1 No. 2 VRIJDAG 10 JUNI 1932 37 IN SIBERIË kwam. Maar het is wel zeker, dat de wets bepaling niet overal wordt opgevolgd, hetgeen ook niet behoeft te verwonderen, daar vele families behooren tot zwervende nomadenstammen, op welke nauwelijks eenige controle mogelijk is. Zoo kan men er zeker van zijn, dat in verafgelegen dor- pen of hutten een boer zijn dochter nog „van de hand doet" voor een pak tabak of een hoeveelheid wodka. Ondanks de taaiheid der voorvaderlijke zeden dringen, gelijk gezegd, de wetten langzaam door en steeds kleiner wordt het aantal dergenen, die buiten hun bereik weten te blijven. Het contact met de overige wereld wordt nau wer. De reizende journalist Lubinski verhaalt, dal hij er niet op had durven rekenen, de vrouwen der Kirgiezen te zien te krijgen. Maar het tegendeel ge beurde. In de dorpen kwamen de vrouwen en mcis- I 'ri Beauty der Siberische steppen. Aldus houdt een Chakassen-priesteres haar vlechten hij elkaar. jes nieuwsgierig uit de leemen hutten te voorschijn, bekeken met verwondering zijn fotografietoestel en snoepten van de bonbons, die hij haar presenteerde. Wel een bewijs, dat het bekende gezegde „de Kirgies verbergt het aangezicht van zijn vrouw voor den vreemdeling" aan het verouderen is. In het aangrenzende gebied der Oiroten, die op den rand van Mongolië wonen, trof de reiziger reeds een heele generatie aan van jonge meisjes, die zich de Westersche ideeën hadden eigen gemaakt, de landsdracht hadden afgelegd en vervangen door blouse en rok, die hun pekzwart haar hadden afge sneden en een opleiding ontvingen voor onderwijzeres. En toch waren haar moe ders nog als koopwaar aan den man ge bracht, en kwam het voor,dat een meisje van drie maanden reeds als bruid ver- De naaimachine in de Siberische step pen een rijkdom poor iedere familie. kocht werd,om zoodoende eerst zeventien jaar lang in het huis van haar schoonouders een harden diensttijd te hebben, waarin zij, naar onze begrip pen, als slavin werd behandeld. Een zeer merkwaardige ontdekking deed deze journalist bij de Chakassers, die langs de oevers van de machtige Jenissei-rivier wonen. Bij hen is de vrouw weinig meer dan een slavin, en bij het huwelijk wordt zij door haar ouders eenvoudig weg aan den meestbiedenden jonkman verkocht. Toch kwam het voor, dat zulk een vrouw een geheel dorp, ja een geheele streek beheerschte, daar zij soms de rol vervulde van, het klinkt een beetje dwaas, „medicijnman". Wanneer nl. zulk een wonderdok ter sterft zonder zonen na te laten, gelooft men, dat zijn „krachten" op zijn dochter overgaan. Deze wordt dan een soort priesteres van haar stam. Maar ook hier doet de invloed van den nieuwen tijd zich gelden en het zal niet lang meer duren, of deze vrou wen zijn uit haar bij uitzondering bevoorrech te positie gestooten. Deze priesteressen, gelijk zij nog worden aangetroffen, dragen een bijzonder kleed, dat haar hoogen rang aanduidt. De haren dalen in twee zware vlechten naar beneden en wor den samengebonden door een.... veiligheids speld. Zoo bleek Europa hier te zijn doorgedrongen. En wanneer men in de gelegenheid is de markten in de Siberische hoofdsteden te bezoeken, dan be merkt men alras, dat de vrouwen bijzonder oog hebben voor die koopwaren, welke ook de Euro- pecschc huisvrouw onontbeerlijk acht. Ook het Chgkas ser-meisje heeft tegenwoordig hnnr afspraakje". Chakassen baby.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 5