INRICHT®
DOOFSTOJHM]
TE ROT]
EEN HODC
y
NATION J
*^Juf kijkt eens of de aardige
krullebol zjjn merk goed doet.
De lecraar mjjst het
molentje aan, de kin
deren lezen het moord
van zjjn lippen en
zeggen hem duideljjk
namolen.
Aan de Ammanstraat 20 te
Rotterdam bevindt zich een
buitengewoon nuttige en
mooie inrichting: De school voor
doofstommen-onderwijs. In deze in
richting leeren hoe ongelooflijk
het haast klinkt stomme kinderen
het spreken. Wij hebben gesprekken
gevoerd met leerlingen der hoogere
klassen en deze gesprekken vlotten
uitstekend. Wel was het woorden
uitspreken dezer leerlingen niet geheel
normaal het deed denken aan de
taal, waarmee buitenlanders dikwijls
Nederlandsch spreken doch ze
konden zich goed verstaanbaar maken
en ook steeds het gesprokene van onze
lippen aflezen. Met dit succes, dat de
spreekmethode bereikte, werden de doof
stomme kindertjes uit hun isolement ver
lost Zij kunnen nu ook met anderen
Het meisje kAmI/h
en duideljjk sck)l/>.
las van de lippen Sn tl
dan lot-
genooten omgaan,
zij behoeven niet meer een
afzonderlijk groepje te vormen van
vingersprekende menschen. En hiermee is wel
duidelijk de voortreffelijkheid van de spreekmethode.
die het practisch verre wint van de pebarenmethode, aangetoond.
In de inrichtingen in Nederland wordt dan ook slechts de
spreekmethode onderwezende gebarenmethode heeft zoo goed
als afgedaan. Om nu op de Rotterdamsche inrichting terug te
komen, deze telt thans circa 160 leerlingen. Als leerlingen
worden aangenomen kinderen, die wegens doofheid en de daar-
De leeraar is .gek" met de kleinen.
In de cosiuumklasse. Hoe'
gezellig zit men er bjjeen.
Exterieur van de
ondermjjs aan de