VRIJDAG 29 APRIL 1932 No. 48 Een neerboot die op het meer nan Skutari in Albanië De kolossale oeerbooten ruelke Duitschl den dienst tusschen beide oevers onderhoudt. binden, zijn mare zeekasteelen, zooals met Denemarken oer- Behaloe een heelen D-trein, van Dier-assige roagens, die ziet. Men kan zonder op eigen kracht naar binnen stoomt, slokt het gevaarte zijn coupé te nerla- ook zonder bezmaar nog een heele karavaan auto's op. ten van Berlijn naar Kopenhagen reizen. Het overzetveer is nu eenmaal een uitvinding, welker beteekenis, ondanks allen technischen voor uitgang, onmisbaar is gebleken. Echter is toch ook het overzetveer op zichzelf aan den zuiver technischen vooruitgang niet kunnen ontkomen, al was het een lange weg van het uit opgeblazen dierenhuiden of uit takkebossen samengestelde vlot van den neger, of het sim pele, platboomde vaartuig onzer kanalen en binnenwateren, tot de reusachtige, door stoom gedreven pontveren, waarmee heele kara vanen reizigers en de zwaarste voertuigen kunnen worden ver voerd, of zelfs, zooals bijvoorbeeld in 't eigen land te Enkhuizen, en te Warnemünde in Duitschland, een heele D-trein naar den overkant van het scheidende water kan worden getransporteerd. We vinden dit oudste verkeersmiddel over stroomen, rivieren en zee engten in allerlei vorm en grootte, en in de meest uiteenloopende typen over de geheele wereld verspreid. Men vindt ze in modern Veerpont op het Holtandsch Diep, nabij Moerdijk bij aoond. 'n Stemmingsooi beeld. doorkruisen, heeft haar primitief overhaaltje, het bekende pontje over het Rokin, welks veerman echter, ook al zou hij het willen - wat we van hem niet mogen veronderstellen, door de drukke klandizie niet eens tijd zou vinden om te slapen. En zoo kennen we nog verschillende andere, groote en kleine ste den en dorpen van ons lieve vaderland, die hun eigen permanente pont of pontje er op na houden, meestal omdat de menschen er een voudig niet van buiten kunnen, vaak uit eerbied voor een schoone, en zeker schilderachtige traditie. Want zie maar eens, dat je aan den anderen kant van de rivier komt, wanneer je niet zwemmen kunt, of dat het daar althans te koud voor is, en wanneer er in velden noch wegen een brug te bekennen is. Is dan een pontje, al is dat op 't oog nog zoo onbetrouwbaar en lek, of al is de veerman nog zoo'n stuursche, mopperige persoonlijkheid, een uitkomst of niet? Zegt u 't nou zelf. H'agenDeer III en IV van Rotterdam passeeren elkaar op de Maas. Amerika even goed als in de steppen van Azië en Mongolië. En, hetzij primitief of technisch volmaakt, toch hebben ze alle het bijzondere karakter van hun omgeving. Immers, ontegen zeglijk is het veer toch in eerste instantie door de landsbewoners gemaakt en voor het inheem- sche verkeer bedoeld. Het is dus wel interessant, om de groote ver scheidenheid van vormen en afmetingen, welke er in overzetveren bestaat, eens onderling te verge lijken, waarbij men dan veelal gelegenheid krijgt, een stukje volkskarakteristiek te leeren kennen. We reproduceeren daartoe op deze bladzijden een aantal wel zeer verscheiden typen, en al willen we natuurlijk geenszins aanspraak maken op vol ledigheid, toch meenen we, dat ze een aandachtige beschouwing overwaard zijn. J. S. VEERMAN. De Veerman naar de bekende schilderij nan Jacob Maris. G-_

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 5