HET LOTENFEEST
VRIJDAG 18 MAART 1932
„Eerste Victoria" Poerimkoningin van Jerusalem,
op het Hakkumkuni'-bal. De kroon op haar hoofd
is de Kumkurn (theepot) uit goud en zilver.
Oostersche Joden met den Sjoofaar of Schofar,
de joodse he bazuin, het Poerimfeest aankondigend.
De Jerusaletnsche jeugd op Poerimda
No. 42
populariteit kan geen andere
lsraëlietische feestdag wedijveren
met „Poerim", het „Lotenfeest",
het feest van pret en jool, het feest der
vreugde. Het gaat als 't ware „onder de
bedrijven door", zooals men dat wel eens
zegt. Men behoeft er z'n zaken niet om
te sluiten, het leven van allen dag gaat z'n
gang, maar dan in prettige, opgeruimde
feeststemming, met den daarbij behooren
den feestmaaltijd het Poerim-maal. De
historische oorsprong van het woord Poerim
ligt ver in den loop der eeuwen. Het stamt
uit den tijd, toen het Joodsche volk, niet
meer staatkundig zelfstandig, doch onder
worpen aan de Grieken, de Perzen uit
Perzië-Medië, behoefte had om zich zelfstan
dig te handhaven. In den burcht Susan
leefde toen een Judeeër, Mordochai gehee-
ten, die van hooge afkomst was. Deze kwam
in verzet tegen de dwangmaatregelen van
Haman, den vazal van den Perzischen
koning. En dit persoonlijke conflict tusschen
Haman en Mordochai groeit uit tot een
onverwachte bedreiging voor het geheele
volk van Israël. Haman, de geweldenaar,
stelt zich niet tevreden met Mordochai als
slachtoffer van zijn Perzischen trots en
overdreven koningsgezindheid. Hij verlangt het
leven van alle Joden in de honderdzevenentwintig
gewesten des konings. En zoowaar hij zal er
vrij over mogen beschikken. Bij loting wordt de
dag van de uitroeiing vastgesteld het zal zijn
de 14e Adar. En vandaar de naam Poerim, het
Perzische woord voor „lot".
Maar de toeleg mislukt Door toedoen van de
schoone Hadassah, 't pleegkind van Mordochai
die als koningin Esther leeft in het paleis van den
koning, wordt de pogrom door den koning her
roepen en de aanstoker hiertoe, Haman zelf, op
geknoopt.
Vanzelfsprekend heerschte hierover groote vreug
de onder de Joden, en werd deze redding feestelijk
gevierd, met echt Oostersche levendigheid.
De viering van het Poerimfeest is in overeen
stemming met de vorengeschetste gebeurtenissen
de dag tevoren is een Vastendag, de Vastendag
van Esther. Esther toch en de bedreigde Judeeërs
De dikste baby oan Jerusalem
iu haar Poerimkleedje
Koningin Esther'
zooals ze in den
gecostumeerden op
tocht door de stra
trok
heerlijking en glorie nagebootst. In het Noorden
is de veelal luidruchtige feestviering, iets als het
Carnaval der Zuidelijke landen, meer van de straat
naar de particuliere woningen of naar de Poerim-
bijeenkomsten en -bals verhuisd, zij het dan dat
dit niet precies geschiedt op den avond ervoor
of er na, want die worden thuis gevierd, maar op
een avond omstreeks dien
datum, die voor dit jaar
valt op den 22en Maart.
In Palestina echter en
met name te Jerusalem
viert men den Poerim-
dag nog op de oude, luid
ruchtig feestelijke manier.
Er worden gecostumeer-
de optochten gehouden
en Poerimdag is een halve
maskeradedag, waarop
jong en oud zich uitdos
sen in min of meer ge
slaagde historische kos
tuums. Onze correspon
dent maakte er vorig
jaar eenige aardige op
namen van, welke we hier
aan onze belangstellende
lezers voorleggen.
S. v. Z.
in Susan en overal hebben óók gevast, voordat
Esther den critieken gang naar den koning onder
nam. Des avonds begeeft men zich ter Synagoge,
waar de Rol van Esther voorgelezen wordt.
Het Poerimmaal, den volgenden dag, is een
feestelijk maal, dat in elk Joodsch gezin naar ver
mogen gevierd wordt. Er hoort ook wijn bij, ais
het kan, en er is een bijzonder Poerimgebak, de
Kiechelich, of door het harde bakken gekrulde
dunne koekjes. De armen moeten op Poerim extra
bedacht worden.
Natuurlijk leent een feest als Poerim zich tot
allerlei pret en jool. In de groote steden waren de
Jodenwijken vroeger vol van maskeradegrappen.
Verkleede Poerimgangers solden met de pop van
Haman, Mordochai en Esther werden in hun ver-
Een jonge Joodsche Strijder met schild en zwaard.