VRIJDAG 29 APRIL 1932
No. 48
Een neerboot die op het meer nan Skutari in Albanië De kolossale oeerbooten ruelke Duitschl
den dienst tusschen beide oevers onderhoudt. binden, zijn mare zeekasteelen, zooals
met Denemarken oer- Behaloe een heelen D-trein, van Dier-assige roagens, die
ziet. Men kan zonder op eigen kracht naar binnen stoomt, slokt het gevaarte
zijn coupé te nerla- ook zonder bezmaar nog een heele karavaan auto's op.
ten van Berlijn naar
Kopenhagen reizen.
Het overzetveer is nu eenmaal een uitvinding,
welker beteekenis, ondanks allen technischen voor
uitgang, onmisbaar is gebleken. Echter is toch ook het overzetveer op
zichzelf aan den zuiver technischen vooruitgang niet kunnen ontkomen,
al was het een lange weg van het uit opgeblazen dierenhuiden of
uit takkebossen samengestelde vlot van den neger, of het sim
pele, platboomde vaartuig onzer kanalen en binnenwateren, tot de
reusachtige, door stoom gedreven pontveren, waarmee heele kara
vanen reizigers en de zwaarste voertuigen kunnen worden ver
voerd, of zelfs, zooals bijvoorbeeld in 't eigen land te Enkhuizen, en
te Warnemünde in Duitschland, een heele D-trein naar den overkant
van het scheidende water kan worden getransporteerd.
We vinden dit oudste verkeersmiddel over stroomen, rivieren en zee
engten in allerlei vorm en grootte, en in de meest uiteenloopende
typen over de geheele wereld verspreid. Men vindt ze in modern
Veerpont op het Holtandsch Diep, nabij Moerdijk bij aoond. 'n Stemmingsooi beeld.
doorkruisen, heeft haar primitief overhaaltje, het bekende pontje over
het Rokin, welks veerman echter, ook al zou hij het willen - wat we
van hem niet mogen veronderstellen, door de drukke klandizie niet eens
tijd zou vinden om te slapen.
En zoo kennen we nog verschillende andere, groote en kleine ste
den en dorpen van ons lieve vaderland, die hun eigen permanente
pont of pontje er op na houden, meestal omdat de menschen er een
voudig niet van buiten kunnen, vaak uit eerbied voor een schoone,
en zeker schilderachtige traditie. Want zie maar eens, dat je aan den
anderen kant van de rivier komt, wanneer je niet zwemmen kunt, of
dat het daar althans te koud voor is, en wanneer er in velden noch
wegen een brug te bekennen is. Is dan een pontje, al is dat op 't oog
nog zoo onbetrouwbaar en lek, of al is de veerman nog zoo'n stuursche,
mopperige persoonlijkheid, een uitkomst of niet? Zegt u 't nou zelf.
H'agenDeer III en IV van Rotterdam
passeeren elkaar op de Maas.
Amerika even goed als in de steppen van Azië
en Mongolië. En, hetzij primitief of technisch
volmaakt, toch hebben ze alle het bijzondere
karakter van hun omgeving. Immers, ontegen
zeglijk is het veer toch in eerste instantie door
de landsbewoners gemaakt en voor het inheem-
sche verkeer bedoeld.
Het is dus wel interessant, om de groote ver
scheidenheid van vormen en afmetingen, welke er
in overzetveren bestaat, eens onderling te verge
lijken, waarbij men dan veelal gelegenheid krijgt,
een stukje volkskarakteristiek te leeren kennen.
We reproduceeren daartoe op deze bladzijden
een aantal wel zeer verscheiden typen, en al willen
we natuurlijk geenszins aanspraak maken op vol
ledigheid, toch meenen we, dat ze een aandachtige
beschouwing overwaard zijn. J. S. VEERMAN.
De Veerman naar de bekende schilderij nan Jacob Maris.
G-_