HET BEGIN
DER LUCHTVAART
De eerste ballonvan de gebroeders Montgolfier
stijgt te Versailles op in 1782.
Een interessante phase in de ontwikkeling van
de luchtvaart door het Zeppelin-achtige gevaarte
op deze foto. Het werd in 1910 gebouwd door
een Amerikaanschen jongen van 16 jaar in
Montrealdie ermede over zijn vaderstad vloog.
Twee menschen, die naar de beweging van de wolken
keken, kwamen op het denkbeeld om zoo n wolk in
een of ander omhulsel te sluiten, waardoor wolk en
omhulsel door de lucht zouden zweven. Toen zij dit idee
toepasten en een lichten zak boven een vuur hielden,
zagen zij dat de zak omhoog steeghun gedachten-
gang was dus juist.
De twee, de gebroeders Montgolfier, zetten hun
proeven voort en maakten tenslotte een linnen ballon,
gevuld met lucht; deze lucht werd verwarmd door
een vuur van stroo, met het gevolg dat de met
warme lucht gevulde ballon opsteeg en 10 minuten
in de lucht bleef. Dat was het begin van den bailon.
en de broeders, die dit eerste schuchtere begin ondernamen,
hebben waarschijnlijk wel begrepen, dat anderen hun werk
zouden voortzetten en verbeteren, maar konden zich even
waarschijnlijk niet voorstellen, hóé sterk de luchtvaart zich
zou ontwikkelen.
Het is dit jaar 150 jaar geleden, dat hun ballon met warme
lucht opsteegthans is al het mogelijke gedaan om de veilig
heid in luchtvaartuigen zoo goed mogelijk te verzekeren
en met succes maar toen hadden de uitvinders nog zoo
weinig vertrouwen in hun eigen werk, dat zij een schaap,
een eend en een haan de luchtreis lieten maken. Menschen
waagden er zich nog niet aan.
Het sportfeest waarbij de ballon de voornaamste
plaats inneemt boven vliegmachine en luchtschip, de
jaarlijksche Gordon Bennetf-wedstrijdcn voor ballons.
Bijna anderhalve eeuw
later steeg een Mont-
golfiéredie evenals
de ballon van 1782 met
heete lucht was gevuld,
bij wijze van attractie
op tijdens een lucht-
vaarttentoonstelling in
Duitschland. De eenige
passagier was een pa
rachutist, die op 300
M. hoogte naar be
neden sprong
De mand van een
modernen ballon
vijf passagiers kun -
nen de luchtreis
meemaken. Buiten
hangen de ballast
en het touw van hef
anker