een
iaar
ind-
rekt.
No. 4 VRTJDAG 24 JUNI 1932 107
dert dien in alle circussen der wereld optredend.
Ook de drie zoons van Tom Belling hebben de
creatie van hun vader overgenomen, in verschil
lende deelen der wereld spelen zij hun August de
Domme. Een onsterfelijke figuur in de manége.
De komische momenten ontbreken niet in deze
bonte wereld. Dr. Kober vertelt er een in zijn boek
je „Die Grosze Nummer." In 1916 sprak in de
Friedrichstrasse een onbeschaamd heerschap een
elegante dame aan. Een oogenblik later had de
mijnheer zoo'n geweldigen oorvijg te pakken,
dat hij dwars over de straat door de ruiten van
een café tolde, midden tusschen de bezoekers!
Later bleek dat het heerschap de pech had ge
had, een artiste aan te spreken, die op de affiches
vermeld stond als Katharina de Groote, 'n „kracht
nummer." Haar
specialiteit was,
stalen kogels van
40 a 50 pond vijf
of zes meter om
hoog te gooien,om
ze daarna op den
rug op te vangen
Tenslotte en
misschien is deze
mededeeling fnui
kend voor het
waas van
romantiek
dat rond
het circus
hangt
de meeste
artisten
hebben
als ideaal het verlangen
zóóveel te sparen, dat zij
zich, bij het einde van
hun carrière, als rentenie
rende burgers in het ge
wone leven kunnen te
rugtrekken. Verscheidene
van hen wonen in een
artistenwijk, die een
voorstad van Berlijn is,
als rustige gezeten bur
gers in kleine villa's. In
de buurt daarvan kunt
li op mooie dagen de
eens wereldvermaarde
nummers zien visschen.
schijnlijk de oudste artistenfamiliezij zijn de
eenigen wier geschiedenis tot in de zestiende eeuw
te volgen is. Nieuwe namen komen er zelden bij
het circus blijft beheerscht door enkele families.
Alleen Busch en Sarrasani zijn uit de burgerlijke
maatschappij gedeserteerd naar de manége.
Geen circus of het heeft zijn August de Domme,
den man, die de meeste klappen krijgt maar
die ook niet zelden een van de hoogste gages in
casseert geen circus kan compleet zijn zonder
zijn dwaze verschijning. Tóch is deze figuur nog
niet zoo oud als menigeen vermoeden zal. Hij
dateert eerst van 1869, toen hij, tijdens een ver
tooning van het circus Renz te Berlijn, door toeval
geboren werd.
De clown Tom Belling was door directeur Renz
voor een paar weken geschorst omdat zijn num
mer „gevallen" was. Kniezen lag niet in den aard
van Tom, en dus amuseerde hij de andere artis
ten, die zich in de kamer bevonden, door allerlei
malle streken uit te halen. Op een gegeven mo
ment zette hij een oude, gekreukte pruik achterste
voren op, knoopte een uniformjas scheef dicht
en zag er toen zoo bespottelijk uit, dat de artisten
in lachen uitbarstten.
„Ik geef je 'n paar glazen bier als je zoo naar be
neden durft te gaan, tot in de gang voor de manége,"
riep er een „laat de lui beneden ook eens lachen."
„Top," stemde Belling direct toe. „Voor een
paar glazen bier."
Het toegetakelde ventje ging naar beneden tot
vlak vóór het gordijn van de manége, waar zijn
verschijning de hilariteit der wachtende artisten
opwekte. Ongerust dat zijn patroon hem zou ver
rassen wilde hij juist voorzichtig weer wegsluipen,
toen Renz om den hoek verscheen. Ontsteld keek
Tom Belling den gevreesden directeur aan, waarbij
zijn onschuldig gezicht zijn verschijning nog idioter
teur, die het gordijn terugsloeg. Daardoor werd
Belling zichtbaar voor het publiek, en kon niet
meer terug. Half geduwd struikelde hij de manége
binnen, waar het publiek, dat een nieuw num
mer meende te zien, de geschrokken belachelijke
verschijning met daverend applaus ontving. Plot
seling schreeuwde een enthousiasteling van den
't Zwakke geslacht
S,
r ,-Vm
maakte. Maar deze begon te
lachen. „Kolossaal, dat is
een pracht typeriep hij.
„Vooruit, de manége in Wat
sta je nog te zeuren? D'r in 1"
De onthutste Belling werd
voortgeduwd door den direc-
engclenbak: „Au-
just Hernieuwd
gelach en „Au-
justAujust
brulde de heele
engelenbak nu.
Woedend keek
Belling naar boven
„dat hoorde er
bij," dachten de
bezoekers, nieuw
gebrul, en woedend
rende Belling de
manége uit, het
geen ook weer bij
valsbetuigingen uitlokte. Achter de coulissen werd
hij door 'n lachenden directeur ontvangen. „Puik,
prachtig," zei deze. „Dat doe je na de pauze nog
eens. Je had me wel eens eerder kunnen ver
tellen dat je die scène had gemaakt. Ik hef de
schorsing op. Je contract wordt verlengd."
Zoo ontstond de August-de-Domme-figuur, se-
Een foto, die een indruk geeft pan het voor ons
nogal griezelige werk van een dierentemmer
midden tusschen de leeuwen, en bij een der die
ren het mondje openhouden of het een poes is.