No. 15 VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1932 159 éénvoudig geen kans hun gestolen kostbaarheden van de hand te doen. Er zat ten slotte niet anders op, dan een schip te koopen en daarmee naar Enge land te gaan. Dit plan werd uitgevoerd veilig en onbekend wist het illustre troepje in Ierland te landen. Afgesproken werd, dat de bemanning zich daar tijdelijk zou verspreiden, terwijl Avery zich inmiddels met de juweelen naar Bristol zou begeven, om te trachten, die daar te verkoopen. Het zegt wel iets van de goedgeloovigheid der zee- roovers, dat ze hun gezagvoerder, wiens praktijken ze nu toch wel kenden, de schatten alleen toever trouwden. Of hij inderdaad van plan was, zijn kameraden eveneens te bestelen, is nooit kunnen blijken. In Bristol gekomen toonde hij de buiten gewoon kostbare schatten meest diamanten aan eenige kooplieden. Dezen betaalden hem een kleine som om in zijn onmiddellijke behoeften te voorzien, en wisten hem te bewegen, hun de schat ten tijdelijk af te staan, om ze in Londen op de Ben ij he buit poor de zeeroovers in de Indische muteren nadat het kostbare jacht van een of anderen Indischen potentaat van alles is be roofd. wordt het schip in brand gestoken. handwerk uit te oefenen. Verscheidene maan den kruiste hij langs de kust, maar zon der het minste resultaat. Het staat vast, dat Kidd tot dan toe er niet aan gedacht heeft, misbruik te maken van zijn bevoegdheid. Door het vergeefsche kruisen echter en het monotone leven, schijnt het moreel van hem en de bemanning gezakt te zijn. Het schip was sterk bewapend, men was ver van huis, geregeld zag men zwaar beladen, rijke Oost-Indië-vaarders passeeren de verzoe king werd te sterk en langzamerhand rijpte bij Kidd en zijn mannen het plan, het officieele baan tje er aan te geven en zelf zeeroover te worden. De details zijn door de historie niet vastgelegd, maar het is een feit, dat Kidd op een kwaden dag de Engelsche brigantijn „Mary" ter hoogte van de kust van Malabar enterde en veroverde. De heeren hadden nu den smaak te pakken kort daarop werd een buitengewoon rijk beladen schip van den Oroot-Mogol buit gemaakt. Zóó groot was de buit, dat Kidd en zijn mannen zich als rente niers konden gaan beschouwen. Maar een minder aangenaam gevolg van deze piraterij was, dat het Engelsche gouvernement in conflict kwam met den machtigen Indischen heerscher. Men kwam in Engeland Kidd's verraad te weten Bellamont en zijn vrienden waren natuurlijk sterk gecom promitteerd het resultaat was dat kort daarop een amnestie afgekondigd werd voor alle zeeroo vers in den Indischen Oceaan, die zich binnen een bepaalden termijn aanmeldden, met uitzondering echter van kapitein Kidd. Daarmee was hij offi cieel buiten de wet gesteld. Het schijnt, dat Kidd dit toch een minder aangename positie vond. Hij besloot althans het erop te wagen naar Engeland terug te keeren en op zijn vriendschap met Lord Bellamont te rekenen, om de straf voor zeërooverij vrij te loopen. Het leek hem echter wel verstandi ger eerst naar Noord Amerika te zeilen, waar hij in een der baaien voor de kust op een gemakkelijk bereikbare plaats zijn schatten in zee deponeerde. Daarna viel hij de haven van Boston binnen, waar hij door de Engelsche autoriteiten onmiddellijk gearresteerd werd. Met zijn bemanning werd hij op transport gesteld naar Engeland, waar het hem al 'spoedig bleek.dat zijn vertrouwen op Bellamont's vriendschap ietwat te lichtvaardig was. In kort proces werden hij en zijn mannen schuldig ver klaard aan zeerooverij en een week later opgehan gen. Eeuwenlang zijn pogingen in het werk gesteld om Kidd's schatten terug te vinden elke baai aan Amerika's oostkust is volhardend afgezocht. Vergeefs de schatten van den Grnot-Mogol zijn nooit teruggevonden. schepen op een conferentie aan boord van het vlaggeschip. In de kajuit van de „Duke" legde hii hun het plan voor, alle buitgemaakte schatten in het ruim van de „Duke" te bergen. Ze zouden daar veiliger zijn in geval van een storm of een .