t No. 35 VRIJDAG 29 JANUARI 1932 933 Pruchtnolle Chineescke vazen, meI nogel- en drakenfiguren beschilderd. andelabre door prof. Max I'.sser. uitvindingen, in 1713 de later wereldberoemde por- celeinfabriek vestigde. Er is een tijd geweest, waarin het verzamelen van porcelein een hartstocht was, evenals het ver zamelen van zeldzame tulpensoorten of schilderij en. Vorsten en adellijke personen besteedden groote bedragen vooral aan het bijeengaren van allerlei maar vooral van Chineesch porcelein. Ook heden nog geldt het bezit van fraai porcelein als een ui terlijk teeken van welstand en weelde der bezitters. Inderdaad zijn tal van deze producten, Ooster- sche zoowel als Westersche, ware kunstscheppingen, voortbrengselen van een hoog ontwikkeld vakman schap, welke steeds hun waarde zullen blijven hou den. Als bij weinig andere kunstwerken treden hier de persoonlijke bekwaamheid en het kunstgevoel aan den dag, triomfeerend over den regelmatigen, maar zielloozen arbeid der machine en van den loopenden band. Onder de handen van den potte- bakker, die nu, evenals voor tien eeuwen en langer geleden, nog aan zijn draaischijf staat, groeit zienderoogen uit den onaanzienlijken deegklomp het sierlijkste vaatwerk en neemt rhythmische vormen en zachte contouren aan. Aan de doode klei wordt leven ingeblazen. Zooals elke periode haar bepaalden stijl heeft in de verschillende takken van kunstnijverheid, zoo heeft ook de porcclein-industric haar stijl perioden gekend. Men bootst ook heden ten dage nog deze stijlen na, en maakt ook in onzen tijd nog Barok- Rococo- Empire- en Biedermeier producten. Maar het wezenlijkste en voor ons het meest sprekend zijn toch die voorwerpen, welke zich bij den huidigen stijlsmaak aan passen. Ze zijn eenvoudig van lijn, na tuurlijk, en spreken onmiddellijk aan, juist door deze eigenschappen. Rustige lijnen beheerschen den grondvorm, details zijn zonder overdrij ving in de totaal compositie opgenomen. De constructie is be rekend op doelmatig heid men bemerkt aan al deze voor werpen, dat ze met kunstzinnigen ernst en groote kennis van het materiaal ont worpen zijn, dat getracht is naar nieuw en naar echt. Een vergelijking tusschen oude en nieuwe plastiek doet onmiddellijk het groote verschil naar voren springen. Zie maar eens op onze foto's in de pop pige figuurtjes eener vorige eeuw De scherpe afbakening van het gelouterd vormgevoel van onzen tijd geeft aan het materiaal slechts die gestalte, die het zonder moeite bij het vervaardigingsproces kan aan nemen. Alles is ingesteld op de transparante oppervlakte van het porceleinglazuur en tracht voor alles het spel der glim lichten op deze spiegelende, gladde oppervlakte, artistiek verantwoord, en optisch juist, te bereiken. Wat geldt voorde luxe-voor werpen, die uitsluitend als sieraad bedoeld zijn, geldt ook voor het gebruiksporceiein. Reeds tal van onze dagelijksche gebruiksvoorwerpen bezitten in hooge mate zoowel stijl als doel-matig- heid. We kunnen niet beter wenschen, dan dat zulks ook in de toekomst het ernstige en doelbewuste stre ven der porceleinfabri- kanten moge blijven. Onze overigens zoo vermaterialiseerde tijd heeft aan werkelijk schoone dingen meer dan ooit b.'hoïfte. SCH Eetiige deelen uit het be roemde Zmanenseroies oun Kneu dier.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 5