t-J
éa
Jo.
VRIJDAG 20 FEBRUARI 1931
969
Een eigenaardig onderwerp
een groote kluif. Men moei echter
die prachtige kleuren zien (oooral het rood
en geel) en de bedoeling troelen om hier iels lugubers te schilderen
liloemstilleoen aan Mac Leun. Sterk en frisch zijn
kleuren en normen. Oorspronkelijk is de ..compositie
De schilder aan den
arbeid. Hij was
bezig een Moeder
en Kind" af te
beelden, in teere,
lenensmare houding
schilder is Mac Lean te prijzen, mede om zijn oorspronkehjkheid,waarmede hij dit
edele onderwerp weergeeft. Een dichter wordt hij. vooral in de kleur en de samen
stelling, als hij zijn aanvallig kindje uitschildert in het wiegje, met kleurig speelgoed
en bloemen omgeven, of als hij zijn vrouw afbeeldt, terwijl zi, de fraaie bloemen.schikt
Met de beeltenis van den ouden Rotterdammer, zoo vlot en raak gedaan, dringt hij
diep in het karakter van 'n menschelijk wezen; met 't prachtige, rijke vischstilleven
toont hij ons de kwaliteiten van n waarachtig schilder Zoo zouden we door kunnen
gaan. Mac Lean als een werkelijk goed schilder te schetsen, dien wij zeer op prijs
moeten stellen. Misschien interesseert het onze lezers hoe de schilder aan zijn on-
Hollandschen naam kwam. Welnu, Mac Lean stamt af van Schotsche voorouders
doch zijn familie woont reeds minstens drie eeuwen in ons land. Mac Lean is dus
volbloed" Nederlander en ras-echt Rotterdammer. Daarop zijn wij trotsch, daarmee
zijn wij verheugd. Moge Rotterdam nooit dezen bekwamen schilder, die nog een
pracht-toekomst voor zich heeft, moeten missen. In onze werkstad zijn de H
kunstenaars ..noodig als brood" Want we hebben steeds en dringend aan t geestelijk
voedsel van kunst en wetenschap behoefte, voor onze ziel. We zouden anders ver
vlakken en dorre menschen worden
Vischstilleven. Het is soepel nan kleur
en norm, levensmaar nan leekening.