No. 17 VRIJDAG 10 JULI 1931 op, dat de das eiken keer 16 ft 32 maten hield, als hij haar nu en dan met de hand omhoog schoof in zijn dubbelen boord. Hij gebruikte dus iedere pauze, om, nu met de linker, dan met de rechter hand, krampachtig naar zijn strottenhoofd te schieten, om de das vast te steken. De uitwerking van dien handgreep was overwel digend. Het publiek begon het te merken, en spoedig zoemde het door de zaal als in een bijen korf „Wat een prachtkerel Wat leeft hij zich de muziek in Zijn gevoel dreigt hem te verstikken „Kolossaal Aldoor zoo op en neer met zijn hand, en toch mist hij nooit de goede toets 1" Den volgenden dag stond er in de krant 'n groot artikel, ja een heele studie over hem, door den or ganist van het stadje, met het opschrift„Beet hoven redivivus 1", waarin te lezen stond, dat Beethoven vast en zeker onder het spelen telkens naar zijn gorgel gegrepen had, want Léhmftn deed het ook, en Léhnian kon niets doen, dat niet Beethovenlike was. Léhmftn grinnikte, toen hij dit las, en besloot, den menschen den volgenden avond te bewijzen, dat hij nog beter spelen kon, al greep hij niét naar zijn das: hij had namelijk al'n zelfstrikker gekocht. Hoewel hij bij 't begin van het tweede concert de zoo populaire Pathétique speelde, bleef het pu bliek merkwaardig stil en riep hem maar éénmaal terug het applaus verstomde, nog eer hij de solis tenkamer weer was binnengegaan. Daar donderde de kuchende Smith hem toe „Wat blikslager nog aan toe, Léhmftn Ben je niet wijs? Nu héb je een trick...." „Een trick?" „Nou ja, naar je keel grijpen Dat heeft nog niemand gedaan, dat is overweldigend, dat is great, dat is grand, echt Léhmftn. En nou maak je er geen gebruik van! O jijjijonnoozele Europeaan En ik stond nogal op het punt, je contract nummer drie aan te bieden, 100 con certen ft 500 dollar, b^uto 50000 dollar is gelijk 200000 mark 200000 markLéhmftn bedacht zich niet lang. Reeds in Beethovens kleine, opgewekte f-dur-so- nate schoten zijn handen in zoo Snelle afwisseling naar de toetsen en naar zijn keel, dat het soms wel een wiel van een auto leek. Het publiek stormde. Spoedig stormden Balti more, Cincinnati, New Orleans, en eindelijk ook New York. Alleen Boston deed niet mee. Maar wat zou dat, met telkens uitverkochte Carnegie-hal- len Ook Berlijn, en vooral Weenen en natuurlijk ook Leipzig onderstreepten later, toen de Websters weer vast op hun pootjes stonden en Léhmftn naar Duitschland terugkeerde, de uitspraak der Nieuwe Wereld. Tegenwoordig wordt Enrique di Léhmftn terecht, beschouwd als de ongeëvenaarde, ja de eenige Beethovenspeler. „Een kneepje, een eigenaardigheid, een aan- wendsel, dat den toehoorders zegtLehmann speelt en niet (ïodowsky Schudden met de manen, knipperen met het linkeroog, trekken met de schouders, iets, dat u alleen doet kortom, een trick, iets heel persoonlijks, dat u pas echt tot kunstenaar stempelt Hebt u er geen Jammer anders kon ik u 100 concerten ft 500 dollars bieden, als de trick goed was. Maar als u er geen hebt moeten we 't bij contract 2 laten. Maar nog één ding, man hoe kunt u in 's hemelsnaam Hein- rich Lehmann heeten Wacht, even denken Enrique di Léhmftn 1 Zoo heet u voortaan. Daaruit kan men opmaken, dat u in Brazilië geboren bent, en dat er van moederskant een druppeltje Azteken- bloed door uw aderen vloeit...." „Maar de Azteken woonden toch in Mexico. „Daar werden ze vandaan gejaagd. Een Azteken- prinses werd naar Brazilië gebracht Enrique di Léhmftn Dus u stemt toe? Lang haar, mottig, 50 concerten ft 500 dollars „TopEnrique di Léhmftn sloeg, aarzelend als een jonge bruid, die een verstandshuwelijk sluit, zijn rechterhand in die van den heer Washing ton Nelson Smith. Reeds acht dagen later kreeg Smith een tele gram van Léhmftn uit Minsk „Pokken behoorlijk gepakt". Acht dagen daarnaz: „Pokken in gezicht mooi opgekomen." Na vier weken keerde Léhmftn met onberispelijke pokputjes naar Ber lijn terug. Het eerste concert van Léhmftn in Camegic-hall stond voor de deur. Het portret van Léhmftn werd door sand wichmannen door de straten gedragen, en bedekte in ontelbare exemplaren de muren. Zijn gelijkenis met Beethoven was overbluffend. Toch nam het publiek een tamelijk afwachtende houding aan, tot in het Zondagsnunimer van een groot dagblad een artikel verscheen„Pokdalig door auto-suggestie!" Daarin werd Léhmftn's levensloop compleet beschreven. Heel uitvoerig werd aangetoond, hoe Léhmftn jaar voor jaar, door voortdurend dieper inleving, zucht tot assimilatie en zelf vernietiging zijn groot voorbeeld steeds meer ging gelijken. Er ontbrak nog hem maar één dingDe litteekens in 't ge zicht En zie, op een schoonen dag, toen Léhmftn den dag tevoren van 's morgens 6 tot 's avonds half 12 alle 32 de piano-sonaten had afgewerkt, keek hij in den spiegel halleluja, hij was pokdalig door auto-suggestie Dit artikel baarde ontzaglijk veel op zien. Een professor van de Yale-univer- siteit hield er een rede van een uur over, waarbij Léhman op de eerste rij zat toe te hooren. Aanstonds begon er een stormloop om biljetten de groote Carnegiehall was uitverkocht. Léhmftn overwon op iedere linie, moest zes toetjes geven en schreef iets in het album van 52 jonge Amëri- kaanschen. De pers was prachtig. De Websters triomfeerden, en de tegen-trust raakte grondijs. lntusschen duurde dat eerste succes slechts zoolang, tot iedereen de auto- gesuggereerde pokputjes door zijn tooneel- kijker gezien had en Smith, die den kunstenaar geen seconde uit het oog verloor, keek hem na menig welgeslaagd concert aan 't souper weemoedig aan, waarbij hij mompelde„Ja, als u een trick had. Het was in een stadje in Zuid-Carolina. De zaal was dicht bezet door een uitge lezen publiek. Juist wou Léhmftn met de Apassionata beginnen, toen hij merkte, dat het elastiekje, waarmee hij volgens een ongelukkige oude mode zijn das aan zijn boordeknoopje placht op te hangen, kapot was. Wat een blamage, als de bandelooze das midden onder de finale op de toetsen vloog! Nu merkte Léhmftn Steentnrkken in het hoog gebergte nnn b'nginhn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1931 | | pagina 11