No. 51 VRIJDAG 20 MEI 1932 1445
ringen.
Hierna vindt een zelfde plechtigheid plaats in het
gezocht, gaat men bruiloft houden. Bij dit feest
betreedt de bruid de woning van haar toekomsti-
gen echtgenoot, terwijl zij in het wit is gekleed.
Wit is in Japan de rouwkleur en met dit rouw
kleed wordt uitdrukking gegeven aan de droefheid
van de bruid, die nu voor haar familie „gestorven"
is en nog slechts als lijk haar nieuwe woning zal
verlaten.
De voornaamste ceremonie bij de huwelijks
plechtigheid is het „San-san-ku-do", hetgeen be-
teekent„drie, drie, negen maal",
Bruid en bruidegom drinken driemaal te zamen
uit drie roode schalen met sake (een soort wijn).
De vrouw drinkt het eerst, want zij wordt nog be
schouwd als gast in het huis van haar man. Dit
drinken kan ongeveer in beteekenis worden gelijk
gesteld met de bij ons gebruikelijke wisseling der
Modern Japansch bruidspaar. De bruidsmeisjes zijn
echter nog in nationale kleederdracht gestoken.
Een Japansche, gedeeltelijk gemoderniseerde bruiloft. De bruidegom is
in Westersche kleedij. de bruid draagt het witte kleed, (zie artikel)
De eerste ontmoeting tusschen de gelief
denwaarbij geschenken worden gewisseld
stemming zijn de schoonouders niet immer
even gemakkelijk van natuur.
Geen vrouw heeft het hoogtepunt van haar hu
welijk bereikt, voor zij haar man een zoon geschon
ken heeft. Als dit geluk uitblijft, moet zij toestem
men in de adoptie van een erfgenaam, die het hoofd
der familie kan opvolgen, of zelfs, dat een zoon
wordt verkregen buiten haar om. De gelukkigste
oogenblikken in het vrouwenleven zijn dan ook die,
wanneer zij glimlacht na de geboorte van een zoon,
en als zij glimlacht, wanneer zij hem ten strijde
ziet trekken voor het vaderland. Maar intusschen
mag zij nooit vergeten, dat haar heer voor alles gaat.
Algemeen wordt erkend, dat het succes van een man
evenzeer van zijn vrouw afhangt als van hemzelf; als
beste aphorisme over ideale vrouwelijkheid werd
door 'n blad, na prijsvraag, dit gekozen „Een goede
vrouw legt het fundament voor een standbeeld."
bruidsvertrek, maar nu
drinkt de jonge echtge
noot het eerst, waarmede
wordt te kennen gegeven,
dat hij zich voortaan als
„nummer een" in huis
beschouwt. In Japan is
dit gedurende het huwe
lijk minder een illusie,
dan in het Westen.
Van nu af begint de
Japansche vrouw haar
huwelijksleven, dat zeker
niet gemakkelijk is. Want
behalve dat de Japan
sche echtgenoot zijn gade
hard laat werken, wonen
zijn ouders gewoonlijk
bij hem in. En ook in Ja
pan en dat is tenminste
een punt van overeen-