V
No. 21
buitenlandsche banken, waar het zijn waarde behield en
waar zij er in alle kalmte over konden beschikken. Deze
kapitaalvlucht nam een dergelijkcn omvang aan, dat de
Rijksregeering de toenmalige regeering Brüning
zich genoodzaakt zag een „Notverordnnng" uit te vaar
digen, waarbij het over de grenzen brengen van geld en
geldswaardige papieren strafbaar werd gesteld. Allen,
die al rekening hielden met een nieuwe inflatie van het
Duitsche geld, allen, die op het punt stonden, of in de
verwijderde toekomst van plan waren hun geld te brengen
naar het solide Zwitserland of het „steinreiche Holland",
werden er opmerkzaam op gemaakt, dat een dergelijke
handelwijze zou worden beschouwd als verraad aan de
-OCTOBER 1932
Ve,*'g
COr>tró/e biih '"en- Hij,. m
645
de grens dwars door de straat
loopt.
Maar het beste smokkelland
voor -deviezen is het kleine
onafhankelijke staatje Lichten-
stein. Er wonen tien duizend
menschen, er is geen industrie,
maar er zijn meer dan duizend
Naamlooze Vennootschappen
op handelsgebied. Welk land
ter wereld kan op iedere tien
inwoners één N.V. aanwijzen Het
zijn echter alle buitenlandsche
vennootschappen, die, gelokt door
de gemakkelijke belastingbepalin-
gen die hier gelden, er hun hoofd
kwartier hebben opgeslagen. O, het
is een merkwaardig landje, dit
Lichtenstein. Ofschoon het aan
alle zijden door de
bergen is omgeven
en de Rijn er
Een belangrijk gebou
Lichtensteinde spaarbank.
Een vermeldenswaardige bijzonderheid is. dat de kelder
van deze nattige instelling dienen als staatsgevangenis,
terwijl twee-hoogde zalen zijn van de „Staten Generaal"
volksgemeenschap, waartoe zij behoorden.
Maar zooiets maakt op sommige menschen nooit
lang indruk en toen men dus over den eersten
schrik, door de nieuwe bepaling gewekt, heen was
en men zich een beetje gewend had aan de daarin
vervatte bedreigingen, ontstond er een leven
dige, dankbare, „waardevolle" smokkelhandel in
deviezen.
De grenscontrole werd verscherpt, de reizigers
in de D-treinen werden (en worden) betast als
stieren op een keuring, en een uitgebreide berichten-
en bewakingsdienst werd door de douane ingesteld
Want een Duitscher, die zijn land verlaat, mag niet
meer dan twee honderd Marken meenemen naar
het buitenland naar Oostenrijk en Zwitserland
mogen er nog 1500 Marken extra bij. Voor ieder
grooter bedrag moet een officieele toestemming
worden verstrekt. En daar deze meestal niet wordt
gegeven, probeert men het met allerhande foefjes
De Duitsch-Nederlandsche grens biedt niet zooveel
mogelijkheden als de Duitsch-Zwitsersche. Een
gedeelte van den schcidingsweg tusschen laatst
genoemde landen wordt immers gevormd door het
meer van Constanz, terwijl in de stad Constanz
Te Constanz
loopt de grens fns-
schen Duitschland
en Zivitserland dwars
door de straat. De man
op de stoep loopt in Duitschland. de kinderen en de
fietser bevinden zich in Zwitserland. Geen wonder,
dat men hier iedereen voor deviezensmokkelaar aanziet.
niet meer is dan een smal bergbeekje, dat des
zomers opgedroogd pleegt te zijn, bezit het een
vloot. Een grootc Amerikaansche olie-maatschappij
heeft haar vloot van petroleumschepen, te zamen
metende 600.000 ton, ondergebracht in een dochter
maatschappij, die haar zetel heeft in Lichtenstein
waarschijnlijk om kapiteins en bemanning te
doen genieten van de gezonde berglucht. Op de
golven van de wereldzeeën varen de schepen dezer
wereldonderneming onder Lichtensteinsche vlag
Lichtenstein is een zeemogendheid geworden,dank
zijn rekbare wetsbepalingen, dank vooral den sluik
handel in aandeelen en andere waardepapieren.
Gezellige wereld.
Vaduz wordt hoe langer hoe grooter. Steeds meer ivorden
er grootc kantoorgebouwen en fraaie villa's opgetrokken
tceken. dat er weer een smokkeltjegelukt is.