1
IP
1426 VRIJDAG 13 MEI 1932
No. 50
Tailleurs en ensembles
voor den zomer.
Dij alle verscheidenheid der nieuwe modes is ït
een algemeen streven naar de eenheid van 'n ge
heel. Men kan 'n kanariegelen mantel dragen bij
'n blauwe japon -een zeer gewilde kleurtn-com-
binatie maar dan moet er een das wezen, of een
hoed, of liefst beide, waarin deze kleuren allebei
voorkomen. Men kan 'n kort beige manteltje dra
gen op een blauwe japon dan moeten manchet
ten, kraag en revers echter weer blauw wezen. Men
kan ook met minder volstaan, met blauwe knoopen
en 'n blauwe ceintuur, bijvoorbeeld, maar in elk
geval moet het bijeenbehooren van het geheel
tot uitdrukking komen, en het spreekt wel
vanzelf dat ook de hoed bij dit ensemble niet
uit den toon mag vallen. Bij 'n bont ge-
streepte of genopte japon wordt een effen
mantel gedragen, waarvan de kleur in de ja-
ponstof wordt teruggevonden.
Naast de tailleurs zijn er nu tal van elegante jj
zomer-ensembles. Bijvoorbeeld bij 'n effen hoog
opgeknipten rok een blouse met wijde lange ballon
mouwen daar over heen 'n bolero met half lange
mouwen in effen stof, van voren schuin dicht ge
knoopt in opgaande lijn. De bolero valt even over
den rug en vertoont van de helkleurige gcïmpri-
meerde blouse enkel het vest en de wijde onder
inouwen.
Bij weer 'n ander ensemble is de bolero zóó kort,
dat tusschcn rok en bolero rondom
een stuk van de genopte blouse te
zien komt.
Dan is er nog de bolero zonder
mouwen, die ook van voren een groot
Trois-pièces nan /.marl crêpe
ik' chine met mille blouse.
stuk van de blouse te zien geeft. Heel nieuw
is ook de lange mantel zonder mouwen bij een
japon van afstekende kleur een beige mantel,
bijvoorbeeld, bij 'n roode japon. Zulk een man
tel wordt in de taille met 'n paar knoopen ge
sloten. De wijd omgeslagen revers vertoonen een
stuk van de roode taille, terwijl in den rok een roo
de baan tusschen de beige voorpanden van den
mantel uitkijkt. Roode knoopen stempelen den
mantel tot één geheel met de japon.
Jongedames-anondjapon nan mil man/ui-
set te met borduursel nan wille pareltjes.
In Parijs werden verder ensembles ontworpen
van drie japonnen bij één langen mantel.
Bijvoorbeeld een blauwe mantel, waarbij een
zwarte japon met blauw bovenstuk, een japon van
blauw en wit imprimé met witte garneering en
een effen blauwe japon met witte garneering.
Zoo zijn er ensembles in verschillende kleuren,
en wie dus modieus gekleed wil gaan, bepale zich
bij het kiezen van haar garderobe tot een en de
zelfde kleur of tot een of andere harmonieuze kleu-
ren-combinatie.
Bont wordt tegenwoordig den geheelen zomer
door, zij het ook in bescheiden mate, gedragen.
Paillette lanceert nu in de plaats daarvan een
vlechtwerk, zooals dat bij den avondmantel van
onze foto. Deze elegante mantel van soepel rood
satijn wordt gedragen over een witte avondjapon
van peau d'ange. De gevlochten reepen zijden ver
vangen bij de pelerine 'n bontrand.
Wit is vooral voor jonge meisjes nog steeds een
gewilde kleur. Van een heel bizondere charme is
dan ook het model van Maggy Rouff van onze
tweede afbeelding. Dit avondtoilet van witte mar
quisette is geborduurd met kleine witte pareltjes.
De ceintuur is samengesteld uit kleine bloemen
en fluweelen lint.
Onze derde afbeelding, een model van Paul Poi-
rèt, vertoont een trois pièces van zwart crêpe de
chine. De bolero is gegarneerd met applicaties en
borduursel. Een gedrapeerde ceintuur omsluit de
witte blouse. PAULA DEROSE.
Roode aoondmantel met gariwering nart zijden
vlechtwerk in de plaats van bont bij een witte japon.