
echter, nog onvoldragen, den dop stuk, en werd een mislukt prediker.
Vreezende nu, dat Satan al te veel misslagen van hem zou opteekenen,
liet hij het paneel vernietigen en den Duivel verbranden. Sinds dien, zegt
men, zijn de recensenten in de wereld gekomen als plaatsvervangers.
Kruiningsche kermis was voor bewoners van verren omtrek indertijd een
bizonder groote attractie. De kermis op zich zelf had niet veel om het
lijf, maar anders was het in de herberg. Daar was meer belangstelling dan
bij de vroegere Zeeuwsche vermakelijkheden, als het klootwerpen, het schui
ven met hoefijzers, het balslaan, gaaischieten, ringrijden, kat- en zwaan
knippelen enz. Men stelle zich voor in de herberg een lange en breede dans
kamer met dortkerroode wanden en aan alle kanten met eikenhouten ban
ken omzetde koperen schotels, koffieketels, lampen en ander huisraad
voor den schoorsteen zijn verdwenen, en op de eikenhouten richels ver
vangen door een menigte bierglazen en kleine glaasjes, waarvan de inhoud
Een kijkje in Kapelle, melks lakenindustrie in het
nerleden zulk een omvang en bloei gekend heeft.
Ook thuns maakt Kapelle nog een meinarenden, en vooral ook bekoorlijken indruk.
uit „schoenlapper-jenever" of brandewijn bestaat,
op den bodem voorzien van een dikke laag bruine
suiker. In die kamer de uitbundigste vroolijkheid.
Dansers en danseressen zijn er verzameld uit alle
plaatsen van het eiland, met meest vuurroode
gezichten. De danslust is er in volle woede losge
komen, en telkens als een pauze is ingetreden,
worden onder veel jolijt de glaasjes aangesproken
die zwieren dan van mond tot mond, om eindelijk
weer op de richels (of op den grond in duizend stuk
ken) terecht te komen. Vervolgens grijpen de
dansenden elkander weer in de bouten, en voort
gaat het weer naar „landsgebruik" 1 Het dansen
bestaat hoofdzakelijk uit stampen, met Schotsche
Drie en Patertje langs den kant. Een der dansen
heeft tot titel „Stijfsel op den regenbak" 1 Van bui
ten komen er steeds meer liefhebbers in versierde
wagens aangereden en met versierde zweepen.
Zoo gaat het bijna onafgebroken voort, ook met het
gesuikerde, bijna versuikerde brandewijnglas. Taai
lap en eieren verzorgen voor het overige den in-
wendigen mensch. Wie een luchtje scheppen willen,
begeven zich naar buiten, pink aan pink den weg
opgaande.
Zoo was eertijds de Kruiningsche Markt. Ook
daarin is helaas veel veranderd. A tv
Een levendig dorpskiekje Dan
Biezelinge, dat langzamerhand
met Kapelle samengroeit.