INRICHT® DOOFSTOJHM] TE ROT] EEN HODC y NATION J *^Juf kijkt eens of de aardige krullebol zjjn merk goed doet. De lecraar mjjst het molentje aan, de kin deren lezen het moord van zjjn lippen en zeggen hem duideljjk namolen. Aan de Ammanstraat 20 te Rotterdam bevindt zich een buitengewoon nuttige en mooie inrichting: De school voor doofstommen-onderwijs. In deze in richting leeren hoe ongelooflijk het haast klinkt stomme kinderen het spreken. Wij hebben gesprekken gevoerd met leerlingen der hoogere klassen en deze gesprekken vlotten uitstekend. Wel was het woorden uitspreken dezer leerlingen niet geheel normaal het deed denken aan de taal, waarmee buitenlanders dikwijls Nederlandsch spreken doch ze konden zich goed verstaanbaar maken en ook steeds het gesprokene van onze lippen aflezen. Met dit succes, dat de spreekmethode bereikte, werden de doof stomme kindertjes uit hun isolement ver lost Zij kunnen nu ook met anderen Het meisje kAmI/h en duideljjk sck)l/>. las van de lippen Sn tl dan lot- genooten omgaan, zij behoeven niet meer een afzonderlijk groepje te vormen van vingersprekende menschen. En hiermee is wel duidelijk de voortreffelijkheid van de spreekmethode. die het practisch verre wint van de pebarenmethode, aangetoond. In de inrichtingen in Nederland wordt dan ook slechts de spreekmethode onderwezende gebarenmethode heeft zoo goed als afgedaan. Om nu op de Rotterdamsche inrichting terug te komen, deze telt thans circa 160 leerlingen. Als leerlingen worden aangenomen kinderen, die wegens doofheid en de daar- De leeraar is .gek" met de kleinen. In de cosiuumklasse. Hoe' gezellig zit men er bjjeen. Exterieur van de ondermjjs aan de

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1931 | | pagina 10