t-J éa Jo. VRIJDAG 20 FEBRUARI 1931 969 Een eigenaardig onderwerp een groote kluif. Men moei echter die prachtige kleuren zien (oooral het rood en geel) en de bedoeling troelen om hier iels lugubers te schilderen liloemstilleoen aan Mac Leun. Sterk en frisch zijn kleuren en normen. Oorspronkelijk is de ..compositie De schilder aan den arbeid. Hij was bezig een Moeder en Kind" af te beelden, in teere, lenensmare houding schilder is Mac Lean te prijzen, mede om zijn oorspronkehjkheid,waarmede hij dit edele onderwerp weergeeft. Een dichter wordt hij. vooral in de kleur en de samen stelling, als hij zijn aanvallig kindje uitschildert in het wiegje, met kleurig speelgoed en bloemen omgeven, of als hij zijn vrouw afbeeldt, terwijl zi, de fraaie bloemen.schikt Met de beeltenis van den ouden Rotterdammer, zoo vlot en raak gedaan, dringt hij diep in het karakter van 'n menschelijk wezen; met 't prachtige, rijke vischstilleven toont hij ons de kwaliteiten van n waarachtig schilder Zoo zouden we door kunnen gaan. Mac Lean als een werkelijk goed schilder te schetsen, dien wij zeer op prijs moeten stellen. Misschien interesseert het onze lezers hoe de schilder aan zijn on- Hollandschen naam kwam. Welnu, Mac Lean stamt af van Schotsche voorouders doch zijn familie woont reeds minstens drie eeuwen in ons land. Mac Lean is dus volbloed" Nederlander en ras-echt Rotterdammer. Daarop zijn wij trotsch, daarmee zijn wij verheugd. Moge Rotterdam nooit dezen bekwamen schilder, die nog een pracht-toekomst voor zich heeft, moeten missen. In onze werkstad zijn de H kunstenaars ..noodig als brood" Want we hebben steeds en dringend aan t geestelijk voedsel van kunst en wetenschap behoefte, voor onze ziel. We zouden anders ver vlakken en dorre menschen worden Vischstilleven. Het is soepel nan kleur en norm, levensmaar nan leekening.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1931 | | pagina 9