No. 25 VRIJDAG 18 NOVEMBER 1932 779 Ter verduidelijking van de situatie als het mes valt (bij den pijlhoofd en een gedeelte van den nek van hout (wit gedeelte) sluiten aan bij het lichaam op tafel. De griezel-sensatiezooals men ziet is natuurlijk ook de hals van hout gemaakt. De situatie op en onder de tafel wanneer de onthoofding zelf begint. het gedeelte schouders en rug van den man, dat nu onder het tafelblad was, werd n.l. aange vuld, ook van hout, zoodat dus hoofd, hals en schouders, die boven de tafel te zien waren, alle van hout waren. De schetsteekening verduidelijkt het geval. Op de plaats van den hals, waar het mes viel, was in een opening een dun fleschje verborgen de roode vloeistof uit dit fleschje, dat door het mes stukgeslagen werd, moest 't bloed van den onthoofde voorstellen. Men ziet, dat alles dus zoo echt mogelijk was. Het luikje in de tafel was aan alle kanten bekleed met de stof van het tafel laken, nauwkeurig uitgeknipt, zoodat aan boven- en onderkant het patroon aansloot aan het kleed over het vaste gedeelte der tafel. Op de foto hebben wij met een zwart streepje aangegeven, waar de scheiding tusschen tafelblad en luikje wasin werkelijkheid was dit natuurlijk niet te zien. Wanneer nu met de noodige hokus-pokus de man op de tafel was uitgestrekt en het groote mes aan het publiek was getoond, kwam het moei lijkste oogenblik. Prof. Vanek liep dan een beetje heen en weer over het tooneel, alsmaar pratend en redeneerend over de nooit vertoonde sensatie, die weldra zou komen hij bleef nu en dan staan, liep weer verder, stond eens stil bij de tafel, wandelde af en aan steeds pratend bleef weer even rus ten bij de tafel. Snel werd dan een veer in de ta fel in werking gebracht, waardoor het luikje werd omgedraaid - op het oogenblik dus dat prof. Vanek vóór den man stond. Diens hoofd was nu onder de tafel in veiligheid, het houten hoofd was boven gedraaid, prof. Vanek keek tijdens zijn wandeling en zijn „smoesje" tot het publiek of alles goed aan sloot, en praatte nog even verder. Dan viel het mes, het hoofd lag los op tafel, het bloed vloeide. Tijdens de opwinding in de zaal was het voor Vanek natuurlijk gemakkelijk de veer weer in te drukken, zoodat het luikje opnieuw draaide en de man zijn hoofd weer op tafel kon leggen. Hij knipperde met zijn oogen, bewoog voorzichtig zijn hoofd en sprong van de tafel. Daarmede was de sensatie van den onthoofde die weer levend werd voorbij. te verliezen, is natuurlijk heel eenvoudig of eigen lijk niet zoo eenvoudig. Want het kwam er op aan, dat alles precies paste tot op den millimeter, dat het imitatie-hoofd volkomen geleek op het hoofd van den man op de tafel, en natuurlijk, dat de goochel- trucjes niet verraden werden. Dat laatste behoeft er eigenlijk niet bij gezegd te worden 'n goochelaar die zijn trucjes niet verborgen kan houden, kan beter een ander beroep zoeken. Ten eerste was het noodig een houten namaak- hoofd te maken dit was een blok hout, dat onge veer den vorm van een menschelijk hoofd had. Met een soort stopverf, die spoedig hard werd en niet barsten kon, werd het blok voorzien van kin, ooren, neus, enz. tenslotte kwam een ervaren modeleur, die er voor zorgde dat er geen verschil te zien was tusschen het hoofd van het z.g. slacht offer en de imitatie, en de grimeur, die haar en ge laatskleur verzorgde. De tafel, waarop de vertoo ning plaats had, was met evenveel nauwkeurigheid en zorg klaar gemaakt. Natuurlijk lag de man al tijd precies op de zelfde plaats op de plek waar hoofd en hals rustten was in het tafelblad een Wat het publiek ziet: het houten hoofddat precies gelijk aan het levende hoofd wordt ge maakt, rust op tafel. stukje losgezaagd, dat (in het midden) kon draaien. De opening was zoo ge maakt, dat de man zijn hoofd en een gedeelte van zijn schouders onder het tafelblad kon verbergen. Aan den onderkant van 't luikje was het imitatie- hoofd bevestigd, en wei zoo, dat 't preciesaansloot aan den rug van den man

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 11