HHÜ
t
No. 39
VRIJDAG 12 DECEMBER 1930
763
Openlucht-macht kamer
De begroeting.
En zéér bekend is de mop
van den boer, die een kaartje
naar Vlake „voe 'n pieksje bie
't raem" vroeg. Maar alles
went.
Treinen en autobussen zijn
gewone verschijnselen gewor
den in het Zeeuwsche leven. Ze
rijden hun dagelijkschen gang.
Er zijn natuurlijk problemen.
B.v. heeft Schouwen een trein
noodig We meenen van niet.
Weliswaar loopt het trammetje
niet zoo hard, maar voor de
genen die haast hebben, staat
nu het vliegtuig klaar. Boven-
Behouden thuis.
De uitgestrekte, maar niet altijd evenredig bevolkte perrons
van het Goesche station.
dien, voor het goederenvervoer is de tram uit
stekend. We hebben hierover al eens in een
afzonderlijk artikel geschreven. Bovendien, afge
zien van al het overige er zou een spoorbrug noodig zijn, en dat
loont de moeite niet.
Een andere vraag en van meer beteekenis is, of Zeeuwsch-
Vlaanderen geen behoefte heeft aan een spoorweg Oost—West.
Daar beteekent de tram werkelijk een ellende. Ieder, die wel eens
in Z. Vlaanderen gereisd heeft, kan dit weten.
Maar plannen in deze richting schijnen nog niet te bestaan.
Zoo ziet men alweer, dat elk verschijnsel zijn problemen mee
brengt.
Maar de trein trekt zich van dit alles gelukkig niets aan, en snelt
vergenoegd door de Zeeuwsche velden.
Stopt ontelbare keeren aan alle kleine stationnetjes. Maar Zeeland
heeft ook groote stations. Het grootste heeft Vlissingen. Dan volgt
althans wat perron en rangeerterrein betreft Goes. De
Zuid-Bevelandsche hoofdstad beschikt over een geweldig perron.
Alleen valt het te betreuren, dat men een overkapping heeft
aangebracht, die bij den minsten wind den regen vrij spel laat. Ook
is het nog een open vraag, of het geweldige trap-gevaarte, dat heel
niet in den smaak valt, wel noodig was geweest. Maar met dat
al is het in Goes een grootsche beweging.
Het station zelf zinkt bij zijn omgeving in het niet. Er zijn veel
plannen geweest voor een nieuw station, maar zoolang de lokaaltrein
niet rendeert, zal daarvan wel niets komen, omdat de Staatsspoor
wegen wel niet alleen tot den bouw zullen overgaan.
En daarin hebben ze vooral in dezen tijd groot gelijk.
v. B.