eILonderwijs BIG VOOR riERDAM WKMMi „Stuioertje wisselen" in hel speellokaal. Voor gezonde af wisseling wordt ook gezorgd. De sfeer is in de klassen zoo genoeglijk ais zij mag zjjn en doel denken aan die nan hel Montessori- ondermijs. e (cbnli'i goede taal jk scHJL/'. mal zij af- lippttmn den leeraar. Ie sMtpoor doofstommen- de Amwlr"al ,e Rotterdam. men in een vak worden opgeleid, bij particuliere patroons in de stad. Zoodoende komt men reeds spoedig met het practische leven in aanraking. De meisjes ontvangen aan de school les in handwerken, costuumnaaien, enz. Onder leiding van den directeur, den heer C. van Meurs, verrichten de leeraren en leeraressen met groote toe wijding hun mooie, doch moeilijke en inspannende werk. Maar de prachtige resultaten, die worden bereikt in som mige gevallen natuurlijk ook minder goede, dit hangt van de leerlingen af mogen mede een groote belooning voor hun idealistischen arbeid zijn. Daardeheer Van Meurs ongesteld was, werden wij door den waarn.-direct., den heer Degens, ontvangen en rondgeleid. Voor zijn groote welwillendheidons en Gr. - R' dam bewezen, zijn wij hem hartelijken dank verschuldigd. d. H. uit voort vloeiende nadeelige gevolgen voor spraak en ontwikkeling, het onderwijs op de gewone lagere school niet kunnen volgen. Doch ook de z.g. hoorendstommen, zij die wel kunnen hooren. doch niet of gebrekkig spreken, worden aan de inrichting onderwezen. De Rotterdamsche inrichting is een externaat. De kinderen kunnen er dus niet wonen, ze zijn buiten de schooluren bij de ouders thuis, of, indien zij niet in Rotterdam wonen, bij gezinnen. Soms gaan ze ook wel dagelijks per trein op en neer. Het onderwijs in de leerschool duurt negen jaar. Daarna kan V"S*J r .5 Met deze meisjes, die men in den tuin oan 't instituut ziet wandelen, hadden wjj een olot onderhoud. IJoerig doen de jongens nan de sliijd-klasse htm best.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1931 | | pagina 11