No- 22 VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1930 429 2./5 if. hoog" wordt een muur op de gezonken caissons gemetseld.. De karlemuur, bij laag mater, bijna gereed. De werkzaamheden in oollen gang. den voor alle caissons telkens weer opnieuw ge bruikt. Op een loopenden band en door middel van ver nuftige constructies, die zelfs nog „aftakkingen" van den band mogelijk maken, komt aan een stuk door het beton op de plaats, waar het zijn moet en slechts enkele arbeiders zijn noodig om het eind van de buis, waarin het beton ten slotte valt, altijd daar te houden, waar „gestort" moet wor den. En zoo wordt verdieping na verdieping van deze caissons „afgebouwd". Er zijn er altijd ver schillende tegelijk in bewerking, van de eene is juist de bodem klaar, een andere is al aan de „tweede étage" en een derde is geheel gereed om versleept te worden. Dat kan, want evenals een schip blijft de caisson op het waterdrijven, en hoe- ALs de caissons by 't merk oan het „drie-haoen-plan" zijn aan gekomen, brengt men ze tot zinken door 't volspuiten mei zand. ten daar te gaan kijken, zal zien welke enorme voordeelen deze wijze van kademuren-bouwen heeft. Immers, daar aangekomen behoeft men niets anders meer te doen dan de caisson vol zand te spuiten en ze zinkt precies op de plaats waar men het wil hebben. En mocht men het ooit weer wil len veranderen, dan kan men er het zand weer uitzuigen en de caisson gaat weer netjes drijven Inmiddels is de „kademuur" nog niet gereed, wanneer de caisson op haar plaats is gezakt. Wel behoeft het nauwelijks betoog, dat op deze wijze een snelle, vlotte afwikkeling van de werkzaam heden wordt verkregen. Als men alleen maar eens bedenkt, hoe moeilijk het is, de fundamenten voor kaden te leggen ver beneden het laag-water-peil 1 Maar er wordt nu toch ook nog een stuk „echte kade" op gemetseld, voor de zaak geheel klaar is. Dertien meter ongeveer onder laag water ligt dan de caisson op het vaste zand. Eén meter vijf-en tachtig steekt boven laag water uit en dan wordt er nog een muur van 2.15 M. opgemetseld met de bekende langwerpige keien, die bij vrijwel al onze kaden gebruikt worden. En dan is, op de bestrating na, de arbeid gereed. Honderden meters kademuur zijn al klaar, andere honderden meters moeten nog gedaan worden, maar dat het werk in machtig tempo vordert, lijdt geen twijfel En dat hier een wel zeer interessant bedrijf in volle werking is te zien, evenmin. O. VAN RANDEN. loopen en alle hoeken en gaatjes om het ijzer heen vult en als het beton dan hard-droog is, gaat het hout weg en de muren staan overeind. Hier echter is van een houten betimmering geen sprake. Door deze „kamertjes" te gebruiken, die op een onzer foto's duidelijk zichtbaar zijn, heeft men vier wan den tegelijk en de moeilijkheid was nu alleen maar, hoe deze kamers, die dus precies tegen het beton aan sloten, er weer uit te krijgen waren. Ook dit is gelukt. Hoe het gaat, behoort tot de „fabrieks geheimen" van de Hollandsche Beton-Maatschap- pij, maar het kan, en dezelfde „kamertjes" wor- wel het gevaarte van meer dan veertigmeter lang, vijftien meter hoog en vijftien meter breed geen vlotten indruk maakt in het scheepvaart-verkeer, zijn alle caissons tot dusver nog netjes aangekomen op de plaats van bestemming en week in week uit gaat de levering voort. Wat dan die plaats van bestemming is Het drie-haven-plan, en wie zich de moeite wil getroos-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1930 | | pagina 9