y[\JREtf
w
428
VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1930
No. 22
Hel bedrijf nan de Hollandsche
heton-maatschappü in nolle werking.
zult u dan, midden in het water, de „brug" zien
liggen met de dokken van de Hollandsche Beton -
maatschappij en boven op de brug de kranen,
die, steeds in beweging, den inhoud van de rijn
aken met de knijpers naar den molen transpor
teeren.
Een wonderbaarlijk bedrijf 1 Het verwondert
ons niet, als de heeren Everts en de Neef ons mede-
deelen, bijna dagelijks bezoek te krijgen van be
langstellenden, ingenieurs en studenten van buiten-
landsche universiteiten, die allen dit bedrijf, dat
langzamerhand Europeesche vermaardheid heeft
gekregen, komen bezichtigen.
Opmerkelijk alleen reeds is het om de enorme
hoeveelheden materiaal, die hier worden verwerkt
en die uitgedrukt worden in deze twee cijfers
ie, hetzij voor zijn
werk, hetzij uit
pure belangstel
ling, nog al eens een
tochtje door onze havens
maakt, zal ongetwijfeld
wel eens een zonderling
transport zijn tegenge
komen twee of drie
flinke sleepbooten, die
moeizaam een gevaarte
wegsleepen, dat eruitziet
als een enorme klomp
beton, vierkant, log,
zwaar en waar bijna niet
mee te manoeuvreeren
is. En ge moet al aardig
thuis zijn in den moder
nen beton-bouw, oni niet
ongeloovig te glimlachen,
als men u zegt, dat het
een stuk kademuur is,
De „Kamertjes"waarmede
nier muren nan de toekomstige
caisson tegelijk morden ,j>ekteed".
dat op deze wijze naar de plaats
van bestemming wordt ge
bracht. En als u nu wat meer
wilt weten van dit bedrijf, moet
u ons ditmaal maar eens volgen
naar de Waalhaven, nog een
eind voorbij het vliegveld, van
„landzijde" genomen, waar de
„fabriek" is van deze enorme
brokken beton.
Reeds op grooten afstand
Hoe een caisson er uitziet, als het
door de hanen wordt gesleept.
Beton-storten in het be
drijf aa" de Waalhanen.
250 kubieke meter beton
en niet minder dan 30.000
K.G. ijzer worden hier per
dag verwerkt 1
Dit alles, bruggen, kranen,
dokken, is voor dit bedrijf
en alléén voor dit bedrijf
gebouwdde schepen kun
nen gemakkelijk onder de
brug varen en als het eene
schip leeg is, ligt het andere
al weer klaar om verhaald
te worden.
Onafgebroken draait dan
ook de enorme betonmolen,
die de ziel van het werk is.
Aan den eenen kant worden
de afgewogen hoeveelheden
cement, aan den anderen
kant het zand en grint, het
water en wat er meer noodig is om er een gezellig
betonpapje van te maken, aangevoerd, en bijna
zonder onderbreking heeft op deze wijze de beton-
productie voortgang.
En nu gaan we de aanstaande caissons eens
wat nader bekijken. Eigenlijk berust dit systeem
op hetzelfde principe als de droogdokken, die vol
loopen, wanneer een schip er in of er uit moet en
die leeggepompt worden, om het schip omhoog
en droog te krijgen.
Op den bodem van zulk een dok wordt „het
vloertje gelegd voor de aanstaande caisson, d.w.z. de
ijzer-constructie, die tegenwoordig in welhaast ieder
nieuw, groot gebouw wordt toegepast en tegelijk
ook komen, in ijzer, de opstaande wanden gereed.
En dan komen de „kamertjes" er aan te pas.
Want bij iederen beton-bouw moeten om de ijzer
constructie heen de houten wanden getimmerd
worden, zoodat het vloeibare beton niet weg kan