V No. 21 buitenlandsche banken, waar het zijn waarde behield en waar zij er in alle kalmte over konden beschikken. Deze kapitaalvlucht nam een dergelijkcn omvang aan, dat de Rijksregeering de toenmalige regeering Brüning zich genoodzaakt zag een „Notverordnnng" uit te vaar digen, waarbij het over de grenzen brengen van geld en geldswaardige papieren strafbaar werd gesteld. Allen, die al rekening hielden met een nieuwe inflatie van het Duitsche geld, allen, die op het punt stonden, of in de verwijderde toekomst van plan waren hun geld te brengen naar het solide Zwitserland of het „steinreiche Holland", werden er opmerkzaam op gemaakt, dat een dergelijke handelwijze zou worden beschouwd als verraad aan de -OCTOBER 1932 Ve,*'g COr>tró/e biih '"en- Hij,. m 645 de grens dwars door de straat loopt. Maar het beste smokkelland voor -deviezen is het kleine onafhankelijke staatje Lichten- stein. Er wonen tien duizend menschen, er is geen industrie, maar er zijn meer dan duizend Naamlooze Vennootschappen op handelsgebied. Welk land ter wereld kan op iedere tien inwoners één N.V. aanwijzen Het zijn echter alle buitenlandsche vennootschappen, die, gelokt door de gemakkelijke belastingbepalin- gen die hier gelden, er hun hoofd kwartier hebben opgeslagen. O, het is een merkwaardig landje, dit Lichtenstein. Ofschoon het aan alle zijden door de bergen is omgeven en de Rijn er Een belangrijk gebou Lichtensteinde spaarbank. Een vermeldenswaardige bijzonderheid is. dat de kelder van deze nattige instelling dienen als staatsgevangenis, terwijl twee-hoogde zalen zijn van de „Staten Generaal" volksgemeenschap, waartoe zij behoorden. Maar zooiets maakt op sommige menschen nooit lang indruk en toen men dus over den eersten schrik, door de nieuwe bepaling gewekt, heen was en men zich een beetje gewend had aan de daarin vervatte bedreigingen, ontstond er een leven dige, dankbare, „waardevolle" smokkelhandel in deviezen. De grenscontrole werd verscherpt, de reizigers in de D-treinen werden (en worden) betast als stieren op een keuring, en een uitgebreide berichten- en bewakingsdienst werd door de douane ingesteld Want een Duitscher, die zijn land verlaat, mag niet meer dan twee honderd Marken meenemen naar het buitenland naar Oostenrijk en Zwitserland mogen er nog 1500 Marken extra bij. Voor ieder grooter bedrag moet een officieele toestemming worden verstrekt. En daar deze meestal niet wordt gegeven, probeert men het met allerhande foefjes De Duitsch-Nederlandsche grens biedt niet zooveel mogelijkheden als de Duitsch-Zwitsersche. Een gedeelte van den schcidingsweg tusschen laatst genoemde landen wordt immers gevormd door het meer van Constanz, terwijl in de stad Constanz Te Constanz loopt de grens fns- schen Duitschland en Zivitserland dwars door de straat. De man op de stoep loopt in Duitschland. de kinderen en de fietser bevinden zich in Zwitserland. Geen wonder, dat men hier iedereen voor deviezensmokkelaar aanziet. niet meer is dan een smal bergbeekje, dat des zomers opgedroogd pleegt te zijn, bezit het een vloot. Een grootc Amerikaansche olie-maatschappij heeft haar vloot van petroleumschepen, te zamen metende 600.000 ton, ondergebracht in een dochter maatschappij, die haar zetel heeft in Lichtenstein waarschijnlijk om kapiteins en bemanning te doen genieten van de gezonde berglucht. Op de golven van de wereldzeeën varen de schepen dezer wereldonderneming onder Lichtensteinsche vlag Lichtenstein is een zeemogendheid geworden,dank zijn rekbare wetsbepalingen, dank vooral den sluik handel in aandeelen en andere waardepapieren. Gezellige wereld. Vaduz wordt hoe langer hoe grooter. Steeds meer ivorden er grootc kantoorgebouwen en fraaie villa's opgetrokken tceken. dat er weer een smokkeltjegelukt is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 5