OTA ARAGONESA4 Vol^daN No. 6 VRIJDAG 8 JULI 1932 183 Cpanje is 't land van den echten volksdans. Daar is hij 'n brok nationaal leven, de on weerstaanbare expressie van de blijde, zongebrande natuur van 't volk. De vormen van den Spaanschen dans zijn in den loop der eeuwen nauwelijks gewij zigd. Enkele zijn zelfs terug te brengen tot den tijd van 't Oude Rome en de reeds in de oudheid beroemde danseressen van Cadix. Even wordt, door den inval der Arabieren, de continuïteitsketen verbroken, maar de danskunst werd op 't Iberische Schiereiland toch niet verwaarloosd naar Jovellanos verzekert, zocht de volksdans zijn toevlucht in Asturia. In ieder geval kwamen de dansvormen van de 10de en 12de eeuw onveranderd tot ons. Men kende toen o.a. de Turdion, de Gibidana, de Pié, de Gibao, en later de Madame Orleans, de Alemana en de Pavana. In de 18de eeuw werden de Zarabanda en de Chacona practisch niet meer beoefend, en verschenen voor t eerst de Bolero, de Seguidilla en de Tandango. De Jota is de nationale Aragoneesche dans, levendig en rijk, maar tevens waardig en eenigs- zins minder overdadig, bijna godsdienstig van karak ter, en afkomstig van de 16de-eeuwsche Passacaglia. Het is een snelle, gezongen volksdans in 3/8 of 3/4 maat, die overigens door geheel Spanje is ingebur gerd. Hij vcreischt, zooals ook uit onze foto's wel blijkt, een zeer groote soepel heid der ledematen en virtuo siteit in den castagnettensiag, waarvan men een paar in iedere hand houdt, ter begeleiding en onderstreeping van den zang, de muziek en de rhythmische beweging. De paren dansen tegenover elkaar op dezelfde plaats, doch wisselen voortdu rend van stand. Soms wordt er een stretta (levendige slotpassage) aan toe gevoegd als besluit. Op onze foto's komt de blij heid en levendigheid van de Jota (spreek uit Chota) wel goed uit, waartoe de fleurige kleeder dracht der Aragoneezen veel bijdraagt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 23