VRIJDAG 10 FEBRUARI 1933
2'JVLEU6EL5, NEEFUbELATEfM TOT
ATtUN ALS OE MACHINE -STILSTAAT
Bijna van de eerste dagen der luchtvaart af heeft
het idee van 'n luchtfiets, 'n vliegende motor
fiets, de uitvinders aangetrokken. De pogingen
mislukten steeds, maar in onzen tijd heeft men het
zoover gebracht in den bouw van lichte motoren en
in het verwerken van lichte metaal mengsels, dat
de meeste moeilijkheden reeds overwonnen zijn,
zoodat we met een gerust hart durven voor
spellen, dat vrij spoedig voertuigen van het hier
boven afgebeelde type door de lucht zullen
schieten.
Er is namelijk reeds een zeer goed bruikbare
luchtfiets gebouwd en gebruikt door den Tsjecho-
Slowaakschen uitvinder Johann Franz. Hij moest
zich nog met eett kabel op gang laten brengen
zooals het bij glij-vliegtuigen gebeurt maar als
hij eenmaal in de lucht is, kan hij zich met zijn
fiets-motor en propeller volkomen redden. Franz
heeft vorig jaar patenten op zijn uitvinding geno
men, en is die nu aan 't vervolmaken.
Voor groote tochten, of voor vluchten in zwaar
weer, zullen grootere en beter beschermde vlieg
tuigen natuurlijk noodzakelijk blijken, maar voor
sportieve menschen, of voor degenen, die even van
huis naar't postkantoor willen, kan de luchtfiets
een even prettig en even gewoon, maar sneller
vervoermiddel worden dan nu het gewone rijwiel.
Het type, dat wij hier afbeelden, is ontworpen
door Douglas Rolfe, een vliegkunstenaar, die bij
de Britsche luchtmacht groote ervaring opdeed
en in de kringen der vliegtuigbouwers zeer gezien is.
Hij denkt den lichten éénzitter zoover te brengen,
dat hij, hoewel geheel van metaal, nog lang geen
honderd kilo weegt en toch veilig en stevig is. Er
zijn nog details op te lossen, vóór deze machines
met een gerust geweten in den handel kunnen
worden gebracht maar de tijd schijnt niet ver
meer te zijn, dat ieder plat dak dienst zal doen als
vliegveld I