1444 VRIJDAG 20 MEI 1932 No. 51 De huwe- lijksbemid delaar vertelt den toekom - stigen echtgenoot van alle voortreffelijke hoedanigheden van zijn aanstaande vrouw. eerste samenkomst tus- schen de jongelui, arran geert. Bij deze plech tigheid, welke in het huis van den bemiddelaar, die voor al zijn diensten natuurlijk wordt beloond, plaats vindt, worden eeni- ge symbolische geschen ken gewisseld, o.a. ge braden visch, welke een hoofdbestanddeel van het Japansch volksvoedsel uitmaakt, en waarmede wordt beduid, dat het dagelijksch brood aan den toekomstigen huiselijken haard niet zal ontbreken. Theo retisch kan na deze ontmoeting het jonge meisje nog weigeren met den voor haar bestemden uitver korene te huwen maar practisch komt dit niet voor. De oorzaak hiervan is weer gelegen in het feit, dat gehoorzaamheid aan de ouders een der eerste verplichtingen is, welke het kind in Japan heeft te vervullen, een deugd, welke zeer diep in het volk heeft wortel geschoten. Nadat een gelukkige dag op den kalender is uit- Het bruiloftsmaal, waarbij de stemming nooit luidruchtig, maar altijd ingetogen is. Hij is korter geleden, dan de meesten onzer vermoeden, die tijd, dat het land van de Rijzende Zon totaal ontoeganke lijk was voor Westersche invloeden en beschaving. En de Von Siebold-herdenking, welke thans ten onzent plaats vindt, als hulde aan den Nederlander, die er in slaag de een van de eersten te zijn, die contact kreeg met het in zoovele opzichten voor- treffelijke Japansche volk, brengt ons op- s nieuw de moeilijkheden in herinnering, f waarmede het openstooten van de lang I gesloten havenpoorten gepaard ging. Thans I echter heeft Japan zich in tal van opzichten met het Westen en zijn gewoonten ver- I trouwd gemaakt. Japan is een der sterkste naties van I dezen tijd, en dat het den strijd niet schuwt 1 hebben èn de Russisch-Japansche oorlog I van 1905 en de jongste gebeurtenissen in f China en Mandsjoerije wel duidelijk be- I wezen. De ontwikkelde Japanners studeeren èn I aan hun eigen uitstekende universiteiten èn I aan de hoogescholcn in Londen, Parijs en Berlijn, en zoo kan het niet anders of de S Westersche invloedssfeer wordt met den dag I uitgebreider. In tal van opzichten is het dan i ook duidelijk merkbaar, dat de vaderland- I sche tradities slijten en in onbruik raken. I Maar hoe zeer deze eeuwenoude instellingen I op het oogenblik ook mogen wankelen, I zeer weinig verandering is er nog te be- I speuren in een der belangrijkste instellingen, I welke aantoonen of een natie gezond of zwak I is nl. het huwelijk. Japan mag zich nog zoo moderniseeren, I de gewoonten bij het totstandkomen van 0 een huwelijk bleven tot nu toe onveran- 1 derd en onaangetast. Het is onze bedoeling H niet om het Japansche huwelijk hier te stellen tegenover het Westersche. Wij willen alleen een en ander over het eerste vertellen, opdat de lezer eenig vergelijkingsmateriaal zou bezitten en dan zelf zijn conclusies kan trekken. Voorop zij dan gesteld, dat het huwelijk in Ja pan niet is, wat het bij ons toch altijd is althans behoort te zijn een zaak, die tusschen twee men- schen moet worden beslist. Het huwelijk in Japan is een familiekwestie. Het is een zeldzaamheid als de toekomstige bruid of bruidegom zelf haar of zijn keus bepaalt. Het is de familie van een der partijen, die naar een passende (n) levensgezel (lin) uitziet. Heeft men een goede, passende partij gevonden dan geeft men de totstandkoming van het huwelijk in handen van een bemiddelaar, die een „mi-si", d. i. een

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 4