I
No. 29 VRIJDAG 2 OCTOBER 1931 573
De contrabassen,
met de zware,.grom
mende stemmen.
Zij, die in 't Philhar-
monisch steeds de
eerste viool spelen.
Paukei
actie.
Rotterdam spoedig het eigen symphonie-
orkest.
De Engelscbman zegt in moeilijke
dagen Keep smiling (behoudt uw glimlach),
met eenige variatie zouden wij allen willen
toeroepen Houdt en waardeert uw goede
muziek, opdat we juist in deze onplezie
rige tijden niet ai te zeer versomberen.
Luidt het eenvoudige liedje, dat ieder
een begrijpt, niet als volgt
„Was muziek en zang
er niet,
't Leven had geen
waarde.
Kommer, zorgen en
verdriet
Speelden den baas op
aarde.
Maar nu God ons
dezen troost,
Dien schat heeft
gegeven,
Doet het vroolijk
lofgeschal
Steeds dien vijand
beven.
Daarom Leve het
Philharmonisch.
K. de H.
Hel kranige bestuur voor de lens. V.l.n.r. de heeren: W. de
Jong, commissaris; H. Brein, penningm.S. Gotlib, voorz.
J. Blok, secretaris en J. Takkenbos, 2e secretaris.
Damespraatje in de pauze.
Een verdienstelijk lid is
ook de heer A. Schweit
zer, talentvol componist.
De solo-altist,de heer J.War-
nars, toovert een muzikalen
droom uit zijn instrument.
sche en zelfs voor het Nederlandsche muziekleven
heeft weten te maken. Zeer zeker verdient het R.
Ph.O.,waarin louter ervaren beroepsmusici werken,
nog in veel ruimere mate de belangstelling van
alle Rotterdammers, opdat daardoor langzamer
hand in vervulling ga Groot-Rotterdam 'n eigen,
behoorlijk gesubsidieerd, stedelijk orkest".
Tot dusver de dirigent.
Dan besteeg hij weer zijn podium en direct
daarna is de Fransche componist Milhaud aan 't
woord, geïnterrumpeerd door de opmerkingen van
den leider, die soms zeer geestig zijn.
Bij tusschenpoozen klinkt het„Méér gevoel,
méér kleur lichter als 't u blieft 't zijn snikken,
niets dan snikken die groote trom lijkt wel een
meelzak toe dan, 't moet rinkelen 'k neem hel
in tempo", enz. enz.
De dirigent „slaat" daarbij dikwijls zéér na
drukkelijk, zoodat zijn geheele verschijning weg
duikt, hoog oprijst, wiegelt, vóór- of achterover
helt.
't Lijkt wel of de vonken energie om hem heen
spetteren en overspringen naar de orkestleden,
die doen wat hij wil. Dat is arbeid, harde arbeid van
leider en leden hier is toewijding, overgave, groot
en algeheel.
En hoe kunnen de stadgenooten deze moeiten
en inspanning, deze toewijding aan een der schoon
ste en verheffendste kunsten 't best beloonen en
waardeeren
Door trouw de zeer goede concerten te bezoeken
van het Philharmonisch Orkest, waar een program
wordt geboden „voor elk wat wils". Door het
Orkest te helpen en te steunen, op alle andere
wijzen, zoodat de wensch van Ed. Flipse en van
vele anderen waarheid moge worden:
en nieuwste opvattingen, werd 't ook meer
zakelijke besproken. We geven de meening
van den heer Flipse hier, in totaal, even
weer.
„Amsterdam, den Haag, Utrecht, Haar
lem en Groningen, ja zelfs Leeuwarden,
Arnhem en Maastricht," aldus de dirigent,
„hebben elk hun eigen stedelijk symphonie-
orkest, waarvan natuurlijk het muziekleven
in die steden buitengewoon profiteert.
Rotterdam, Nederlands eerste handels
stad, heeft géén eigen symphonie-orkest
of eigenlijk toch wél 1 Want Rotterdam
heeft zijn Rotterdamsch Philharmonisch
orkest", waarvan een onderdeel, het Harmo
nie-orkest, des zomers de pleinconcerten
verzorgt, en waarvan het eigenlijke orkest,
het symphonie-orkest, gedurende 't winter-
muziekseizoen de bekende tien populaire
Zaterdagmiddagconcerten geeft. Voor die
concerten geeft de gemeente R'dam een subsidie,
zoodat wij toch reeds in bescheiden termen kunnen
spreken van een stedelijk orkest. Prettig vinden
we het, dat het R. Ph. O. ook het vorig jaar weer
zulke aardige successen bij pers en publiek be
haalde. Herhaaldelijk is er op gewezen, van hoe
groot belang 't R. Ph. O. zich voor het R'dam-