PASSAGIERS
STAPPEN VAN DEN
WVSEN IN DEN TREIN
EN OM6EKEEPD
DE E
LANG
GE IA
Wf ALS' DE «AS SAG IERS
BAZUIN IN-EN/VATGESTAPT,
R'JDT oe MW-RAIL
WAGEN TEftUG fSAAft HET
station.//
No. 30
VRIJDAG 23 DECEMBER 1932
Het stoppen van een
trein, tot het op-
neh;en en uitlaten van passagiers, kost veel tijd en veel
geld. Door 'n uitvinding van Rupert Wales te Buffalo
kunnen die tijd en dat geld bespaard worden. De passa
giers kunnen aan de tusschenstations in- en uitstappen,
terwijl de trein met volle snelheid zijn weg vervolgt I
Het lijkt nogal onmogelijk, maar het wordt mogelijk
door het gebruik van den „één-rail-hulpwagen"
een electrisch gedreven rijtuig, dat op één rail langs de
baan loopt, die de sneltrein volgt. De passagiers
stappen aan het station in den hulpwagen deze zet
zich in beweging als de trein nadert, en verhoogt
zijn snelheid, tot hij, naast den sneltrein, met dezen
gelijk-op rijdt. Dan haakt de hulpwagen zich auto
matisch vast aan den sneltrein, de passagiers stap
pen in, anderen stappen van den trein in den hulp
wagen vervolgens wordt, terwijl trein en hulpwagen
steeds verder rijden, de „in- en uitstapwagen" weer
automatisch losgehaakt, rijdt met den trein mee, min
dert vaart, stopt en keert terug naar het stat'on. Als
de passagiers dus op de plaats van bestemming zijn,
is de trein reeds een flink aantal kilometers verder."
Aan ieder station wordt aldus de tijd voor vaart min
deren, stoppen, in- en uitstappen van passagiers en
weer vertrekken uitgespaard.
LWA6EN R'JDT
DEN TREIN VOORT NIET
KE SNELHEID