No. 51 VRIJDAG 20 MEI 1932 1445 ringen. Hierna vindt een zelfde plechtigheid plaats in het gezocht, gaat men bruiloft houden. Bij dit feest betreedt de bruid de woning van haar toekomsti- gen echtgenoot, terwijl zij in het wit is gekleed. Wit is in Japan de rouwkleur en met dit rouw kleed wordt uitdrukking gegeven aan de droefheid van de bruid, die nu voor haar familie „gestorven" is en nog slechts als lijk haar nieuwe woning zal verlaten. De voornaamste ceremonie bij de huwelijks plechtigheid is het „San-san-ku-do", hetgeen be- teekent„drie, drie, negen maal", Bruid en bruidegom drinken driemaal te zamen uit drie roode schalen met sake (een soort wijn). De vrouw drinkt het eerst, want zij wordt nog be schouwd als gast in het huis van haar man. Dit drinken kan ongeveer in beteekenis worden gelijk gesteld met de bij ons gebruikelijke wisseling der Modern Japansch bruidspaar. De bruidsmeisjes zijn echter nog in nationale kleederdracht gestoken. Een Japansche, gedeeltelijk gemoderniseerde bruiloft. De bruidegom is in Westersche kleedij. de bruid draagt het witte kleed, (zie artikel) De eerste ontmoeting tusschen de gelief denwaarbij geschenken worden gewisseld stemming zijn de schoonouders niet immer even gemakkelijk van natuur. Geen vrouw heeft het hoogtepunt van haar hu welijk bereikt, voor zij haar man een zoon geschon ken heeft. Als dit geluk uitblijft, moet zij toestem men in de adoptie van een erfgenaam, die het hoofd der familie kan opvolgen, of zelfs, dat een zoon wordt verkregen buiten haar om. De gelukkigste oogenblikken in het vrouwenleven zijn dan ook die, wanneer zij glimlacht na de geboorte van een zoon, en als zij glimlacht, wanneer zij hem ten strijde ziet trekken voor het vaderland. Maar intusschen mag zij nooit vergeten, dat haar heer voor alles gaat. Algemeen wordt erkend, dat het succes van een man evenzeer van zijn vrouw afhangt als van hemzelf; als beste aphorisme over ideale vrouwelijkheid werd door 'n blad, na prijsvraag, dit gekozen „Een goede vrouw legt het fundament voor een standbeeld." bruidsvertrek, maar nu drinkt de jonge echtge noot het eerst, waarmede wordt te kennen gegeven, dat hij zich voortaan als „nummer een" in huis beschouwt. In Japan is dit gedurende het huwe lijk minder een illusie, dan in het Westen. Van nu af begint de Japansche vrouw haar huwelijksleven, dat zeker niet gemakkelijk is. Want behalve dat de Japan sche echtgenoot zijn gade hard laat werken, wonen zijn ouders gewoonlijk bij hem in. En ook in Ja pan en dat is tenminste een punt van overeen-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 5