een iaar ind- rekt. No. 4 VRTJDAG 24 JUNI 1932 107 dert dien in alle circussen der wereld optredend. Ook de drie zoons van Tom Belling hebben de creatie van hun vader overgenomen, in verschil lende deelen der wereld spelen zij hun August de Domme. Een onsterfelijke figuur in de manége. De komische momenten ontbreken niet in deze bonte wereld. Dr. Kober vertelt er een in zijn boek je „Die Grosze Nummer." In 1916 sprak in de Friedrichstrasse een onbeschaamd heerschap een elegante dame aan. Een oogenblik later had de mijnheer zoo'n geweldigen oorvijg te pakken, dat hij dwars over de straat door de ruiten van een café tolde, midden tusschen de bezoekers! Later bleek dat het heerschap de pech had ge had, een artiste aan te spreken, die op de affiches vermeld stond als Katharina de Groote, 'n „kracht nummer." Haar specialiteit was, stalen kogels van 40 a 50 pond vijf of zes meter om hoog te gooien,om ze daarna op den rug op te vangen Tenslotte en misschien is deze mededeeling fnui kend voor het waas van romantiek dat rond het circus hangt de meeste artisten hebben als ideaal het verlangen zóóveel te sparen, dat zij zich, bij het einde van hun carrière, als rentenie rende burgers in het ge wone leven kunnen te rugtrekken. Verscheidene van hen wonen in een artistenwijk, die een voorstad van Berlijn is, als rustige gezeten bur gers in kleine villa's. In de buurt daarvan kunt li op mooie dagen de eens wereldvermaarde nummers zien visschen. schijnlijk de oudste artistenfamiliezij zijn de eenigen wier geschiedenis tot in de zestiende eeuw te volgen is. Nieuwe namen komen er zelden bij het circus blijft beheerscht door enkele families. Alleen Busch en Sarrasani zijn uit de burgerlijke maatschappij gedeserteerd naar de manége. Geen circus of het heeft zijn August de Domme, den man, die de meeste klappen krijgt maar die ook niet zelden een van de hoogste gages in casseert geen circus kan compleet zijn zonder zijn dwaze verschijning. Tóch is deze figuur nog niet zoo oud als menigeen vermoeden zal. Hij dateert eerst van 1869, toen hij, tijdens een ver tooning van het circus Renz te Berlijn, door toeval geboren werd. De clown Tom Belling was door directeur Renz voor een paar weken geschorst omdat zijn num mer „gevallen" was. Kniezen lag niet in den aard van Tom, en dus amuseerde hij de andere artis ten, die zich in de kamer bevonden, door allerlei malle streken uit te halen. Op een gegeven mo ment zette hij een oude, gekreukte pruik achterste voren op, knoopte een uniformjas scheef dicht en zag er toen zoo bespottelijk uit, dat de artisten in lachen uitbarstten. „Ik geef je 'n paar glazen bier als je zoo naar be neden durft te gaan, tot in de gang voor de manége," riep er een „laat de lui beneden ook eens lachen." „Top," stemde Belling direct toe. „Voor een paar glazen bier." Het toegetakelde ventje ging naar beneden tot vlak vóór het gordijn van de manége, waar zijn verschijning de hilariteit der wachtende artisten opwekte. Ongerust dat zijn patroon hem zou ver rassen wilde hij juist voorzichtig weer wegsluipen, toen Renz om den hoek verscheen. Ontsteld keek Tom Belling den gevreesden directeur aan, waarbij zijn onschuldig gezicht zijn verschijning nog idioter teur, die het gordijn terugsloeg. Daardoor werd Belling zichtbaar voor het publiek, en kon niet meer terug. Half geduwd struikelde hij de manége binnen, waar het publiek, dat een nieuw num mer meende te zien, de geschrokken belachelijke verschijning met daverend applaus ontving. Plot seling schreeuwde een enthousiasteling van den 't Zwakke geslacht S, r ,-Vm maakte. Maar deze begon te lachen. „Kolossaal, dat is een pracht typeriep hij. „Vooruit, de manége in Wat sta je nog te zeuren? D'r in 1" De onthutste Belling werd voortgeduwd door den direc- engclenbak: „Au- just Hernieuwd gelach en „Au- justAujust brulde de heele engelenbak nu. Woedend keek Belling naar boven „dat hoorde er bij," dachten de bezoekers, nieuw gebrul, en woedend rende Belling de manége uit, het geen ook weer bij valsbetuigingen uitlokte. Achter de coulissen werd hij door 'n lachenden directeur ontvangen. „Puik, prachtig," zei deze. „Dat doe je na de pauze nog eens. Je had me wel eens eerder kunnen ver tellen dat je die scène had gemaakt. Ik hef de schorsing op. Je contract wordt verlengd." Zoo ontstond de August-de-Domme-figuur, se- Een foto, die een indruk geeft pan het voor ons nogal griezelige werk van een dierentemmer midden tusschen de leeuwen, en bij een der die ren het mondje openhouden of het een poes is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 11