554 VRIJDAG 6 NOVEMBER 1931 No. 23 i". Aan da "Yaatt U ^Katwijk Voor hij naar buiten ging om zijn plaats in te nemen, gaf Montinello een draadloos telegram bij den marconist af. Het luidde Vertrek om een uur met de „Zwaluw". Zorg mij te ontmoeten." Het telegram was geadresseerd aan iemand in Norfolk. De marconist vertelde den aanbieder, dat de „Zwaluw" Miami zou bereikt hebben, voordat iemand uit Norfolk daar kon arriveeren, behalve als hij zelf ook per vliegtuig reisde. Montinello antwoordde, dat de geadresseerde niet in Norfolk was, maar dat hij niet precies wist, waar hij zich op het oogenblik bevond. In elk geval zou hij het telegram echter in handen krijgen en waarschijnlijk zelfs op tijd. Wilcox monsterde zijn passagiers, terwijl zij langs de ladder de cabine binnengingen en zich neerzetten in de rieten stoelen. Hij zag toe, dat de bagage op de juiste wijze in het net aan de achterzijde werd gedeponeerd. Hij legde aanmerkelijk meer zorg voor zijn passagiers aan den dag dan een treinconduc teur of scheepskapitein een zenuwachtige of lastige reiziger in een trein of op zee kan zichzelf en anderen moeite of ongemak veroorzaken, maar door zijn gedrag zal geen boot of trein verongelukken. In de lucht is het echter anders verwarring in de cabine van een vliegtuig zou al de passagiers van hun plaats brengen en de machine onbestuurbaar maken door het verschuiven van den last. Hij was met zijn op kalme en vertrouwenwekkende manier gegeven aanwijzingen klaar, nog voor Towson en Montinello door het gangetje naast de zitplaats van den piloot naar de open plaats in Uen neus van de machine kropen een vertooning, die op ieders lachspieren werkte, zooals altijd, wan neer men iemand zich in allerlei fantastische bochten door een nauwe ruimte ziet kronkelen. Daarop namen de piloot en Harris, zijn mecanicien, hun plaatsen in. De helpers verwijderden de ladder en sloten de cabinedeur. De beide propellers werden aangezet, de motoren ronkten en de groote vogel was zijn tocht begon nen. De machine taxiede tweemaal het veld rond en maakte zich toen zoo ge leidelijk van den grond los, dat de aarde honderd voet beneden hen was, voor dat de meeste passagiers wisten, dat ze in de lucht waren. Het toestel zeilde hoog over de boomen, die de „Flamingo" hadden doen stranden en klom wel dra tot een hoogte van 2000 voet. Het was volmaakt vliegweer, toen de „Zwaluw" vertrok, maar voor zij halfweg Norfolk was, had Wilcox wolken te ontwijken. Daarna suisde de ma chine door een zware regenbui, die veel van de stuurmanskunst en de oplet tendheid van den piloot vergde, zoodat deze zich bepaald opgelucht voelde, toen hij het zonlicht weer moet ging. Towson, de hank-koerier, hield zijn tasch dicht naast zich Wilcox merkte op, dat Montinello er een enkelen keer naar keek en daarna zijn hoofd omdraai de en naar hem en Harris staarde. Hij ontveinsde zich niet, dat de aanwezig heid van dezen man hem een onbehaaglijk gevoel gaf. Alle anderen keken vol bewondering naar het wegglijdende landschap onder hen, maar Montinello schonk er geen aandacht aan. Hij scheen zich volkomen thuis te voelen in de lucht en als hij naar den horizon keek, was het alsof hij alleen maar de positie van het vliegtuig opnam op een route, die hij bijna even goed kende als de pi loot. Toen de machine de Virginia Capes bereikte, schitterden deze in den zonneschijn. Er woei een westenwind en van 2000 voet hoogte zagen de witte koppen er uit als geschilderde golven op een geschilderden oceaan het was nauwelijks waarneembaar dat zij bewogen. De Mailstoomers op de reede van Hampton zagen er uit als speelgoedscheepjes, door elkaar geworpen door een kinderhand. Wilcox liet zijn kaart langs de rol afloopen, om zich te orienteeren op het gedeelte land en water, waarboven hij zich bevond een auto op den straatweg langs de kust trachtte het tempo van het vliegtuig bij te houden, maar raakte al spoedig achter. Montinello gespte de leeren vliegjas los, die men hem geleend had op 't vliegveld als bescherming tegen weer en wind. Hij opende haar ver genoeg om een cigarettendoos uit den zak van zijn eigen jas te nemen. Wilcox was over tuigd, dat hij niet zou probeeren een sigaret op te steken bij een snelheid van 100 mijl per uur, terwijl de wind telkens over het voorscherm gierde, maar hij hield hem voor alle zekerheid toch goed in 't oog, want rooken was streng ver boden. De doos was leeg en Montinello maakte een beweging, alsof hij haar wilde weggooien. Bliksemsnel schoot Wilcox naar voren en gaf hem een tik op den schouder. De groote propellers zuigen alles uit de lucht voor hen naar zich toe en een sigarettendoos zou gemakkelijk een blad van een der lucht- schroeven kunnen verbrijzelen. Montinello maakte een verontschuldigend gebaar en stopte de doos weer in zij'n jas. Het groote vliegtuig vervolgde gestadig zijn koers naar het Zuiden de razend-draaiende propellers en de uitlaat maakten de menschen buiten de cabine half doof met hun voortdurend lawaai, terwijl de binnen-passagiers, beschermd tegen rumoer en wind, genoeglijk achterovergeleund zaten in hun comfortabele stoelen en genoten van de sensatie, op hun zeven gemakken

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1931 | | pagina 10