ïanval had het grootste schip de meeste kans aan dergelijke gevaren te ontkomen. Wanneer de schepen verspreid werden, zou men zich bij Ma dagascar weer vereenigen. De beide kapiteins liepen er in en brachten hun portie van den buit over aan boord van de „Duke". Het resultaat was natuurlijk, dat Avery zijn eigen menschen te verstaan gaf, hoeveel rijker ieder van hen zou zijn, indien men 's nachts eens van koers veranderde en de beide andere schepen liet voor wat ze waren. De bemanning ging zonder eenige gewetenswroe ging accoord met het plan 's nachts werd de koers heimelijk gewijzigd en den volgenden morgen was van de beroofde compagnons niets meer te zien. John Avery kwam tot het besluit, dat hij voor- loopig voldoende buit had, om een tijdje stil te kunnen leven. In overleg met zijn bemanning reisde men rond Kaap de Goede Hoop, en zoo naar Noord Amerika, waar men in Boston aan wal ging ii de „Duke" verkocht. Maar nu hadden de piraten een kleine pech. Noord-Amerika werd in dien tijd uitsluitend bewoond door Puriteinen, die wars waren van eiken opschik. De zeeroovers kregen Ook onder de zeeroovers zelf wordt menigmaal gevochten ieder scheldwoord, ieder ruzietje en iedere kleine vee te wordt natuurlijk met de vuisten vereffend. markt te brengen. Avery wachtte in Bristol op de kooplieden hij wachtte lang zóó lang, dat hij eindelijk de kooplieden eens ging opzoeken. Dezen lachten hem uit, weigerden elke betaling, en dreigden hem, indien hij aanhield, als zeeroover bekend te maken. Dat beteekende de galg dus droop John Avery af. De Groot-Mogol en de be manningen der in den steek gelaten schepen waren gewroken. De beruchte piraat is ten slotte in ar moede gestorven. Een der meest bekende zeeroovers is de befaamde kapitein Kidd, ook al, omdat heden ten dage nog wel bijzonder optimistische schatgravers pogingen doen, zijn verzonken schatten op te sporen. Tegen het einde der 17de eeuw had Kidd in de West- Indische wateren geopereerd als kaper, d.w.z. dat hij door het gouvernement officieel was aangesteld zoowel koopvaardijschepen van vijandelijke staten te nemen, alsook de zeeroovers uit te roeien. De bemanningen van dergelijke kapers ontvingen een bepaald gedeelte van den buit, de rest werd in de staatskas gestort. Kidd was hier met zoo'n succes werkzaam geweest, dat eenigen van zijn hooggeplaatste beschermers, als Lord Bellamont, de regeering adviseerde, hem naar den Indischen Oceaan te sturen, teneinde daar op dezelfde wijze werkzaam te zijn. Om een of andere reden ging de regeering niet op dit voorstel in, waarop Bella- mont en zijn vrienden op eigen kosten een schip uit rustten en dit onder com mando van Kidd stelden. Zelfs de konnig droeg in de onkosten bij. Voorzien van een officieel brevet als ka per, zeilde Kidd in Mei 1696 met het schip „Adven ture Galley" uit Plymouth. Bemand met 155 koppen en bewapend met 30 ka nonnen zeilde de „Adven ture Galley" via de Kaap naar Madagascar, waar, zooals men weet, een soort basis der zeeroovers gevestigd was. Kidd trof het niet, want toen hij ter plaatse verscheen, viel er geen zeeroover te be kennen. Informaties wezen uit, dat de heeren doende waren op den oceaan hun

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 11