VRIJDAG 10 FEBRUARI 1933 2'JVLEU6EL5, NEEFUbELATEfM TOT ATtUN ALS OE MACHINE -STILSTAAT Bijna van de eerste dagen der luchtvaart af heeft het idee van 'n luchtfiets, 'n vliegende motor fiets, de uitvinders aangetrokken. De pogingen mislukten steeds, maar in onzen tijd heeft men het zoover gebracht in den bouw van lichte motoren en in het verwerken van lichte metaal mengsels, dat de meeste moeilijkheden reeds overwonnen zijn, zoodat we met een gerust hart durven voor spellen, dat vrij spoedig voertuigen van het hier boven afgebeelde type door de lucht zullen schieten. Er is namelijk reeds een zeer goed bruikbare luchtfiets gebouwd en gebruikt door den Tsjecho- Slowaakschen uitvinder Johann Franz. Hij moest zich nog met eett kabel op gang laten brengen zooals het bij glij-vliegtuigen gebeurt maar als hij eenmaal in de lucht is, kan hij zich met zijn fiets-motor en propeller volkomen redden. Franz heeft vorig jaar patenten op zijn uitvinding geno men, en is die nu aan 't vervolmaken. Voor groote tochten, of voor vluchten in zwaar weer, zullen grootere en beter beschermde vlieg tuigen natuurlijk noodzakelijk blijken, maar voor sportieve menschen, of voor degenen, die even van huis naar't postkantoor willen, kan de luchtfiets een even prettig en even gewoon, maar sneller vervoermiddel worden dan nu het gewone rijwiel. Het type, dat wij hier afbeelden, is ontworpen door Douglas Rolfe, een vliegkunstenaar, die bij de Britsche luchtmacht groote ervaring opdeed en in de kringen der vliegtuigbouwers zeer gezien is. Hij denkt den lichten éénzitter zoover te brengen, dat hij, hoewel geheel van metaal, nog lang geen honderd kilo weegt en toch veilig en stevig is. Er zijn nog details op te lossen, vóór deze machines met een gerust geweten in den handel kunnen worden gebracht maar de tijd schijnt niet ver meer te zijn, dat ieder plat dak dienst zal doen als vliegveld I

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1933 | | pagina 23