No. 19 VRIJDAG 25 JULI 1930 363 bij vijf ellen tegelijk. Men vond toen zelfs in Goes een huis met 't opschrift op een uithangbord „Lakenen te koop, die ter Kapelle gemaekt sijn." Beoosten Biezelinge stond eertijds een rijk Nonnen klooster van meestal adel lijke dames, die de Non nen van Jerusalem wer den genoemd, en ook wel Nonnen ten Haen, welke laatste naam wordt toe geschreven aan de om standigheid, dat er een hofstede gestaan heeft, welke aldus heette. Ook wordt wel gezegd, dat er een mirakel aan zou zijn verbonden, waarvan ech ter de bijzonderheden niet bekend zijn. Bieze linge heeft grooten bloei en welvaart beleefd door handel en industrie betwistte het zelfs lan gen tijd aan steden den voorrang. De Biezeling- sche haven was reeds om streeks 1300 een der meest gezochte en beste in den omtrek. Van Vlake wordt een eigenaardige geschiedenis verteld. In dagen van weleer hing in de kerk van Vlake een geschilderde duivel, met pen en inktpot gewapend. Zijn taak was, de misslagen van de predikers aan te teekenen met het doel, ze in Gods oordeel te brengen. Nu was er een jong predikant, wiens vader schoenmaker was, die van zijn zoontje een dominee had willen maken. Het kieken pikte echter, nog onvoldragen, den dop stuk, en werd een mislukt prediker. Vreezende nu, dat Satan al te veel misslagen van hem zou opteekenen, liet hij het paneel vernietigen en den Duivel verbranden. Sinds dien, zegt men, zijn de recensenten in de wereld gekomen als plaatsvervangers. Kruiningsche kermis was voor bewoners van verren omtrek indertijd een bizonder groote attractie. De kermis op zich zelf had niet veel om het lijf, maar anders was het in de herberg. Daar was meer belangstelling dan bij de vroegere Zeeuwsche vermakelijkheden, als het klootwerpen, het schui ven met hoefijzers, het balslaan, gaaischieten, ringrijden, kat- en zwaan knippelen enz. Men stelle zich voor in de herberg een lange en breede dans kamer met dortkerroode wanden en aan alle kanten met eikenhouten ban ken omzetde koperen schotels, koffieketels, lampen en ander huisraad voor den schoorsteen zijn verdwenen, en op de eikenhouten richels ver vangen door een menigte bierglazen en kleine glaasjes, waarvan de inhoud Een kijkje in Kapelle, melks lakenindustrie in het nerleden zulk een omvang en bloei gekend heeft. Ook thuns maakt Kapelle nog een meinarenden, en vooral ook bekoorlijken indruk. uit „schoenlapper-jenever" of brandewijn bestaat, op den bodem voorzien van een dikke laag bruine suiker. In die kamer de uitbundigste vroolijkheid. Dansers en danseressen zijn er verzameld uit alle plaatsen van het eiland, met meest vuurroode gezichten. De danslust is er in volle woede losge komen, en telkens als een pauze is ingetreden, worden onder veel jolijt de glaasjes aangesproken die zwieren dan van mond tot mond, om eindelijk weer op de richels (of op den grond in duizend stuk ken) terecht te komen. Vervolgens grijpen de dansenden elkander weer in de bouten, en voort gaat het weer naar „landsgebruik" 1 Het dansen bestaat hoofdzakelijk uit stampen, met Schotsche Drie en Patertje langs den kant. Een der dansen heeft tot titel „Stijfsel op den regenbak" 1 Van bui ten komen er steeds meer liefhebbers in versierde wagens aangereden en met versierde zweepen. Zoo gaat het bijna onafgebroken voort, ook met het gesuikerde, bijna versuikerde brandewijnglas. Taai lap en eieren verzorgen voor het overige den in- wendigen mensch. Wie een luchtje scheppen willen, begeven zich naar buiten, pink aan pink den weg opgaande. Zoo was eertijds de Kruiningsche Markt. Ook daarin is helaas veel veranderd. A tv Een levendig dorpskiekje Dan Biezelinge, dat langzamerhand met Kapelle samengroeit.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1930 | | pagina 3