eILonderwijs
BIG VOOR
riERDAM
WKMMi
„Stuioertje wisselen" in hel
speellokaal. Voor gezonde af
wisseling wordt ook gezorgd.
De sfeer is in de
klassen zoo genoeglijk
ais zij mag zjjn en
doel denken aan die
nan hel Montessori-
ondermijs.
e (cbnli'i goede taal
jk scHJL/'. mal zij af-
lippttmn den leeraar.
Ie sMtpoor doofstommen-
de Amwlr"al ,e Rotterdam.
men in een vak worden opgeleid,
bij particuliere patroons in de stad.
Zoodoende komt men reeds spoedig
met het practische leven in aanraking.
De meisjes ontvangen aan de school
les in handwerken, costuumnaaien,
enz. Onder leiding van den directeur,
den heer C. van Meurs, verrichten de
leeraren en leeraressen met groote toe
wijding hun mooie, doch moeilijke en
inspannende werk. Maar de prachtige
resultaten, die worden bereikt in som
mige gevallen natuurlijk ook minder
goede, dit hangt van de leerlingen af
mogen mede een groote belooning voor
hun idealistischen arbeid zijn. Daardeheer
Van Meurs ongesteld was, werden wij
door den waarn.-direct., den heer Degens,
ontvangen en rondgeleid. Voor zijn groote
welwillendheidons en Gr. - R' dam bewezen,
zijn wij hem hartelijken dank verschuldigd.
d. H.
uit voort
vloeiende nadeelige
gevolgen voor spraak en
ontwikkeling, het onderwijs op de
gewone lagere school niet kunnen volgen.
Doch ook de z.g. hoorendstommen, zij die wel kunnen
hooren. doch niet of gebrekkig spreken, worden aan de inrichting
onderwezen. De Rotterdamsche inrichting is een externaat. De
kinderen kunnen er dus niet wonen, ze zijn buiten de schooluren
bij de ouders thuis, of, indien zij niet in Rotterdam wonen, bij
gezinnen. Soms gaan ze ook wel dagelijks per trein op en neer.
Het onderwijs in de leerschool duurt negen jaar. Daarna kan
V"S*J
r .5
Met deze meisjes, die men in den
tuin oan 't instituut ziet wandelen,
hadden wjj een olot onderhoud.
IJoerig doen de jongens nan
de sliijd-klasse htm best.