r
RoTTP RDAMSCHE
T OOMTRAM
nwrJii u-Fgur2ó 9
Kiekjes van den Groene Hilledijk
en de Beijerlandsche laan C~~\
VRIJDAG 20 MAART 1931
No. 1
Een der puntenmaar Electtiscke- en Stoomtram zeer dicht bijeen zijn
TX "E aan de Beijerlandsche laan. Men ziet vluchtheuvel en veiligheidshekje
Groene Hilledijkerinnetjes op meg naar school.
In verband met de omleg-kwestie der Rotterdamsche Stoom
tram (niet te verwarren met de R.(otterdamsche) E.
(lectrische) T. (ram) zijn wij ter plaatse eens een kijkje
gaan nemen voor de veie lezers van „Groot Rotterdam".
Het ligt natuurlijk niet in onze bedoeling in een geïllu
streerd periodiek als „Groot Rotterdam" uitvoerige verhande
lingen te geven of stelling te nemen voor een of andere
opvatting.
Men weet waar 't om gaat. Velen achtten het wenschelijk,
ja zelfs noodzakelijk, dat de Stoomtram niet meer (vanaf
de Rosestraat) langs Groene Hilledijk en Beijerlandsche laan
haar route neemt in de richting van de Eilanden, doch dat
het spoor der tram wordt omgelegd langs de spoorbaan en zoo
over ljsselmonde. Men acht den bestaanden weg in vele op
zichten gevaarlijk en ook zijn er wellicht andere bezwaren,
die meer den rookerigen hinder en den ouderwetschen aanblik
Een hoekje van den Streoeliveg
Op het emplacement van de Rotterdamsche Tram aan de Rosestraat.
betreffen, welken de stoomtram in dit moderne stadsdeel van
het uiterste zuiden oplevert.
Ook de gemeente is wel voor omlegging en we gelooven,'
dat met die ombuiging zeker een verbetering tot stand zou
zijn gekomen. Maar het Multatuliaansche „maar" volgt hier
weer op), maar.... „Wie zal dat betalen?", enz.
Zooals bij vele belangrijke kwesties spelen de finantiën