1 IP 1426 VRIJDAG 13 MEI 1932 No. 50 Tailleurs en ensembles voor den zomer. Dij alle verscheidenheid der nieuwe modes is ït een algemeen streven naar de eenheid van 'n ge heel. Men kan 'n kanariegelen mantel dragen bij 'n blauwe japon -een zeer gewilde kleurtn-com- binatie maar dan moet er een das wezen, of een hoed, of liefst beide, waarin deze kleuren allebei voorkomen. Men kan 'n kort beige manteltje dra gen op een blauwe japon dan moeten manchet ten, kraag en revers echter weer blauw wezen. Men kan ook met minder volstaan, met blauwe knoopen en 'n blauwe ceintuur, bijvoorbeeld, maar in elk geval moet het bijeenbehooren van het geheel tot uitdrukking komen, en het spreekt wel vanzelf dat ook de hoed bij dit ensemble niet uit den toon mag vallen. Bij 'n bont ge- streepte of genopte japon wordt een effen mantel gedragen, waarvan de kleur in de ja- ponstof wordt teruggevonden. Naast de tailleurs zijn er nu tal van elegante jj zomer-ensembles. Bijvoorbeeld bij 'n effen hoog opgeknipten rok een blouse met wijde lange ballon mouwen daar over heen 'n bolero met half lange mouwen in effen stof, van voren schuin dicht ge knoopt in opgaande lijn. De bolero valt even over den rug en vertoont van de helkleurige gcïmpri- meerde blouse enkel het vest en de wijde onder inouwen. Bij weer 'n ander ensemble is de bolero zóó kort, dat tusschcn rok en bolero rondom een stuk van de genopte blouse te zien komt. Dan is er nog de bolero zonder mouwen, die ook van voren een groot Trois-pièces nan /.marl crêpe ik' chine met mille blouse. stuk van de blouse te zien geeft. Heel nieuw is ook de lange mantel zonder mouwen bij een japon van afstekende kleur een beige mantel, bijvoorbeeld, bij 'n roode japon. Zulk een man tel wordt in de taille met 'n paar knoopen ge sloten. De wijd omgeslagen revers vertoonen een stuk van de roode taille, terwijl in den rok een roo de baan tusschen de beige voorpanden van den mantel uitkijkt. Roode knoopen stempelen den mantel tot één geheel met de japon. Jongedames-anondjapon nan mil man/ui- set te met borduursel nan wille pareltjes. In Parijs werden verder ensembles ontworpen van drie japonnen bij één langen mantel. Bijvoorbeeld een blauwe mantel, waarbij een zwarte japon met blauw bovenstuk, een japon van blauw en wit imprimé met witte garneering en een effen blauwe japon met witte garneering. Zoo zijn er ensembles in verschillende kleuren, en wie dus modieus gekleed wil gaan, bepale zich bij het kiezen van haar garderobe tot een en de zelfde kleur of tot een of andere harmonieuze kleu- ren-combinatie. Bont wordt tegenwoordig den geheelen zomer door, zij het ook in bescheiden mate, gedragen. Paillette lanceert nu in de plaats daarvan een vlechtwerk, zooals dat bij den avondmantel van onze foto. Deze elegante mantel van soepel rood satijn wordt gedragen over een witte avondjapon van peau d'ange. De gevlochten reepen zijden ver vangen bij de pelerine 'n bontrand. Wit is vooral voor jonge meisjes nog steeds een gewilde kleur. Van een heel bizondere charme is dan ook het model van Maggy Rouff van onze tweede afbeelding. Dit avondtoilet van witte mar quisette is geborduurd met kleine witte pareltjes. De ceintuur is samengesteld uit kleine bloemen en fluweelen lint. Onze derde afbeelding, een model van Paul Poi- rèt, vertoont een trois pièces van zwart crêpe de chine. De bolero is gegarneerd met applicaties en borduursel. Een gedrapeerde ceintuur omsluit de witte blouse. PAULA DEROSE. Roode aoondmantel met gariwering nart zijden vlechtwerk in de plaats van bont bij een witte japon.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 18