RUGGEN
wa
IN Z_ EELAND
62
VRIJDAG 10 APRIL 1931
No. 4
In lange lyen doven hei 1
verkeer weer de brug over,
zoodra ze gesloten ijl
tot stand kwam dél
Thoolsche brug. Kf]
de geschiedenis van
Zeeland 'n historisch
moment. En niet al
leen één momentjf
want er komen er
meer. Mogelijkerwijs
ze wordt in de naaste i
toekomst ook Sehou-j
wen door middel van
'n brug met 't vaste-;!
land verbonden. OolJ
schrijven de kranteü|
den laatsten tijd
voortdurend over 'ijl
brug over de Wester-]
schelde. Daarvan i
zien we overigens nog
weinig komen. Het is
ook de vraag, of Zee-1
land direct met eenl
dergelijke verbinding!
gediend zou zijn. In
dien er niet mee ge
paard ging 'n totale
Z
Zeeland, het land van water,
heeft betrekkelijk maar wei
nig bruggen. Het is nog maar
kort geleden, dat 'n vaste verbin
ding in den vorm van een brug van
een der eilanden met het vasteland
Onder het wachten kan ik de
krant wel even lezen, denkt
de melkboer met tie fiets.
Het sein dat de
draaibrug o/iengaat.
Waar ze hel met
z'n beiden doen.
reorganisatie van het tramverkeer in Zeeuwsch-
Vlaanderen, zou dit deel van onze provincie er al
weinig aan hebben. En voor de naaste toekomst
lijkt het ons veel belangrijker, dat het aantal
bootdiensten waar noodig wordt uitgebreid.
Een knappe rekenaar heeft wel aangetoond, dat
de kosten van een dergelijke brug niet hooger
zouden zijn dan het bedrag, dat jaarlijks besteed
wordt aan den bootdienst, maar dat rekensommetje
is door de Terneuzensche Courant afdoende weer
legd. Van dit plan zien we dus voorloopig niets
komen. Een brug over de Kreek behoort ook nog
wel thuis op 't gebied van 't onwaarschijnlijke.
Noord-Beveland is hiervoor als achterland niet
groot genoeg. We zullen het dus voorloopig nog
wel met meerdere bootdiensten moeten doen.
Opvallend is het, dat, waar we in onze provincie
nu bijna alom over electriciteit beschikken, er nog
zoo weinig electrisch geoutilleerde bruggen zijn.
Het is begrijpelijk, dat niet elke brug voorzien kan
worden van een electrische draai-installatie, maar
de grootere konden daarvoor toch wel in aanmer
king komen. Het belangrijkst is dit wel voor de
bruggen, die gebruikt worden voor het doorgaand
verkeer b.v. de Schoubrug over het Zuid-Beve-
landsch kanaal. Dan de Stationsbrug te Middel-