No. 34
VRIJDAG 22 JANUARI 1932
909
Op de verbrandingsplaats.
Vroumen dragen offeran
den op het hoofd, termijl
de mannen in oude krij-
gerscostuums zijn gekleed
en spiegelgevechten gaan
uitvoeren.
In 1633 keerden
de toenmalige Hol-
landsche kolonisten
zich al tegen deze
wreede plechtig
heid, zij maken
melding „dat ter
verbrandt soude
worden het doode
lichaem van een
groot Meester, en
de wel vijftigh le
vende vrouwen
daer mede." Zij
vonden dit zulk
„een schrickelijk
schouwspel, datter
niet een van hun
allen belust en was
om het selve te
gaan besien."
De Balineesche
bevolking kent vele
verhalen van vrou
wen, die er naar
haakten hun man
nen vrijwillig in
den dood te volgen
en verschillende
hiervan berusten
op waarheid. Met
ren met loopen van blik, waarin eenige steentjes, die
bij het aanleggen gestuwd werden, wat snelvuur moest
beduiden, voerden allerlei standen en bewegingen uit.
Een er van, met een kolossale scheur in zijn broek en
een blauwe bril op zijn neus, was aanvoerder en leidde,
gewapend met een enorme sabel deze uitvoering, terwijl
andere mannen spiegelgevechten ten beste gaven. Een
en ander scheen een overblijfsel te zijn uit den tijd van
de vorstenregeeringen.
Den volgenden dag heeft de mahisim-plechtigheid
plaats, welke hierin bestaat, dat de asch van het lijk
bijeen wordt gegaard, in een bootje wordt gebracht, dat
men daarna zoo ver mogelijk in zee duwt.
Een paar maanden later heeft dan het sluitingsteest
plaats, waarop de priester mededeelt, dat de goden de
ziel in ontferming hebben aangenomen.
Met een enkel woord moet hier nog melding wor
den gemaakt van de vroegere gewoonte om bij het
lijk van een man, één of meerdere vrouwen, levend, te
verbranden. Het schijnt dat in 1903 een dergelijk feit
zich voor het laatst heeft voorgedaan, zonder dat het
Nederlandsche bewind zulks kon beletten.
deze hierbij afgebeelde exclusieve serie
foto's nog kort geleden op Bali ge
nomen wordt wel bewezen, dat de
eeuwenoude plechtigheden nog trouw
worden gevierd door een belangrijk deel
der bevolking al krijgt men uit de
studies van de geleerden, die het eiland
bezochten, sterk den indruk dat het
een en ander niet bepaald als een trage
die opvat.
De verbrandingskist wordt
naar denbrandstapel gedragen.
De verbranding. Ook de madak en
de kist morden een prooi der vlammen.