'i'fi'ii- -vfS No. 43 VRIJDAG 9 JANUARI 1931 849 marionet het best verge lijken met een ruwe houtskoolschets van een portret, waaruit dikwijls meer ziel spreekt dan uit een gedetailleerd schil derstuk. Zoo ook is bij de marionet van beslis sende beteekenis de korte, onmiddellijk in de roos treffende, actie en de wijze van typeering. Actie- ontvangt de mari onet van zijn bespeler, die, zooals gezegd, meer moet kennen, dan be kwaam aan de touwtjes trekken, hetgeen overi gens zoo eenvoudigniet is. Andere scène uit „De Dood als Peter", naar het sprookje oan Cirimm (ontm. K. Scheikker). eeuwen slechts weinig aan verandering onderhevig was, en zeker niet groote omwentelingen, als bijvoorbeeld het tooneel doormaakte, heeft gekend. In sommige landen is zij jong, in andere oud, in eenige zeer verbreid, in andere nauwelijks be kend. Het meest verbreid is het marionettenspel in Tsjecho-Slowakije, waar niet minder dan 2700 marionettentheaters te vinden zijn. Ook Rusland, Ouitschland en Italië hebben een beduidend aantal theaters en voorstellingen. In ons land is dit niet het geval. Toen voor ongeveer zeven jaar geleden een Duitsch Marionettengezelschap hier te lande een reeks voorstellingen gaf met groot succes, werd hier ook de mogelijkheid beproefd en het resultaat was verrassend en bemoedigend. De Negerdans (ontm. (7. Brugman). kunst, immers de marionet behoeft niet altijd een persoon voor te stellen, hij kan ook een levend voorwerp zijn, gelijk dat ook bij de teekenfilm bekend is. En bij bespeling, èn bij typeering doen zich bijzondere moeilijkheden voor, welke alleen vakmanschap en langdurige oefening kunnen overwinnen. Bij een opvoering worden de rollen voor di verse personen gelezen. Dat men hier ook niet Jan en Alleman voor kan gebruiken is duidelijk. De spelers bevinden zich op een brug, een ver hoogde stellage, welke achter of over het tooneel loopt, waarop de poppen zich bevinden. De achter- „Lakei" (ontm. G. Brugman). Hij moet de bewegingen, welke hij zijn marionet Iaat maken, beheerschen en leiden. Zoo, moet hij de essentie van het wezen, dat de marionet voorstelt, aangeven. Typeering verkrijgt de marionet van dengene, die hem snijdt een kunst op zich zelf en van hem, die hem beschil dert en kleedt. Hier kan de fantasie zich vaak vrijer uit leven dan in de tooneelspeel- Parodie op het „Zonnelied" oan Cath. oan Hennes (decor oan Tom Nit). heer J. M. G. Brugman te Amsterdam stichtte zijn theater „De Olijf-Tack", dat zich van meet af mocht verheugen in de belangstelling van kunstenaars en publiek. Deze belangstelling in den beginne nog gering is thans dermate uitgegroeid, dat „De Olijf-Tack" in het winterseizoen avond aan avond door het geheele land optreedt. Het programma wordt gevormd door tal van speciaal voor marionetten geschreven stukken. Vele kunstenaars van be teekenis hebben voor het marionettentheater ge schreven, b.a. von Goethe, terwijl Haydn muziek voor marionetten heeft gecomponeerd. Het marionettenspel is drama. Het streeft naar hetzelfde doel als het „groote" tooneel, maar wendt andere middelen aan. Men kan een De Professor (ontm. G. Brugman). J „De Fratellini's" (ontm. G. Brugman). grond wordt gevormd door het, decor doek. Van belang bij marionettenuit voeringen is ook de belichting, zoodat het den lezer duidelijk zal worden, dat bij een voorstelling nog betrekkelijk veel geschoold personeel noodzakelijk is. Wie in de gelegenheid is, of komt, een opvoe ring van een marionettentheater bij te wonen, verzuime haar niet. Hij zal kennis maken met een kunst, die hem ontroert door haar subtiliteit en haar eenvoud tegelijkertijd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1931 | | pagina 9