RUGGEN wa IN Z_ EELAND 62 VRIJDAG 10 APRIL 1931 No. 4 In lange lyen doven hei 1 verkeer weer de brug over, zoodra ze gesloten ijl tot stand kwam dél Thoolsche brug. Kf] de geschiedenis van Zeeland 'n historisch moment. En niet al leen één momentjf want er komen er meer. Mogelijkerwijs ze wordt in de naaste i toekomst ook Sehou-j wen door middel van 'n brug met 't vaste-;! land verbonden. OolJ schrijven de kranteü| den laatsten tijd voortdurend over 'ijl brug over de Wester-] schelde. Daarvan i zien we overigens nog weinig komen. Het is ook de vraag, of Zee-1 land direct met eenl dergelijke verbinding! gediend zou zijn. In dien er niet mee ge paard ging 'n totale Z Zeeland, het land van water, heeft betrekkelijk maar wei nig bruggen. Het is nog maar kort geleden, dat 'n vaste verbin ding in den vorm van een brug van een der eilanden met het vasteland Onder het wachten kan ik de krant wel even lezen, denkt de melkboer met tie fiets. Het sein dat de draaibrug o/iengaat. Waar ze hel met z'n beiden doen. reorganisatie van het tramverkeer in Zeeuwsch- Vlaanderen, zou dit deel van onze provincie er al weinig aan hebben. En voor de naaste toekomst lijkt het ons veel belangrijker, dat het aantal bootdiensten waar noodig wordt uitgebreid. Een knappe rekenaar heeft wel aangetoond, dat de kosten van een dergelijke brug niet hooger zouden zijn dan het bedrag, dat jaarlijks besteed wordt aan den bootdienst, maar dat rekensommetje is door de Terneuzensche Courant afdoende weer legd. Van dit plan zien we dus voorloopig niets komen. Een brug over de Kreek behoort ook nog wel thuis op 't gebied van 't onwaarschijnlijke. Noord-Beveland is hiervoor als achterland niet groot genoeg. We zullen het dus voorloopig nog wel met meerdere bootdiensten moeten doen. Opvallend is het, dat, waar we in onze provincie nu bijna alom over electriciteit beschikken, er nog zoo weinig electrisch geoutilleerde bruggen zijn. Het is begrijpelijk, dat niet elke brug voorzien kan worden van een electrische draai-installatie, maar de grootere konden daarvoor toch wel in aanmer king komen. Het belangrijkst is dit wel voor de bruggen, die gebruikt worden voor het doorgaand verkeer b.v. de Schoubrug over het Zuid-Beve- landsch kanaal. Dan de Stationsbrug te Middel-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1931 | | pagina 2