No- 22 VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1930
429
2./5 if. hoog" wordt een muur op de gezonken caissons gemetseld..
De karlemuur, bij laag mater, bijna gereed.
De werkzaamheden in oollen gang.
den voor alle caissons telkens weer opnieuw ge
bruikt.
Op een loopenden band en door middel van ver
nuftige constructies, die zelfs nog „aftakkingen"
van den band mogelijk maken, komt aan een stuk
door het beton op de plaats, waar het zijn moet
en slechts enkele arbeiders zijn noodig om het
eind van de buis, waarin het beton ten slotte valt,
altijd daar te houden, waar „gestort" moet wor
den. En zoo wordt verdieping na verdieping van
deze caissons „afgebouwd". Er zijn er altijd ver
schillende tegelijk in bewerking, van de eene is
juist de bodem klaar, een andere is al aan de
„tweede étage" en een derde is geheel gereed om
versleept te worden. Dat kan, want evenals een
schip blijft de caisson op het waterdrijven, en hoe-
ALs de caissons by 't merk oan het „drie-haoen-plan" zijn aan
gekomen, brengt men ze tot zinken door 't volspuiten mei zand.
ten daar te gaan kijken, zal zien welke enorme
voordeelen deze wijze van kademuren-bouwen
heeft.
Immers, daar aangekomen behoeft men niets
anders meer te doen dan de caisson vol zand te
spuiten en ze zinkt precies op de plaats waar men
het wil hebben. En mocht men het ooit weer wil
len veranderen, dan kan men er het zand weer
uitzuigen en de caisson gaat weer netjes drijven
Inmiddels is de „kademuur" nog niet gereed,
wanneer de caisson op haar plaats is gezakt. Wel
behoeft het nauwelijks betoog, dat op deze wijze
een snelle, vlotte afwikkeling van de werkzaam
heden wordt verkregen. Als men alleen maar eens
bedenkt, hoe moeilijk het is, de fundamenten voor
kaden te leggen ver beneden het laag-water-peil 1
Maar er wordt nu toch ook nog een stuk „echte
kade" op gemetseld, voor de zaak geheel klaar is.
Dertien meter ongeveer onder laag water ligt dan
de caisson op het vaste zand. Eén meter vijf-en
tachtig steekt boven laag water uit en dan wordt
er nog een muur van 2.15 M. opgemetseld met de
bekende langwerpige keien, die bij vrijwel al onze
kaden gebruikt worden. En dan is, op de bestrating
na, de arbeid gereed. Honderden meters kademuur
zijn al klaar, andere honderden meters moeten nog
gedaan worden, maar dat het werk in machtig
tempo vordert, lijdt geen twijfel
En dat hier een wel zeer interessant bedrijf in
volle werking is te zien, evenmin.
O. VAN RANDEN.
loopen en alle hoeken en gaatjes om het ijzer heen
vult en als het beton dan hard-droog is, gaat het
hout weg en de muren staan overeind. Hier echter
is van een houten betimmering geen sprake. Door
deze „kamertjes" te gebruiken, die op een onzer
foto's duidelijk zichtbaar zijn, heeft men vier wan
den tegelijk en de moeilijkheid was nu alleen maar,
hoe deze kamers, die dus precies tegen het beton
aan sloten, er weer uit te krijgen waren. Ook dit
is gelukt. Hoe het gaat, behoort tot de „fabrieks
geheimen" van de Hollandsche Beton-Maatschap-
pij, maar het kan, en dezelfde „kamertjes" wor-
wel het gevaarte van
meer dan veertigmeter
lang, vijftien meter
hoog en vijftien meter
breed geen vlotten
indruk maakt in het
scheepvaart-verkeer,
zijn alle caissons tot dusver nog netjes aangekomen
op de plaats van bestemming en week in week uit
gaat de levering voort.
Wat dan die plaats van bestemming is Het
drie-haven-plan, en wie zich de moeite wil getroos-