PASSAGIERS STAPPEN VAN DEN WVSEN IN DEN TREIN EN OM6EKEEPD DE E LANG GE IA Wf ALS' DE «AS SAG IERS BAZUIN IN-EN/VATGESTAPT, R'JDT oe MW-RAIL WAGEN TEftUG fSAAft HET station.// No. 30 VRIJDAG 23 DECEMBER 1932 Het stoppen van een trein, tot het op- neh;en en uitlaten van passagiers, kost veel tijd en veel geld. Door 'n uitvinding van Rupert Wales te Buffalo kunnen die tijd en dat geld bespaard worden. De passa giers kunnen aan de tusschenstations in- en uitstappen, terwijl de trein met volle snelheid zijn weg vervolgt I Het lijkt nogal onmogelijk, maar het wordt mogelijk door het gebruik van den „één-rail-hulpwagen" een electrisch gedreven rijtuig, dat op één rail langs de baan loopt, die de sneltrein volgt. De passagiers stappen aan het station in den hulpwagen deze zet zich in beweging als de trein nadert, en verhoogt zijn snelheid, tot hij, naast den sneltrein, met dezen gelijk-op rijdt. Dan haakt de hulpwagen zich auto matisch vast aan den sneltrein, de passagiers stap pen in, anderen stappen van den trein in den hulp wagen vervolgens wordt, terwijl trein en hulpwagen steeds verder rijden, de „in- en uitstapwagen" weer automatisch losgehaakt, rijdt met den trein mee, min dert vaart, stopt en keert terug naar het stat'on. Als de passagiers dus op de plaats van bestemming zijn, is de trein reeds een flink aantal kilometers verder." Aan ieder station wordt aldus de tijd voor vaart min deren, stoppen, in- en uitstappen van passagiers en weer vertrekken uitgespaard. LWA6EN R'JDT DEN TREIN VOORT NIET KE SNELHEID

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1932 | | pagina 23