y[\JREtf w 428 VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1930 No. 22 Hel bedrijf nan de Hollandsche heton-maatschappü in nolle werking. zult u dan, midden in het water, de „brug" zien liggen met de dokken van de Hollandsche Beton - maatschappij en boven op de brug de kranen, die, steeds in beweging, den inhoud van de rijn aken met de knijpers naar den molen transpor teeren. Een wonderbaarlijk bedrijf 1 Het verwondert ons niet, als de heeren Everts en de Neef ons mede- deelen, bijna dagelijks bezoek te krijgen van be langstellenden, ingenieurs en studenten van buiten- landsche universiteiten, die allen dit bedrijf, dat langzamerhand Europeesche vermaardheid heeft gekregen, komen bezichtigen. Opmerkelijk alleen reeds is het om de enorme hoeveelheden materiaal, die hier worden verwerkt en die uitgedrukt worden in deze twee cijfers ie, hetzij voor zijn werk, hetzij uit pure belangstel ling, nog al eens een tochtje door onze havens maakt, zal ongetwijfeld wel eens een zonderling transport zijn tegenge komen twee of drie flinke sleepbooten, die moeizaam een gevaarte wegsleepen, dat eruitziet als een enorme klomp beton, vierkant, log, zwaar en waar bijna niet mee te manoeuvreeren is. En ge moet al aardig thuis zijn in den moder nen beton-bouw, oni niet ongeloovig te glimlachen, als men u zegt, dat het een stuk kademuur is, De „Kamertjes"waarmede nier muren nan de toekomstige caisson tegelijk morden ,j>ekteed". dat op deze wijze naar de plaats van bestemming wordt ge bracht. En als u nu wat meer wilt weten van dit bedrijf, moet u ons ditmaal maar eens volgen naar de Waalhaven, nog een eind voorbij het vliegveld, van „landzijde" genomen, waar de „fabriek" is van deze enorme brokken beton. Reeds op grooten afstand Hoe een caisson er uitziet, als het door de hanen wordt gesleept. Beton-storten in het be drijf aa" de Waalhanen. 250 kubieke meter beton en niet minder dan 30.000 K.G. ijzer worden hier per dag verwerkt 1 Dit alles, bruggen, kranen, dokken, is voor dit bedrijf en alléén voor dit bedrijf gebouwdde schepen kun nen gemakkelijk onder de brug varen en als het eene schip leeg is, ligt het andere al weer klaar om verhaald te worden. Onafgebroken draait dan ook de enorme betonmolen, die de ziel van het werk is. Aan den eenen kant worden de afgewogen hoeveelheden cement, aan den anderen kant het zand en grint, het water en wat er meer noodig is om er een gezellig betonpapje van te maken, aangevoerd, en bijna zonder onderbreking heeft op deze wijze de beton- productie voortgang. En nu gaan we de aanstaande caissons eens wat nader bekijken. Eigenlijk berust dit systeem op hetzelfde principe als de droogdokken, die vol loopen, wanneer een schip er in of er uit moet en die leeggepompt worden, om het schip omhoog en droog te krijgen. Op den bodem van zulk een dok wordt „het vloertje gelegd voor de aanstaande caisson, d.w.z. de ijzer-constructie, die tegenwoordig in welhaast ieder nieuw, groot gebouw wordt toegepast en tegelijk ook komen, in ijzer, de opstaande wanden gereed. En dan komen de „kamertjes" er aan te pas. Want bij iederen beton-bouw moeten om de ijzer constructie heen de houten wanden getimmerd worden, zoodat het vloeibare beton niet weg kan

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1930 | | pagina 8